Octavian Stireanu: Turnatoria impresoara Romania

Octavian Stireanu: Turnatoria impresoara Romania

Romania este o tara in care camataria si turnatoria sunt legalizate. Acestea pot fi considerate doua dintre marile ,,cuceriri" ale democratiei. Urmeaza, din cate se spune, legalizarea consumului de canabis.

Camataria este legalizata sub forma faimoaselor IFN - institutii financiare nebancare - care imprumuta pe cei aflati in nevoie cu dobanzi ce depasesc 20.000 la suta. ,,ANPC a fost sesizata de un client al unui IFN pentru care dobanda ajunsese sa fie de 69.467,57%", declara nu demult senatorul Daniel Zamfir. Purtatorul de drapel si sustinatorul politic al acestei forme de transformare a celor saraci in si mai saraci este un ambitios lider liberal.

Apostolii camatariei cu gulere albe (II)

Legalizarea turnatoriei este o alta cucerire a democratiei noastre originale. In Romania, exista o democratie administrata. Adica butonata de interese externe care nu totdeauna coincid cu interesele nationale. Si in comunism erau turnatori. Pentru depistarea acestora si purificarea societatii, democratia postdecembrista a creat o institutie specializata in vanatoarea de tip ,,mcchartyst" a turnatorilor. A mobilizat bani multi, oameni dedicati si o propaganda irezistibila.

Timp de trei decenii, din demonizarea comunismului si vanatoarea de turnatori s-au facut averi, s-a dobandit celebritate, s-au scris doctorate, s-a castigat glorie si s-au capatat galoane politice importante.

Turnatorii din democratie sunt, insa, altfel. Ei sunt diferiti de turnatorii din comunism. Sunt turnatorii buni, ni se sugereaza. Turnatoria in democratie este o componenta a sistemului democratic, nu un mijloc oculta de protectie a sistemului, cum era in comunism.

Turnatorii din democratia administrata sunt oficializati prin legi speciale si sunt impartiti in mai multe categorii. In afara celor traditionali, recrutati de SRI, care soptesc sub acoperire si semneaza sub nume de cod, s-au inventat si alte specii de turnatori. Astfel ca societatea, firmele, institutiile colcaie de personaje care sunt ,,avertizori de integritate", ,,consilieri de etica", ,,ofiteri de conformitate", ,,ofiteri pentru protectia datelor". Sau, dupa caz, de toti la un loc.

Toate aceste denumiri nu sunt metafore, ci titulaturi oficiale ale unor noi profesii inoculate in societate, recunoscute prin reglementari speciale si beneficiind de protectia legii. Pentru fiecare categorie s-au consumat timp, bani si multa imaginatie ca sa se scrie texte de lege, norme de aplicare, ghiduri de indrumare etc, etc. Munti de maculatura se vor fi consumat pana cand in lume au iesit acesti soricei parliti care sunt turnatorii zorilor noii oranduiri capitaliste.

Este pentru prima data in istoria a tarii cand indeletnicirea mizerabila a turnatoriei - la care sunt predispusi cei cu proasta educatie, lipsa de caracter si vocatie a raului – a fost institutionalizata ca parte a sistemului democratic.

In lumea democratica, represiunea este o problema, nu o solutie

Alaturi de turnatorii sectoriali din categoriile de mai sus, este pe cale o generalizare a turnatoriei in masele largi populare. Un proiect de ordonanta publicat in 27 martie a.c. pe site-ul MAI prevede ca politistii de la rutiera sa aiba dreptul sa aplice sanctiuni pe baza inregistrarilor video si audio transmise de participantii la trafic! Ministerul Afacerilor Interne, sub pana iezuita a viceprim – ministrului si ministrului de Interne Catalin Predoiu ridica turnatoria din Romani la nivelul urmator, pe care l-am putea numi ,,turnatoria de masa".

Observatia mai generala care se impune este ca politia rutiera se afla intr-un proces lent, dar ferm, de acumulare a unei puteri tot mai mari. Are de partea sa o arma teribila: agentul de circulatie are intotdeauna dreptate. Asa e cutuma: ce a perceput politistul cu propriile simturi, aia este adevarul! Nimeni nu se incumeta se aduca pe terenul CEDO aceasta practica antidemocratica si absurda. Procesul verbal de amenda are in continuare prezumtia absoluta de legalitate si de veridicitate. Atacarea actului in instanta este pierdere de vreme si de bani.

