Milioane de lei aruncate la canal

Milioane de lei aruncate la canal

MILIOANE DE LEI ARUNCATE LA CANAL SAU CABALA APEI IN MUNICIPIUL BUCURESTI!

Anual, milioane de euro sunt aruncate (la curs BNR!) de cetatenii Bucurestilor in reteaua de canalizare a Capitalei. Din fericire, banii nu raman acolo, fiind colectati cu grija, pana la ultimul banut!

Atunci cand a spus ca "Nu-s vremile sub om, ci bietul om sub vremi", nefericitului cronicar Miron Costin nu-i trecea in mod sigur prin minte ca vremile si legile naturii vor trebui sa se supuna pana la urma omului. Sau, daca nu omului, unei institutii inventate de acesta... De exemplu, APEI NOVA Bucuresti!

Timp de cateva luni mass-media a fost inundata de o campanie de popularizare a imaginii "oamenilor cu un job important" avand au o misiune importanta: "sa furnizeze servicii esentiale pentru locuitorii Bucurestiului".

Am renuntat sa deslusesc ce este acela un job, niciuna dintre editiile DEX neoferind explicatii ale acestui termen, multumind-ma cu precizarile anuntului: dispecer, inginer, automatist, sofer, instalator, tehnician... Portretele detinatorilor joburilor demonstreaza un proces de selectie riguros, inspirat de cele organizate pentru prezentatori TV sau protagonisti ai serialelor cu subiecte romantic.

O explicatie a intensitatii campaniei de promovare a "oamenilor cu un job important" ar putea fi aceea ca astfel de oameni ar constitui o aparitie exotica in Bucuresti, complet necunoscuta cetatenilor. Includerea in contractele cu salariatii a unei clauze care sa prevada obligatia angajatorului APA NOVA de a publica periodic in presa, suportand costul, fotografii ale salariatului pare putin probabila deoarece, nefiind mentionat si numele "omului cu un job important", se alimenteaza suspiciunea ca ar fi doar niste actori...

Daca nu putem intui mobilul campaniei, putem in schimb sa eliminam pe cel la care, cu mare probabilitate, s-au gandit cei vizati de mesaj: promovarea comerciala pentru majorarea segmentului de piata controlat. Motivul este atat de banal, incat exclude matematic aceasta ultima ipoteza: APA NOVA BUCURESTI detine monopolul distributiei si colectarii apei in Municipiul Bucuresti, adica 100% din aceasta piata. Din acest motiv, cresterea cifrei sale de afaceri si a profitului nu poate proveni decat din cresterea pretului apei, a serviciilor adiacente sau... din initiative de-a dreptul revolutionare!

Bucurestenii care si-au amenajat o gradina mai mare sau mai mica in incinta proprietatii sunt nevoiti sa suplineasca lipsa sau iregularitatea ploilor udand florile cu apa din reteaua de alimentare a locuintei. Dupa stropire apa ar trebui, dupa retinerea in teren, sa re-intre in circuitul natural, adica absorbita de vegetatie si/sau eliberata treptat prin evaporare. Asa ar trebui, pentru ca in realitate intervin oamenii cu joburi importante de la APA NOVA si, conform propriei lor formulari din facturi, colecteaza 100% din apa utilizata pentru udatul gradinii sau a curtii si o varsa integral, fara a pierde nici macar o picatura in reteaua de colectare la care gradina nici macar nu este racordata!

Cel putin teoretic, majoritatea covarsitoare a familiilor bucurestene isi spala rufele in familie si apoi, incontestabil... le usuca! Dupa stoarcere, rufele retin o cantitate semnificativa din apa utilizata pentru spalare - cca. 6% – (higroscopicitate textila) care prin uscare in aer liber ar trebui sa treaca direct in atmosfera. Ei bine, chiar si apa retinuta de rufe dupa spalare si evaporata in atmosfera in cadrul procesului de uscare este cu grija colectata si deversata in reteaua de canalizare in acelasi admirabil procent de 100% de catre oamenii cu joburi importante!

