Masinile electrice - Avantaje si dezavantaje ale utilizarii zilnice

Masinile electrice - Avantaje si dezavantaje ale utilizarii zilnice

Masinile electrice - Avantaje si dezavantaje ale utilizarii zilnice

Desi masinile electrice sunt pe piata de aproape un deceniu, abia in ultimii ani vanzarile au luat avant. Un aport il are Dacia Spring, cel mai ieftin model de pe piata, dar si instalarea cat mai multor statii de incarcare. Chiar si asa, exista pareri pro si contra achizitiei unei masini electrice.

Imbunatatirile in gama de baterii ale masinilor electrice, preturile mai mici si extinderea retelei de incarcare arata ca 2022 este cel mai bun an pana acum pentru a cumpara un vehicul electric. Cu toate acestea, exista inca o multime de obstacole.

Masinile electrice reprezinta inca doar un mic procent din vehiculele vandute in Romania, desi ai toti producatorii raporteaza crestere chiar si de peste 100%.

Marea atractie a unui vehicul electric este faptul ca faci kilometri fara emisii. Adica, bateria antreneaza motorul electric si alimenteaza toate componentele electrice de la bord, dar nu produce deloc noxe. Evident, puristii ar putea veni cu comentarii despre procesul de productie in sine, care, intr-adevar este cat se poate de poluant. Dar, oricum, in spatele unei masini electrice nu raman dare de fum!

El polueaza cu adevarat atunci cand ajunge la groapa de gunoi, ori cand este incarcat, pentru ca producerea de energie electrica este poluanta, in mare masura

Accelerare

Datorita livrarii instantanee a cuplului motor, majoritatea vehiculelor electrice se simt ca un fel de naveta spatiala. Daca vedeta industriei, Tesla, se lauda cu demaraje 0-1000 km/h de 3 secunde, modelele mai ieftine ajung la aceste valori undeva pe la 7 secunde. Oricum, comportamente dinamice demne de masini cu valente sportive.

Confort

Pentru ca intr-o masina electrica este liniste deplina, confortul la rulare este magistral. Doar zgomotul la rulare al anvelopelor si cel al vantului care se loveste de caroserie te deranjeaza. Aici, orice masina electrica, fie ca vorbim de Tesla de 100.000 de euro sau Dacia Spring de 10.000, este peste orice fel de motorizare clasica in clasa sa.

Si pentru ca bateriile sunt in mod normal montate destul de jos in masina, iar motorul electric ocupa mai putin spatiu decat un motor, habitaclu va oferi mai mult spatiu decat o masina pe benzina de dimensiuni similare.

DezavantajelePuncte de incarcare

Cel mai mare dezavantaj al unei masini electrice este nevoia de a o incarca. Fiecare model este disponibil la vanzare cu o priza de casa cu trei pini, astfel incat sa il puteti incarca prin retea, in timp ce multe companii ofera gratuit o cutie de incarcare rapida, toolbox-ul va fi conectat direct la reteaua de alimentare, astfel incat sa poata incarca la o rata mai mare decat sursa care este alimentata de casa.

Desigur, pentru a face acest lucru aveti nevoie de un loc unde sa va parcati masina, care este aproape de o sursa electrica. Majoritatea garajelor nu sunt niciodata folosite pentru a parca o masina, in timp ce multi oameni nu vor avea parcare in afara strazii ca parte a proprietatii lor, in special in zonele de blocuri. La care se adauga si faptul ca multi stau in chirie, deci este dificil sa-si monteze statie de incarcare.

Producatorii de masini depun partea lor de efort pentru a ajuta la incarcarea vehiculelor electrice. Tesla are acum o retea de statii Supercharger care ofera incarcare rapida, desi este doar pentru modelele Tesla. In alta parte, dealerii auto ofera incarcare rapida pentru proprietarii de vehicule electrice la fata locului, desi asta va ajuta cu adevarat doar daca va aflati in apropierea unuia dintre aceste locatii, care se afla de obicei in zone industriale de la periferia orasului.

Cealalta optiune este sa va inscrieti la o schema de incarcare, cum ar fi Renovatio sau cele din marile supermarketuri. Contra unui abonament lunar aceasta va ofera acces la puncte de incarcare si locuri de parcare dedicate. Platile fara contact devin sunt imposibile, in Romania fiind toate cu abonament sau macar instalarea aplicatiei respectivei companii. Mai exista si statii unde incarcarea este gratuita, insa acolo este ,,bataie" pe locuri.

