Locomotiva cu abur construita la
Resita, vedeta pe un traseu turistic din tara Galilor

Locomotiva cu abur construita la Resita, vedeta pe un traseu turistic din tara Galilor

Locomotiva cu abur construita la Resita, vedeta pe un traseu turistic din tara Galilor

În Powys, Ţara Galilor, există una din puţinele căi ferate cu ecartament îngust din toată Marea Britanie. Welshpool şi Llanfair Railway Light (W & LLR) măsoară aproximativ 8,5 mile, adică 13,7 kilometri, şi rulează înspre vest de oraşul Welshpool, pe lângă Castelul Caereinion spre sătucul Llanfair Caereinion, unul dintre cele mai populare trasee turistice galeze.

W & LLR e construită pe teren dificil, de ţară, având un număr mare de curbe pentru a ajunge la atitudinea maximă de 600 de picioare, 182 de metri. Staţia mare de la Welshpool a fost construită de-a lungul liniei principale, trenurile care trec prin oraş folosindu-se de clopotul locomotivei ca semn de avertisment.

Calea ferată W & LLR are o istorie zbuciumată. A fost inaugurată la 4 aprilie 1903, pentru a ajuta dezvoltarea economică într-o zonă retrasă, însă nu prea şi-a atins scopul. După aproape 30 de ani, în 1931, linia a fost închisă pentru pasageri, fiind mai rentabile autobuzele care au fost introduse pe acelaşi traseu.

A devenit o linie exclusivă pentru transportul de mărfuri fiind redeschisă pasagerilor doar în august 1945, pentru festivalul de literatură Eisteddfod. A fost închisă total până până în 1963, când un grup de voluntari şi entuziaşti au luat în grijă linia şi au început să strângă bani pentru a o restaura. La 6 aprilie 1963, partea de vest a liniei, de la Llanfair Caereinion la Castelul Caereinion, a fost redeschisă cu scopuri turistice.

Locomotiva Vlad, abandonată în România, reabilitată în Ţara Galilor

O locomotivă cu abur, construită în anul 1954 de către Uzinele de Fier din Reşiţa a fost achiziţionată, în 2007, de către Welshpool şi Llanfair Railway Light din Ţara Galilor. Locomotiva a fost cumpărată de la Cluj, mai exact din depozitul de la Crişcior, unde fusese abandonată şi dată uitării. Britancii au restaurat-o, în scurt timp devenind vedeta traseului.

Pentru că venea din Transilvania, locomotiva a primit numele Vlad, după domnitorul transilvănean a cărui faimă a ajuns până şi în cătunele galilor, însă numele oficial al locomotivei şi seria sunt FC Turda 764.425. După restaurare a fost vopsită cu culoare neagră, iar elementele distinctive cu culorile roşu şi alb.

 “Am fost în 2012 într-o excursie mai lungă, prin aproape toată Ţara Galilor. Vă daţi seama cât de mândru am fost şi ce satisfacţie am avut când am văzut locomotiva pe care scria Reşiţa. M-am dus imediat la mecanic şi i-am spus că sunt din Reşiţa. S-a bucurat şi mi-a povestit cum a ajuns locomotiva la ei. Mi-a spus că era foarte îndrăgită de turişti şi că a fost folosită chiar şi să tracteze trenul lui Moş-Crăciun”, spune Stelian Stoian, un tânăr care locuieşte în Marea Britanie, dar este de origine din Caraş-Severin.

Locomotiva a fost folosită în mod regulat pentru a tracta trenuri W & LLR. Pe parcursul anului 2011 a fost scoasă din funcţiune pentru o restaurare mai complexă. A mai circulat până în 2013, când a suferit o defecţiune majoră şi nu a mai putut fi pusă în funcţiune. În prezent, este urcată pe un soclu şi expusă într-una din staţiile W & LLR, unde turiştii se fotografiază cu ea.

 

Comments