Uimitoarea eficienta a colectarii se manifesta chiar si acolo putini s-ar fi gandit. Din apa bauta pentru supravietuire de bucuresteni si animalele lor de casa (caini, pisici), o buna parte este eliminata prin respiratie si transpiratie. Din apa ingerata ca aliment, o anumita cantitate (750 - 900 ml/zi, respectiv 22.5 - 27 l/luna/persoana) este eliminata zilnic in atmosfera de organismul uman. Oamenii cu joburi importante colecteaza si apa eliminata prin cele doua procese biologice umane si o deverseaza in retea in procent de... ? Ati ghicit: 100%!

Altor utilizari ale apei alimentate din retea in cazul carora cu certitudine apa nu este deversata in retea (udare flori de apartament sau spalare vesela, geamuri, podea, acestea din urma retinand invariabil o cantitate de apa ce se evapora in procesul uscarii) sunt colectate de aceiasi oameni cu joburi importante cu aceeasi uimitoare eficienta de 100%!

Impulsionati de spiritul inovator-revolutionar al luptei contra legilor naturii, oamenii cu joburi importante nu puteau ignora oportunitatea uriasa oferita de... apa de ploaie. Apa de ploaie cazuta pe acelasi teren cu destinatie gradina udata alternativ cu apa de la reteaua de alimentare nu putea avea alt circuit decat al stropitului voluntar: este cu grija colectata de stim deja cine si deversata in conductele cu care terenul nu comunica nici macar prin... osmoza!

In totalul unei facturi APA NOVA (pentru cei interesati factura ANB231277288) "colectarea" si "transportul" apei de ploaie reprezinta 19.75 % iar ,,serviciile de canalizare" a apei potabile alimentate reprezinta 27.69%. Serviciul de furnizare a apei potabile si apa insasi nu reprezinta decat 52.56% din valoarea facturii!

Deocamdata, ignoram preturile apei potabile furnizate, misteriosului proces de ,,colectare a apei meteorice" sau serviciilor de canalizare si complexul proces al aprobarii lor. Deocamdata...

Sa discutam despre cantitati.

Anterior concesionarii serviciilor de furnizare a apei si de canalizare in Municipiul Bucuresti stabilirea cantitatii de apa preluata de reteaua de canalizare se stabilea prin inmultirea cantitatii de apa potabila consumata cu 80%, procent care lua in considerente pierderile inerente anterior mentionate, determinate de si in stricta conformitate cu legile naturii si cu... bunul simt!

In anul 2021de exemplu, de serviciile APEI NOVA BUCURESTI beneficiau 138 840 de clienti, ponderea cea mai mare fiind reprezentata de utilizatorii casnici si gospodariile particulare. In acelasi an s-au facturat 137,74 milioane mc de apa potabila si 175,14 milioane mc de apa uzata. Logic, diferenta de 37,40 milione mc nu a fost altceva decat... apa de ploaie!

In anul 2022, APA NOVA BUCURESTI a raportat o cifra de afaceri (suma totala a veniturilor realizate din vanzarea de apa si servicii conexe) de 988 731 526 RON. In lipsa informatiilor detaliate, putem presupune ca sursele cifrei de afaceri respecta aproximativ structura pretului platit de bucuresteni:

  • furnizarea apei - 52.56% / 519 677 290 RON

  • serviciile de canalizare a apei furnizate - 27.69% / 273 779 759 RON

  • serviciile de colectare si transport a apei de ploaie - 19.75% / 195 274 476 RON

In ce priveste apa potabila, aceasta a fost neindoielnic consumata si facturata corespunzator din punct de vedere cantitativ, beneficiind de contorizare.