Scotandu-ne mereu ochii cu tot felul de statistici neverificabile, care arata ca suntem printre primii in Europa dupa numarul accidentelor de circulatie, baietii cu fireturi si casca alba, in loc sa iasa in strada sa dirijeze circulatia, stau prin birouri si scriu legi. Poligonul de incercare al imaginatiei lor este Codul Rutier. Pe care l-au facut varza, intr-o singura directie: cresterea represiunii. In fiecare luna, tasnesc de pe te miri unde tot felul de modificari ale Codului Rutier orientate intr-un singur sens: cresterea represiunii si a puterii agentilor de circulatie.

Nicaieri in lumea democratica represiunea nu este o solutie, ci o problema. In niciun caz numarul accidentelor nu va scadea daca se maresc numarul, valoarea si gravitatea sanctiunilor. Daca tot ne comparam cu diferite tari la numarul accidentelor, ar trebui comparate si celelalte componente implicate in circulatia rutiera: gradul de modernizare, semnalizare si sistematizare a cailor rutiere, nivelul de participare in teren a agentilor de politie, modul de pregatire si examinare a conducatorilor auto etc Se poate discuta calm si constructiv pe astfel de subiecte, dar daca o carte se loveste de un cap si suna a gol, nu totdeauna este de vina cartea.

&

Prostiile cu talc ale Ordonantei ,,Bode"

Se inventeaza noi contraventii doar pentru a se crea noi sanctiuni. Exemplul cel mai semnificativ il reprezinta Ordonanta nr.1/2022 prin care, in Codul Rutier, se introduce contraventia numita ,,comportament agresiv" in trafic. Textul a fost prezentat intr-o conferinta de presa de fostul ministru de Interne Lucian Bode ca o mare victorie a mandatului sau. El fusese ocupat mai mult cu vizite turistice prin Suedia si Austria, cica sa convinga presedintia suedeza a UE si guvernul de la Viena sa ne primeasca in Schengen. Iar cand ajungea prin tara, se strofoca sa lupte cu acuzatiile tot mai apasate despre plagiatul tezei de doctorat. Ministrul Bode fiind ocupat cu astfel de chestiuni subtiri si la nivel inalt, baietii cu fireturi din minister au folosit prilejul si l-au ,,impachetat", cum se spune, bagandu-i sub nas textul acelei ordonante catastrofale. Pe care un alt habarnist, Ludovic Orban, pe atunci prim-ministru, aflat in mahmureala de dupa sarbatori, l-a semnat probabil fara sa-l citeasca.

Situatiile pe care Ordonanta ,,Bode" le defineste ca fiind comportament agresiv nu sunt demonstrabile. Prevederile respective sunt de forma, deoarece nu exista atat de multi agenti de politie care sa constate astfel de abateri punctuale care au loc in trafic. In plus, acele abateri nici pe departe nu pot fi considerate cauze semnificative ale accidentelor.

Lucian Dinita, fost sef al Directiei Politiei Rutiere in perioada 2009-2014 si practician de decenii politia rutiera avea sa explice la vremea respectiva lipsa de noima modificarilor respective, incluzand abateri care nu pot fi probate. ,,Se considera comportament agresiv schimbarea succesiva a benzii. Asta numai daca observa politistul, dar nu exista politist pentru toate miile de kilometri care sunt in Romania! Inca un exemplu, cu flashurile. Cum o probezi pe asta? Circulatia aproape de o masina. Cum o probezi? Nu ai cum. Doar daca e politistul acolo. Ce faci, te duci si ii spui, a circulat asta in spatele meu, la distanta foarte mica? Cine il ia in seama si cum poate politistul sa aplice sanctiunea?".

Garcea nu se lasa!

Baietii cu fireturi stiau de la inceput prostia reglementarilor pe care i le-au bagat sub nas lui Bode. Abaterile respective nu puteau fi constatate decat din intamplare ex propriis sensibus de catre politisti. Dar totul avea un talc: sa-i transforme in agenti constatatori pe soferii din trafic! Iar ei, politistii, sa dea amenzi pe baza materialelor audio-video primite de la soferi! A urmat urmatorul pas: prin cai banuite, in parlament a ajuns un proiect de lege care ar fi permis politistilor sa dea amenzi in baza filmarilor facute de soferi in trafic.

Numai ca, ghinion, Parlamentul n-a cazut in capcana si a respins manevra.

Dintre motivele care au rasturnat intentia politiei de a-i transforma pe soferii de pe toate soselele patriei in potentiali turnatori, doua sunt mai relevante. Primul este ca ,,sesizarile venite din partea participantilor la trafic pot sa contina un grad mare de subiectivism, sa aiba un substrat vindicativ".

Apoi, ,,nivelul actual al tehnologiei informatice ar permite cu usurinta alterarea unor inregistrari video. Prin realizarea de montaj astfel ca s-ar crea premiza sanctionarii abuzive si nelegale in contextul in care politistii rutieri nu detin atributii ori competente in certificarea veridicitatii acestor inregistrari video."

