Ordonanta care poate lasa soferi nevinovati fara permisul auto. Petitie de revolta semnata online. A...


O ordonanta de urgenta aprobata de Guvernul Romaniei pe 28 iunie 2024 modifica Codul Rutier in zona prevederilor referitoare la controalele in trafic. Astfel, potrivit OUG 84/2024, soferii care refuza sa fie verificati cu aparatul DrugTest si solicita, in schimb, sa dea proba de sange vor avea permisul de conducere suspendat pana la obtinerea rezultatelor analizelor.&


Pana la schimbarea operata prin ordonanta de urgenta, conducatorii auto aveau optiunea unui examen clinic in conditiile in care refuzau testul anti-drog cerut de agentul de politie in trafic. Daca medicul examinator il declara apt, soferul isi pastra permisul auto pana la primirea rezultatelor analizelor de sange si/sau urina.& &


Modificarea operata de guvern a revoltat multi romani, creand dispute in mediul online. Contestatarii considera noile prevederi abuzive, de natura sa incalce dreptul constitutional la libera circulatie.


Zeci de mii de semnaturi in cateva ore


O petitie online adresata premierului Marcel Ciolacu, prin care se cere anularea prevederilor OUG 84/2024, initiata pe 3 iulie de comunitatea Declic, a strans 100.000 de semnaturi in mai putin de 48 de ore de la lansare si continua sa adune sustinatori.


In demersul lor, initiatorii petitiei sustin ca ordonanta in discutie este abuziva, atata vreme cat jumatate din testele antidrog facute de politie ar avea rezultate gresite, fals pozitive. ,,Asta inseamna ca& soferii raman fara permis pe nedrept& si& se aleg cu dosar penal pana cand vin rezultatele analizelor", timpul de asteptare fiind chiar si de un an, din cauza lipsei de personal si a laboratoarelor foarte putine ale institutelor de medicina legala (IML), se arata in cuprinsul protestului online.


,,Soferii fie accepta sa fie testati cu aparatele rapide, unde 1 test din 2 pozitive e fals pozitiv, fie raman fara permis chiar si un an, pana cand sosesc rezultatele analizelor oficiale", se mai arata in prezentarea actului legislativ, facuta de initiatorii petitiei online.


,,Probabil ca aceasta ordonanta a fost data din ratiuni financiare, ca sa nu mai plateasca politia analizele la IML. Analiza aceasta la IML era singura sansa a soferilor care nu au luat droguri sa-si demonstreze nevinovatia. Insa aceasta modificare are consecinte dezastruoase si va lasa fara permis zeci de mii de soferi nevinovati. Sunt de oameni care isi castiga existenta din condus sau pentru care masina e singura cale de a ajunge la serviciu si nu pot sa isi piarda permisul pe nedrept chiar si 1 an", arata, intr-o declaratie pe site-ul Declic.ro, Catalina Hoparteanu, coordonatoarea campaniei ,,Anulati OUG care lasa fara permis soferi nevinovati!".


Vlad Zaha, un criminolog specializat in politici publice din domeniul drogurilor, este cel care a reclamat prevederile presupus abuzive: ,,Noile reglementari transforma si mai mult razboiul romanesc impotriva drogurilor, intr-un razboi impotriva oamenilor de rand. Guvernul trebuie sa elimine noile prevederi din Ordonanta 84. Nu exista niciun factor de prevenire sau descurajare a condusului sub influenta ori de reducere a riscurilor, prin astfel de ordonante. Dimpotriva, cand 38% dintre cei pedepsiti prin confiscarea permisului luni de zile sunt oameni nevinovati (in 2023, peste 1.100 de oameni nevinovati) astfel de legi fac mult mai mult rau decat bine", arata expertul intr-o alta declaratie de sustinere a petitiei.


O reactie impotriva noilor prevederi legale care modifica Codul Rutier a avut si Asociatia pentru Apararea Drepturilor Omului in Romania - Comitetul Helsinki (APADOR-CH).&


Potrivit expertilor asociatiei, recenta modificare a Codului Rutier incalca un drept fundamental al omului (articolul 25 din Constitutie): dreptul la libera circulatie in conditiile in care ,,acest drept poate fi ingradit doar daca exista temeiuri de fapt si de drept. In cazul testelor rapide, din cauza ratei mari de eroare, rezultatul lor nu poate oferi un temei de fapt pentru restrangerea dreptului la libera circulatie", sustine APADOR-CH intr-un comunicat publicat pe blogul asociatiei.


,,Interesul societatii primeaza in fata interesului individual"


Pe de alta parte, juristii consultati de Libertatea considera noile prevederi ale Codului Rutier drept o masura de precautie similara cu cea a arestului preventiv in cazul unei persoane fata de care exista suspiciunea rezonabila ca a comis o fapta penala.