Daca s-ar fi mentinut procentul de 80% x cantitatea apei furnizate, aplicabil anterior concesiunii catre APA NOVA si inclus in Contractul de Concesiune (art. 1.4), pentru serviciile de canalizare a apei furnizate sumele platite de bucuresteni ar fi fost mai mici cu 273 779 759 RON x 80% = 54 755 951 RON! Fundamentarea majorarii procentului de 80% la 100% ramane - cel putin pana acum - un mister pentru bucuresteni care, in mod absolut inexplicabil, nu au avut curiozitatea sa solicite explicatii, cu mici exceptii.

APA NOVA invoca drept motiv al flagrantei incalcari a legilor naturii "Hotararea Consiliului General al Municipiului Bucuresti nr. 157/2005, art.70, alin.1" care a stabilit ca in Municipiul Bucuresti " cantitatea de apa menajera evacuata de utilizatori este egala cu cantitatea de apa potabila consumata."!!!!

Incercarea de a descifra misterul procedurii de stabilire a revolutionarei formule apeland in scris atat la Consiliul General al Municipiului Bucuresti cat si la Primarul General al Capitalei a ramas, previzibil, fara raspuns.

Consecvent politicii sale in domeniul utilitatilor publice, Consiliul General al Municipiului Bucuresti a stabilit cantitatea specifica de apa meteorica pentru persoane fizice la "0.2 mc/mp/an" care "se inmulteste cu suprafetele totale ale incintelor construite si neconstruite." (HCGMB nr.23/1993). Daca suprafetele construite ar putea fi teoretic conectate la reteaua de canalizare, incintele neconstruite nu ar putea fi conectate decat - iluzoriu - prin osmoza! Mai modest, furnizorul de apa al Municipiului Brasov (Compania APA BRASOV) calculeaza doar pentru suprafetele construite si conectate fizic la reteaua de canalizare...

APA NOVA apreciaza ca "facturarea serviciului (...) nu este conditionata de existenta unei retele interioare de canalizare care sa preia apa meteorica. Pamantul are o capacitate limitata de preluare a apei, atingand la un anumit moment gradul de saturatie. In aceste conditii, suprafata constituie un receptor, precipitatiile fiind dirijate (deci, nu colectate, cum pretinde factura!) catre canalizarea publica!"

Cum au evaluat consilierii generali limita capacitatii pamantului de preluare a apei si cand se materializeaza acel anumit moment constituie inca un mister de anvergura!

Cert este ca o abatere de 10% in defavoarea cetateanului (considerand generic o pondere de 10% a suprafetelor neconectate la reteaua de canalizare in totalul suprafetelor detinute de cetateni) rezulta circa 19 527 447 RON platiti nejustificat de cetateni APEI NOVA Bucuresti.

Aspectele semnalate nu constituie o noutate decat pentru cetateni. Inca in 2006, din dispozitia secretarului de stat Catalin Teodorescu, presedinte la acea data al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor s-a constatat ca "prin clauza de la pct.3 din anexa (la contractul de furnizare apa potabila si servicii de canalizare), apa intrata nu poate fi egala cu apa deversata la canalizare."

Pornind de la sesizarea ANPC, in 2007, Presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodarie Comunala (A.N.R.S.P.G.C.) a emis Ordinul nr. 88/20.03.2007 pentru aprobarea Regulamentului Cadru al Serviciului de Alimentare cu Apa si Canalizare (R.C.S.A.A.C.) care prevede la art. 177.1: "Cantitatea de apa uzata evacuata de utilizatorii casnici, stabilita in cadrul contractului de prestare/furnizare a serviciului reprezinta o cota procentuala, de regula intre 80% – 100% din cantitatea totala de apa rece furnizata, prin hotarare a Autoritatii Administratiei Publice Locale, pe baza unui studiu de specialitate efectuat de un institut de specialitate."