,,Stim bine ca exista tehnologia <>, un tip de inteligenta artificiala folosit pentru a <> imagini mai mult decat convingatoare", mentiona Lucian Dinita. In plus, proiectul deschidea calea erorilor, razbunarilor personale sau chiar a unor abuzuri. ,,Adica daca te certi cu un vecin, ii pregatesti un video fals si il trimiti la Politia Rutiera ca respectivul sa primeasca amenda", spunea Dinita.

Inclusiv juristii care sprijina drepturile victimelor accidentelor rutiere sesizau ca intentia politiei de a posibilitatea oricui sa faca dreptate in trafic poate deschide portite spre alte abuzuri. Catalin Codescu, presedintele Asociatiei Victimelor Accidentelor de Circulatie, arata la ce situatii se poate ajunge daca intentia politiei s-ar realiza: ,,Daca posibile abateri ar fi fost depistate de catre niste privati, acestia ar putea gestiona informatia in interes propriu, mergand la persoana in cauza si sa-i spuna ori trimit informatia catre politie si ramai fara permis, ori imi dai mie 500 de euro si am sters filmarea".

Bolos cu turnatoria fiscala, Predoiu - cu cea rutiera

Asemenea consecinte erau la mintea cocosului. Ministru al Justitiei in perioada in care a fost avizata Ordonanta nr.1/2022 era Catalin Predoiu, dar nu se stie daca el personal a semnat avizul sau, cum a mai fentat si alta data, a pus un secretar de stat sa semneze. Oricum, Predoiu poate fi suspectat de orice, dar numai de prostie nu.

Dar baietii cu fireturi si cascheta alba nu se lasa. Ei mai reincalzesc pentru a treia oara aceeasi ciorba. Proiectul de ordonanta repus pe 27 martie in dezbatere publica de catre Ministerul Afacerilor Interne cuprinde aceeasi veche dorinta a lui Garcea:

,,Politistul rutier poate constata contraventia de adoptare a unui comportament agresiv in conducerea vehiculelor pe drumurile publice (...) si cu ocazia verificarii sesizarii formulate de un participant la trafic ce a perceput in mod nemijlocit si intamplator efectuarea, pe drumul public, de catre conducatorul unui vehicul, a oricareia dintre manevrele prevazute la art. 54 alin.(2) si a surprins aceste manevre agresive intr-o inregistrare audio-video sau video, dupa caz", se arata in proiect.

Nu este clar daca sanctiunile vor fi stabilite personal de agentul de serviciu sau in urma unei jurizari ad hoc de catre un fel de ,,echipa VAR" a filmelor, pozelor si textelor primite de pe soselele patriei:

Lucian Dinita considera si ca perceptia unor anumite fapte de catre un participant la trafic poate fi extrem de relativa. ,,Adica eu percep ca unul trece pe rosu si inregistrez video ca sa-l parasc la politie. Nu cred ca functioneaza! Stiu, se doreste implementarea modelului occidental, pentru ca acolo a fost asa, dar putina lume stie ca acum si in Vest amenzile se dau dupa astfel de imagini video numai in cazuri exceptionale, cand acestea au surprins accidente, de exemplu. Initial se dadeau pentru orice, inclusiv pentru o parcare ilegala, dar si acolo au fost abuzuri si treptat s-a renuntat", a mai spus fost sef al Directiei Politiei Rutiere.

Catalin Predoiu, de data asta ca ministru de Interne, este pus in situatia sa gireze inca o data un proiect de lege cu evidente carente morale si consecinte sociale. Ar fi a treia tentativa de transformare a soferilor in turnatori la politie, despre ceea ce cred ei ca ar fi abateri in trafic. Precedentele incercari dateaza inca din perioada 2003 - 2006 si, ulterior, din 2022.

Se pun niste intrebari inevitabile. Cine masoara corectitudinea acestei avalanse de mesaje? Pe ce baza atributul incredintat de legiuitor unui functionar in uniforma al statului poate fi transferat hai-hui unui sofer aflat in trafic?

Componenta profund imorala si distructiva social a acestei intentii este evidenta. Sustinatorii cu stele pe umar ai proiectului considera ca sansa de a avea un trafic mai sigur pe sosele depinde de spiritul civic al conducatorilor auto, care trebuie sa raporteze catre ,,autoritatile competente" incalcari flagrante ale legilor.

Adica daca Bolos instituie turnatoria fiscala, de ce n-ar institui si Predoiu turnatoria rutiera?

The post Octavian Stireanu: Turnatoria impresoara Romania appeared first on Cotidianul RO.

Comments