,,Eu as interpreta aceasta norma ca o reactie a societatii de a proteja membrii sai prin toate modalitatile posibile, subliniez in momentul in care exista niste indicii temeinice, clare, cu privire la posibilitatea ca o persoana sa fie intr-o situatie neconforma cu a conduce pe drumurile publice.&


Este acelasi lucru - si cred ca s-ar putea face o paralela - intre arestarea preventiva si achitarea inculpatului, achitarea inculpatului dupa ce el a fost arestat preventiv. O persoana poate sa fie arestata preventiv si, la sfarsitul cercetarii, judecatorii sa constate ca este nevinovata. Se intampla acest lucru.&


La fel, o persoana poate sa fie testata cu testul de drog, sa se constate ca exista indicii initiale ca este sub imperiul unor substante si, ulterior, sa se constate, dupa o perioada de timp, ca acel test a fost viciat, a fost necoresponzator. Masura arestului preventiv este legala, dar pe parcursul cercetarii judecatoresti pot fi administrate probe din care rezulta o situatie de fapt diferita de cea care a stat la baza initialei masuri preventive", a explicat, pentru Libertatea, avocatul Alexandru Chiciu.


Acesta considera ca interesul societatii ar trebui sa primeze in fata interesului individual, motiv pentru care crede ca noile masuri ale Codului Rutier nu afecteaza un drept fundamental al cetateanului.


,,Incerc sa gandesc ca jurist. Societatea are nevoie de protectie impotriva acestui flagel (n.r. - consumul de droguri) si ar trebui sa se ia masuri proportionale cu modalitatea in care s-a facut cresterea acestui flagel. Nu cred ca e neconstitutional in norma. Primeaza siguranta cetatenilor, in general. Mai este si un principiu care rezulta din practica europeana. Interesul societatii este mai important decat interesul individual, primeaza interesul societatii"


Alexandru Chiciu, avocat:

Care sunt modificarile aduse Codului Rutier


Prin O.U.G. nr. 84/2024 au fost reevaluate mecanismele privind verificarea consumului de bauturi alcoolice sau de substante psihoactive.


Mai precis, in cazul conducatorilor de autovehicule care refuza sa se supuna testarii in vederea stabilirii consumului de alcool ori de substante psihoactive, acestia sunt condusi la cea mai apropiata unitate medicala, pentru a li se recolta mostre biologice.&


,,In lipsa unor indicii cu privire la prezenta in organismul acestora a substantelor psihoactive ori a bauturilor alcoolice, pentru a nu permite conducatorilor de vehicule continuarea conducerii autovehiculelor pe drumurile publice, in scop preventiv, a fost instituita masura retragerii permisului de conducere pana la data primirii rezultatului analizelor toxicologice de laborator, nefiind vorba, in aceasta situatie, despre savarsirea unei fapte penale, respectiv de intocmire a unui dosar de cercetare penala", se arata intr-un fragment al comunicatului Politiei Romane transmis in spatiul public pentru a justifica aprobarea OUG 84/2024.


Aceasta masura a retragerii permisului de conducere mai este justificata ,,de necesitatea de a ocroti viata, integritatea corporala si sanatatea persoanelor participante la trafic sau aflate in zona drumului public", mai arata Politia Romana in comunicat.


Cate rateuri au avut pana acum DrugTestele politiei


Reprezentantii Politiei Romane recunosc oficial ca aparatul DrugTest poate da rezultate false, insa sustin ca procentul erorilor este cu mult mai mic decat cel vehiculat in spatiul public (n.r. - 50% - procentul inaintat in petitia Declic).&


Potrivit informatiilor furnizate de catre structurile rutiere teritoriale, la nivel national, in perioada 2021 - 2023, au fost infirmate aproximativ 15-20% din totalul mostrelor biologice prelevate conducatorilor auto depistati pozitiv la testele efectuate cu aparatele drug test.&


In primele 5 luni ale anului 2024, la nivel national, in urma abaterilor constatate in trafic, au fost aplicate peste 877.000 de sanctiuni contraventionale, fiind retinute aproximativ 86.000 de permise de conducere si retrase 41.000 de certificate de inmatriculare.


Tot in aceasta perioada, au fost depistate 11.662 de persoane aflate la volan sub influenta alcoolului, dintre care pentru 6.550 de persoane au fost aplicate sanctiuni contraventionale, iar in 5.112 situatii au fost intocmite dosare penale.


De asemenea, au fost depistate aproximativ 1.800 de persoane aflate sub influenta substantelor psihoactive, in fiecare caz fiind intocmite dosare penale. Luand in considerare procentul de eroare declarat de Politia Romana, rezulta ca, de la inceputul anului 2024 si pana in prezent, au avut rezultate fals pozitive la la DrugTest peste 300 de soferi care au suflat in aparat.


Cinci accidente mortale provocate de soferi drogati in ultimul an


Cu privire la situatia statistica a accidentelor grave inainte si dupa intrarea in vigoare a Legii Anastasia, in perioada 13 iulie 2023 - 31 mai 2024, au avut loc 51 de accidente, cauzate de conducerea sub influenta alcoolului, care au generat decesul unor persoane, cu 10 accidente mai putine fata de perioada 13 iulie 2022 - 31 mai 2023, cand au avut loc 61 de astfel de accidente.De asemenea, in perioada 13 iulie 2023 - 31 mai 2024, au avut loc 5 accidente, cauzate de conducerea sub influenta drogurilor, ce au avut ca urmari decesul unor persoane, cu un accident mai mult fata de perioada 13 iulie 2022 - 31 mai 2023, cand au avut loc 4 astfel de accidente.


Comments