Pandele Florin-Valeriu – Vicepresedinte C.O.T.A.R:  Despre increderea romanilor in ASF

Pandele Florin-Valeriu – Vicepresedinte C.O.T.A.R: Despre increderea romanilor in ASF

Pandele Florin-Valeriu – Vicepresedinte C.O.T.A.R: Despre increderea romanilor in ASF


1. Domnule Pandele, cum vedeti activitatea Fondului de Garantare a Asiguratilor la 3 ani de la falimentul companiei City Insurance si ulterior falimentul societatii Euroins?&


FP: Soarta& multor service-uri auto din Romania a depins si depinde in continuare de ritmul si calitatea solutionarii dosarelor de dauna instrumentate de FGA, pentru cele 2 companii de asigurari care au detinut cumulat peste 75% din piata RCA din Romania.


Pot sa va spun ca sute de mii de pagubiti si multe service-uri nu si-au primit& despagubirile de la City Insurance si Euroins in perioada de 2-3 ani inainte ca acestea sa intre in faliment. Apoi s-au adaugat inca 2-3 ani de asteptare, intrucat nici FGA nu a achitat aceste sume pana azi. Se contureaza astfel un tablou complet a ceea ce inseamna piata de asigurari din Romania sub ,,atenta supravegherea& a ASF", institutie in care, pe buna dreptate, gradul de incredere al romanilor este sub 10% - conform sondajelor de opinie.&


Dupa mine, increderea in societatile de asigurari si ASF sau FGA este de maxim 3% si aceasta din cauza modului defectuos in care a fost gestionata piata asigurarilor RCA si mecanismele care tin de ea. Asigurarile RCA au fost deturnate de la scopul lor social (protectia pagubitilor dar si a asiguratilor de consecintele unui accident de circulatie) si au fost transformate, in schimb, intr-un instrument de represiune, de restrangere a drepturilor fundamentale ale cetatenilor.


In prezent, desi asiguratii& achita o polita RCA obligatorie - si subliniez, obligatorie, care nu poate fi negociata, diminuata sau amanata - cand devin pagubiti intr un accident de circulatie, constata ca acest sistem la care sunt fortati prin lege sa participe, nu le garanteaza nicio protectie. Asiguratorii refuza sa-si indeplineasca obligatiile, ASF refuza sa sanctioneze abuzurile lor, iar despagubirile ajung sa fie incasate peste 6-7 ani si de multe ori doar partial.


Pentru multi, asta inseamna imposibilitatea repararii sau inlocuirii autovehiculului utilizat pentru activitatile care asigura mijloacele de existenta pentru familiile si afacerile lor.&


Astazi, polita RCA este doar o hartie fara de care nu poti circula pe drumurile publice - o taxa suplimentara, impovaratoare si mereu in crestere, pentru exercitarea drepturilor fundamentale la proprietate privata, libertate de miscare si libertate economica.


Peste 300.000 de pagubiti sunt privati de ani de zile de drepturile lor, desi legea RCA spune clar& ca despagubirile trebuie incasate in maxim 10 zile de la depunerea cererii de despagubire la asigurator. Peste 1000 de unitati reparatoare, cu zeci de mii de angajati, au creditat cu sute de milioane de Euro pagubitii si companiile de asigurari in toti acesti ani, reparand din banii lor si eliberand pagubitilor autovehiculele, fara sa incaseze contravaloarea lucrarilor si materialelor.&


Multe dintre aceste service-uri au intrat sau urmeaza sa intre in insolventa/faliment, fiind inchise rand pe rand, iar proprietarii si-au pierdut la banci toate bunurile, nu doar cele detinute pe firma, dar si cele personale, obtinute cu munca de o viata. Pe langa asta, statul / ANAF (caruia nu ii plangem de mila) nu a mai incasat taxele si impozitele generate de aceste societati, iar mii de someri au ajuns din nou, ca in pandemie, fara nicio justificare in grija noastra, a celor care inca putem plati taxe si impozite.&


Revenind la activitatea FGA, Fondul - ca sa ma exprim in termeni neutri - a ,,bajbait" ani de zile, contributia sa fiind aproape inexistenta, deoarece ASF s-a chinuit 2 ani sa numeasca un director general al FGA, pe care apoi l-a schimbat din nou. Intre timp, pagubitii mureau (la propriu si la figurat) in asteptarea despagubirii care ar fi trebuit sa fie incasata cu ani in urma.


Dupa schimbarea conducerii FGA din 2023 au aparut unele imbunatatiri si o vreme parea ca lucrurile se indreapta intr-o directie buna, ceea ce ne-a facut pe noi, creditorii de asigurari, sa speram ca poate nu vom sfarsi in faliment ca cei dinaintea noastra.


Speranta a fost de scurta durata, intrucat a intervenit apoi schimbarea conducerii ASF, iar alegerea facuta de Parlamentul Romaniei se dovedeste, cel putin pana la acest moment, inca un esec. Noua conducere a ASF cauta pretexte sa schimbe din nou conducerea FGA, si astfel am ajuns iar la blocarea despagubirilor pe care mai mult de 200.000 de pagubiti le asteapta de peste 5 ani de zile.