Q.E.D.: Supozitia privind cantitatea mai redusa de apa evacuata comparativ cu apa furnizata de APA NOVA este confirmata de insasi A.N.R.S.P.G.C. Estimarea limitei maxime a intervalului (obiectiv, imposibila!) trebuie interpretata ca o concesie politica acordata Autoritatii Administratiei Publice Locale, in speta Consiliul General al Municipiului Bucuresti, pentru a nu-l obliga sa revina la procentul stabilit initial prin contractul de concesiune, 80%! In schimb, obliga Consiliul General al Municipiului Bucuresti sa contracteze serviciile unui institut de specialitate pentru a stabili un procent realistic.

Faptul ca A.N.R.S.P.G.C. nu a stabilit - din neglijenta sau cu disimulata abilitate politica – un termen de conformare, trebuie interpretat juridic si logic ca un termen rezonabil. Din aceasta perspectiva, intervalul 2007 - 2024 poate fi apreciat oricum, dar in nici un caz rezonabil!

Modalitatea de facturare a apei de catre APA NOVA BUCURESTI poate fi folosit pentru exemplificarea didactica a butadei elefantului din sufragerie. Institutii avand ratiune a existentei protejarea intereselor cetatenilor nu realizeaza absurdul situatiei nici atunci cand sunt atentionate. Consiliul General al Municipiului Bucuresti nu doar ca nu raspunde atentionarii, dar in ultimele momente ale mandatelor prelungesc contractul de concesiune cu nu mai putin de cinci ani (!) inaintea termenului de expirare. Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor - care se pronuntase in 2006 - declara ca "aspectele reclamate excedeaza sfera de competenta a ANPC" si indica ca responsabil Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice care, la randul sau, transmite sesizarea Autoritatii Municipale de Reglementare a Serviciilor Publice care raspunde ca nu are atributii in acest caz, responsabilitatea revenind... Autoritatii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice!

Nici Consiliul Concurentei nu pare a sesiza abuzul de pozitie dominanta decurgand din detinerea oficiala a monopolului furnozarii apei si a serviciilor de canalizare in Municipiul Bucuresti, declinand orice responsabilitate…

Acceptand autocritic si cu scuzele de rigoare stabilirea empirica a valorilor estimate a fi (fost) achitate anual fara justa cauza de bucuresteni in baza majorararii nejustificate a procentului de deversare a apei potabile la canal de la 80% la 100% (74 283 398 RON), multiplicarea acesteia cu cei 23 + 14 ani de contract, valoarea cumulata (2 748 485 726 RON) chiar redusa pe baza cifrelor exacte pe care le detine APA NOVA BUCURESTI la 1/10 merita atentie din partea institutiilor statului avand responsabilitatea protejarii intereselor cetateanului. Mai ales daca adaugam si sumele aproximative incasate pentru apa de ploaie care patrunde miraculos prin osmoza in reteaua APEI NOVA: 339 592 000 lei!

Daca legile circuitului apei in natura sunt legi obiective si nu trebuie aprobate in Parlament si nici promulgate de Presedintele Romaniei, atunci argumentele aduse pentru a sustine caracterul inventiv al procentului facturarii serviciilor de canalizare apa uzata si colectare si transport apa meteorica de catre oamenii cu joburi importante sunt incontestabil adevarate si impactul lor are implicatii financiare. Desigur, institutiile implicate in sinuosul parcurs al birocratiei stabilirii tarifului impus cetatenilor Capitalei pot replica facand publice cifrele exacte. Daca va fi in avantajul lor...

P.S. Stiti de ce nu intreaba nimeni de ce a fost prelungit contractul PMB cu APA NOVA cu 5(cinci!) ani inainte de scadenta si cu XXX zile inaintea finalului mandatului primarului general al Capitalei, fara a se organiza o licitatie, cum ar fi cerut interesul cetatenilor consumatori de apa?

Pentru ca toata lumea stie raspunsul!

Laurentiu Gabriel MITRACHE

The post Milioane de lei aruncate la canal appeared first on Cotidianul RO.

Comments