Timp de incarcare

Soferii s-au obisnuit cu obiceiul de a face plinul in cateva minute, cand vorbim de combustibil. La electrice, imediat poate insemna 24 de ore, 5 ore sau un minim 40 de minute, dar la alte costuri cu incarcatoare rapide.

Electrica inseamna alimentarea deasa si de lunga durata in timpul calatoriilor foarte lungi. In acest sens, este mai mult perceptia asupra vehiculelor electrice pe care o au oamenii care trebuie schimbata, decat masinile in sine.

Anxietatea fata de autonomie

Este arhicunoscuta de la posesorii de orice telefon mobil. Atunci cand ramai fara baterie, la telefon, de exemplu, pur si simplu te transformi. Practic, incepi sa ai un singur scop in viata: bateria sa tina cat mai mult timp. Tot acest stres se dubleaza atunci cand esti cu masina. Pentru ca daca telefonul se inchide, deci il atunci in geanta si astepti sa ajungi undeva ca sa in incarci, la masina se complica treburile. Iar electrica nu prea merge impinsa, pentru ca daca ramane fara energie, nu poate fi impinsa sau tractata, pentru ca nu merg nici franele si nici servodirectia ori alte sisteme de siguranta.

Actualele generatii de electrice au autonomie in jurul valorii de 200-350 de kilometri. Exista si modele ce ajung la 500-600 de km, dar acolo vorbim de preturi de achizitie foarte mari.

In realitate, daca reusiti sa incarcati un vehicul electric de fiecare data cand parcati undeva (birou, acasa, cumparaturi), atunci anxietatea nu ar trebui sa fie o problema. Naveta medie in Romania este de aproximativ 20-30 de km, asa ca orice vehicul electric este mai mult decat capabil sa acopere calatoria pana la serviciu si inapoi fara a fi nevoie sa fie incarcat de mai multe ori pe zi.

Pretul de achizitie

Masinile electrice sunt inca relativ scumpe, chiar daca beneficiaza de vouchere de 10.000 de euro. Multe modele, in afara de Dacia Spring, au preturi de 40-60.000 de euro. Exista si constructorii premium, unde preturile sar de 100.000 de euro.

Deprecierea a fost o problema si in trecut, multe modele de vehicule electrice pierzand o parte semnificativa din valoare atunci cand a sosit timpul pentru second hand. Aceasta este o problema mai mica astazi, cu oferta limitata de unele modele de masini electrice de dorit, care ajuta la sustinerea preturilor folosite.

Placerea de a conduce

Bateriile grele, pozitionate jos, confera un comportament dinamic multor modele. In plus, lipsa zgomotului motorului indeparteaza o parte din placerile clasice ale condusului pentru oamenii carora le place sa se implice in ceea ce conduc. In plus, si lipsa cutiei de viteze diminueaza, de asemenea, distractia, tot clasica, de a conduce, astfel incat pasionatii s-ar putea simti ,,amortiti" la volanul unei masini electrice.

Stimulente pentru achizitie

In timp ce masinile electrice sunt relativ scumpe in comparatie cu masinile pe benzina si diesel similare, exista o multime de stimulente pentru a te urca la volan. Principalul stimulent il reprezinta voucherul de 10.000 de euro prin porgramul ,,Rabla".

Odata ce ati cumparat un vehicul electric, costurile de functionare de zi cu zi sunt semnificativ mai mici decat sunt pentru un model pe benzina sau diesel. Un vehicul electric poate sa fie incarcat peste noapte, pentru utilizare pe o zi, astfel incat veti folosi electricitate la un pret mult mai mic decat la statiile de incarcare. Se estimeaza ca incarcarea completa a unui vehicul electric acasa va costa undeva la 20 de lei pentru cel putin 200 de km parcursi. Evident, acest cost variaza in functie de modul in care, cand si unde alimentati. Oricum, este cu mult sub benzina si motorina.

Avantaje dezavantaje

Zero emisiiPuncte de incarcareStimulente pentru cumparareTimp de incarcareCosturi reduse de functionareAutonomia baterieiBeneficii fiscalePret de cumparareConfortDistractie la volanAcceleratie

Comments