Ministrul Educatiei, la "Legile puterii" - ora 21:00. Mesajul Monicai Anisie cu ocazia Zilei Interna...

Monica Anisie: ,,In urma cu doi ani, in locul in care ne aflam astazi avea loc, sub Inaltul Patronaj al Presedintelui Romaniei Klaus Iohannis, lansarea raportului Bancii Mondiale privind starea educatiei la nivel global, cu accent pe cauzele si impactul deficitului de educatie asupra societatii.

Noi ne aflam astazi aici pentru a celebra Ziua Educatiei, o zi care, in acest an, capata o si mai mare insemnatate in contextul dificultatilor cu care, noi profesorii, ne-am confruntat in toata aceasta perioada. Pandemia a determinat o reconfigurare a vietii si a educatiei, nu doar in Romania, ci la nivel global. Si asa cum nevoile educationale ale copiilor si tinerilor se schimba constant, fortati si de contextul epidemiologic, a fost necesara si o reinventare a metodelor de predare.

Din dorinta de a gasi solutii pentru viitor, a trebuit sa abordam aceste schimbari intr-un mod strategic, coerent, fiind nevoie de o viziune structurata pe termen lung.

Ministerul Educatiei si Cercetarii - pe care il reprezint astazi aici alaturi de colegii mei - a avut responsabilitatea de a crea contextul favorabil continuarii actului educational in Romania."

Anisie a vorbit despre continuitatea procesului educational si despre tranzitia spre scoala online

Monica Anisie: ,,In timpul anului scolar, in semestrul al doilea, cadrele didactice au fost nevoite sa isi adapteze modalitatile de lucru, dar si programa scolara, in asa fel incat sa continue educatia. Iar ministerul a sprijinit acest demers, oferind reperele unui cadru pentru desfasurarea procesului de invatare, cu accent pe componenta on-line. Desi cursurile au fost suspendate in unitatile si institutiile de invatamant, s-a continuat invatarea asistata de tehnologie pana la finele anului scolar. Pentru elevii care nu au avut acces la tehnologie, unitatile de invatamant si inspectoratele scolare au oferit sprijin, fiind transmise elevilor resurse educationale si sarcini de lucru. Pe de alta parte, studentii si-au continuat invatarea asistata de tehnologie. Prioritatile ministerului pe care il conduc au fost de a asigura cadrul necesar pentru incheierea situatiilor scolare pentru toti elevii si studentii din sistemul romanesc de invatamant si sustinerea examenelor finale, in conditii de siguranta pentru elevi si cadre didactice.

De asemenea, am stabilit un parteneriat cu Televiziunea Romana, initiind programul Telescoala care sa ofere cursuri pentru toate nivelurile de invatamant, cu prioritate pentru elevii claselor a VIII-a si a XII-a/XIII-a, pentru a asigura continuitatea pregatirii in vederea sustinerii examenelor nationale. Partneriatul se dezvolta in acest an scolar printr-o noua componenta, fiind organizat programul de formare pentru cadrele didactice ,,TeleScoala profesorilor", un program complementar-suport ce se inscrie in strategia de dezvoltare a competentelor cadrelor didactice pentru invatarea on-line.

Prin Centrul National de Politici si Evaluare in Educatie, Ministerul Educatiei si Cercetarii a propus cu o frecventa saptamanala, elevilor si cadrelor didactice, atat pentru Evaluare nationala, cat si pentru Bacalaureat, teste de antrenament, insotite si de bareme de corectare si notare."

O alta parte a discursului ministrei Educatiei s-a concentrat pe metodologia la care au lucrat cadrele didactice.

Monica Anisie: ,,Totodata, in vederea reluarii activitatii in sistemul national de invatamant, Ministerul Educatiei si Cercetarii a lansat luna trecuta portalul educatiacontinua.edu.ro menit sa faciliteze accesul direct la informare pentru actorii din sistemul national de invatamant: elevi, studenti, parinti, cadre didactice, dar si pentru alte categorii de public. Acesta cuprinde toate documentele emise de catre Ministerul Educatiei si Cercetarii si Ministerul Sanatatii care privesc procesul de invatamant in contextul actual.