Desi FGA& are in conturi sute de milioane de lei din banii Romanilor (care, fara sa aiba o vina, achita o polita RCA majorata cu 200%), noua conducere a ASF, vrand sa arate ca munceste, a inventat un control la limita sau dincolo de limita legii si blocheaza platile catre pagubiti, angrenand 100 de angajati ai FGA in demersuri administrative inutile, in loc sa permita acestora gestionarea in continuare a fluxului de analiza si solutionare a cererilor de plata.


In timp ce ASF si FGA se joaca cu activitatea si sansele noastre de supravietiuire, pagubitii sufera ca si noi, iar unitatile reparatoare care asteapta de ani de zile despagubirile& acceseaza si azi& credite bancare cu dobanzi astronomice, ca sa nu intre in faliment si sa poata achita in continuare taxe si impozite. Doar dobanzile pentru aceste credite, cumulate in 5 ani de zile, reprezinta peste 80% din valoarea despagubirii care va fi sau nu incasata vreodata de la FGA.&


Practic, service-urile auto au pierdut integral orice sansa la recuperarea prejudiciului (nu mai vorbim de profit care sa permita extinderi sau investitii) doar prin achitarea dobanzilor la aceste credite. Bancile, in schimb, au facut profituri consistente de pe urma acestor creditari, ANAF a incasat taxe si impozite, iar tot aparatul de stat, de la Parlament si Guvern pana la autoritati locale, au incasat la timp si integral salariile de pe urma noastra.


2. Cum apreciati ultimele modificari ale legii FGA, operate in Parlamentul Romaniei zilele trecute?&


Din pacate, constatam ca ASF nu s-a oprit la subminarea pagubitilor prin blocarea despagubirilor care ar fi trebuit achitate de FGA sau asiguratori (si aici este un subiect pe care voi reveni separat). Dimpotriva, Autoritatea a promovat noi modificari legislative care sa lipseasca de continut asigurarile RCA, sa anihileze scopul social al acestora si al activitatii FGA.


Desigur, asa cum ne-am obisnuit, aceste demersuri au fost facute de ASF in lipsa oricaror consultari cu alti participanti la piata sau chiar reprezentantii FGA, ceea ce in opinia mea nu este doar imoral, ci ilegal.


3. Imi puteti da un exemplu de propunere nepotrivita venita din partea noii conducerii a ASF?&


FP: Sigur. Un astfel de exemplu este prevederea conform careia au prioritate la acordarea despagubirilor cererile de plata care vizeaza restituiri de prima.&


Cu alte cuvinte, prioritate nu vor avea despagubirile menite sa repare prejudiciile suferite in urma accidentelor - adica cele care sa indeplineasca insusi scopul si ratiunea de existenta a asigurarii RCA, asa cum este reglementat de toata legislatia nationala si europeana.


Nu, conform dorintelor ASF, prioritate vor avea dosarele simple, cu sume mici de plata, pentru asiguratii care au reziliat contractul de asigurare. ASF a propus ca prioritate la instrumentarea cererilor de plata sa fie pentru cei care au de recuperat sume cuprinse intre 150-500 de lei, ceea ce arata cat de bine este ancorat in realitate asa-zisul specialist care conduce sectorul de asigurari din ASF, numit in functie in urma cu 4 luni de catre Parlamentul Romaniei.&


De asemenea, propunerea subliniaza cele mentionate anterior, si anume ca pentru actualii decidenti sistemul RCA nu mai are un scop social, de protectie, ci este doar o taxa in plus care sa limiteze exercitarea dreptului la proprietate, libertate de miscare si de a desfasura o activitate economica, eventual in incercarea de a scadea numarul celor care isi permit sa mai participe la acest sistem si sa circule pe drumurile publice.


De aceea, prioritate nu vor avea despagubirile menite sa repare prejudiciul si sa permita continuarea activitatii personale/economice. In schimb, vor avea prioritate cererile de reziliere a contractelor RCA, astfel incat cetatenii sa fie nevoiti sa incheie noi contracte RCA, la un pret desigur mai mare decat cel initial.


4. Dar de ce credeti ca ASF a promovat o astfel de propunere absurda?&


FP: Simplu. Pentru ca in raportarile transmise catre Parlament si catre institutiile media, ASF si FGA sa poata sustine ca au solutionat un numar ridicat de cereri de despagubire si sa arate cat de performant a devenit FGA-ul sub noua conducere a ASF. Practic, sectorul de asigurari din cadrul ASF a sacrificat interesele pagubitilor RCA, in favoarea unor raportari de tip comunist, care sa avantajeze noua conducere a ASF. In raportarile privind stadiul solutionarii cererilor de plata, ASF se va putea lauda ca a eficientizat din punct de vedere cantitativ numarul de cereri de plata. In realitate, cererile vor fi pentru valori de 150-500 lei, iar aceste sume de bani nu vor avea ca destinatie plata reparatiilor si acoperirea efectiva a prejudiciilor suferite.


Nu este de mirare ca aceste atacuri constante la adresa pagubitilor duc la cresterea tensiunilor care exista in piata RCA, iar nemultumirile vor fi exprimate de cetateni in mod public, prin toate mijloacele legitime, mai ales in contextul multiplelor demersuri electorale programate pentru acest an.


Comments