Au fost elaborate repere metodologice pentru consolidarea cunostintelor din anul scolar precedent, oferindu-se recomandari privind modalitatea in care profesorii pot realiza, in acest an scolar, reducerea decalajelor intre ceea ce trebuia sa fie predat conform planificarii calendaristice, ceea ce s-a predat efectiv si ceea ce elevii au reusit, de fapt, sa invete. A fost facilitata, astfel, orientarea catre decizii si masuri care sa conduca la eficientizarea predarii/invatarii si diminuarea efectelor negative, respectiv la remedierea/recuperarea ,,pierderilor" in invatare.

In aceasta perioada au fost elaborate si ghidurile privind organizarea si desfasurarea activitatilor in cadrul unitatilor de invatamant pentru anul scolar/universitar 2020-2021, in contextul epidemiei de COVID-19. Acestea au fost concepute pentru toate nivelurile de invatamant, prin raportare la particularitatile fiecaruia in parte: invatamant prescolar, invatamant primar, gimnazial si liceal, invatamant vocational, invatamantul special, respectiv invatamant profesional si tehnic, dar si superior. Ghidurile propun repere pentru crearea, in unitatile si institutiile de invatamant, a unui mediu sigur si favorizant pentru invatare relevanta si ofera modalitati de colaborare la nivelul comunitatii locale, pentru a gasi solutii dinamice de lucru in acord cu provocarile contextului pandemic.

Toate acestea au fost rodul muncii de echipa, a stradaniei unor oameni pe care vreau sa ii felicit astazi. I-am mentionat putin mai inainte pe colegii din minister si as dori sa le multumesc pentru sustinerea pe care am avut-o din partea lor, pentru efortul depus in elaborarea documentelor atat de necesare in contextul dificil cu care societatea romaneasca nu s-a mai confruntat niciodata. Si nu a fost usor; chiar daca, din exterior, au existat multe voci critice si multa incertitudine, am luat decizii curajoase, care sa vina in sprijinul elevilor si a cadrelor didactice, am evitat inghetarea anului si am identificat cele mai bune formule de desfasurare a examenelor nationale pentru absolventii din 2020.

Ii felicit si pe colegii din Centrul National de Politici si Evaluare in Educatie pentru munca depusa in elaborarea reperelor metodologice si a ghidurilor pentru anul scolar in curs.

UNESCO celebreaza in acest an Ziua Educatiei , propunand tema ,,Profesorii: gestionand criza, reimaginand viitorul". Criza Covid-19 a scos la iveala si a amplificat problemele sistemului educational ignorate ani la randul. In aceste momente ne aflam la o rascruce de drumuri si sta in puterea noastra, a celor sarbatoriti astazi, felul in care alegem sa regandim educatia din Romania."

Monica Anisie a vorbit laudativ la adresa tuturor dascalilor, care au gestionat situatia fara precedent cu care s-a confruntat si se confrunta sistemul educational romanesc.

Monica Anisie: ,,Ii felicit cu aceasta ocazie pe toti profesorii care au avut abilitatea de a gestiona criza, de a face fata provocarilor si de a se adapta, astfel incat educatia sa continue! Este demna de apreciere si merita admiratia noastra disponibilitatea atator cadre didactice care si-au demonstrat asumarea exemplara a menirii pe care o au in educatie si implicarea neconditionata. Stim insa ca profesorii nu sunt doar cei care ne invata matematica ori rolul circumstantialei intr-o fraza, ci si cei care ne sprijina emotional, oferindu-ne incredere im momentele cele mai grele, cei care ne indruma in viata ori ne arata ca nu trebuie sa renuntam la prima problema ivita in cale, cei care reusesc sa asigure o educatie de calitate, in mod egal, pentru toti elevii.

Ziua de astazi este dedicata acestor profesori, a celor care, cu vocatie si daruire, isi desfasoara activitatea indiferent de dificultati. Ne indreptam astazi gandul de recunostinta catre toti acesti profesori, subliniind ca ei merita aprecierea noastra nu doar o data pe an, cu prilejul acestei sarbatori, ci au nevoie de sprijinul nostru constant. Tuturor cadrelor didactice care fac cinste profesiei, le transmit aprecierea si sustinerea ministerului: LA MULTI ANI, sanatate si putere de munca pentru a va indeplini menirea cu responsabilitate si cu satisfactii profesionale remarcabile!"

Comments