Parlamentarii vor sa privatizeze o parte din Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca

Parlamentarii vor sa privatizeze o parte din Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca

Parlamentarii vor sa privatizeze o parte din Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca

Este vorba despre activitatea de cautare si oferire de locuri de munca disponibile pe piata, pe care, sustin initiatorii, o fac mai bine agentiile private de recrutare si plasare a fortei de munca. Mai mult, parlamentarii considera ca romanii privesc cu neincredere ANOFM, iar cei care apeleaza la serviciile agentiei ar fi doar persoanele cu un nivel de pregatire redus.

"Desi comunica in spatiul public cifre aparent pozitive, Agentia Nationala pentru ocuparea Fortei de Munca (ANOFM) nu are imaginea completa a ofertei si nevoii de forta de munca, dar mai ales a cererii de munca, pentru ca nu toti cei care ar fi in situatia de a-si cauta un loc de munca sau de a-si schimba locul de munca apeleaza, pe diferite considerente, la serviciile agentiei de stat. Chiar dintre cei care apeleaza la serviciile acesteia, multi se limiteaza la incasarea indemnizatiei de somaj si nu privesc cu incredere capacitatea agentiei de a face toate eforturile pentru gasirea unui loc de munca potrivit", se arata in expunerea de motive a unui proiect legislativ depus la Senat.

Mai mult, eforturile de profilare, pregatire, obtinere loc de munca ar necesita o disponibilitate de timp sporita si chiar o abilitate specifica celor antrenati sa atinga acest obiectiv al angajarii unei persoane.

ANOFM nu vine in ajutorul somerului

Astazi, ANOFM, prin evolutia tipului si a calitatii serviciilor oferite, nu se mai adreseaza nevoilor celor cu un anumit nivel de pregatire, datele aratand ca agentia mai degraba deserveste persoane cu un nivel de pregatire mai redus, persoane care se incadreaza, din diverse motive, cu mai mare dificultate, semnaleaza parlamentarii. Iar persoanele cu anumita pregatire, dobandita la absolvirea unei forme de invatamant sau dupa programe de formare/recalificare absolvite pe parcursul vietii profesionale, nu apeleaza la ANOFM, acestea reconsiderand agentia o institutie cu adevarat conectata la specificul nevoilor sau cerintelor lor.

"Mai direct, neavand o reputatie la nivelul persoanelor cu un nivel mai crescut de pregatire, aflate in reorientare profesionala dupa ce si-au consolidat pregatirea, ANOFM nu vine in intampinarea acestei categorii si nu are in evidenta o buna parte din potentialele persoane interesate. Studiul profilului solicitantului de loc de munca de la ANOFM indica o predispozitie a agentiei de a lucra cu persoane cu o pregatire precara sau medie", se precizeaza in proiectul de act normativ.

Concluzia parlamentarilor este ca aceasta completa lipsa de expertiza pentru a furniza servicii specifice acestei categorii de persoane, cuplata cu lipsa de incredere in ANOFM ca actor specializat si competitiv in servicii de consiliere pentru un loc de munca, conduce, natural, la necesitatea atragerii de expertiza din piata libera. Initiatorii dau exemplul unei institutii din Romania, Inspectoratul General pentru Imigrari, care colaboreaza foarte bine cu furnizorii privati de servicii, ceea ce inseamna ca statul roman plateste si agentii private de recrutare ca sa gaseasca locuri de munca pentru ucraineni.

2 milioane de lei impactul bugetar anual

Obiectivul Romaniei trebuie sa ramana acela de a incuraja angajarea, astfel ca o solutie de reforma cu efecte vizibile pe termen scurt este sprijinirea unor colaborari eficiente cu actori cu reputatie si expertiza din mediul privat, sustin parlamentarii.

"ANOFM va pastra rolul de coordonator al politicilor publice vizand pregatirea si angajarea, dar isi va adapta instrumentele de lucru la profilul pietei. Statul nu ofera performanta in prestarea serviciului de asistenta si consiliere pentru identificarea unui loc de munca si, de aceea, implicarea firmelor de specialitate poate face diferenta. Prin proiect, se propune eficientizarea mecanismului de contractare de servicii din piata libera pe care sa o faca ANOFM, cu obligatia de a apela la acest serviciu cand rata somajului a depasit 2% pe plan judetean", se mai arata in proiect.

Totodata, se introduce acordarea unui cupon cu valoarea de 30% din salariul minim brut, care va fi decontat de catre furnizorul de servicii private atunci cand respectiva persoana a fost angajata. Impactul financiar estimat este de aproximativ 2 milioane lei pe an, la un numar de 2.000 de persoane care vor folosi cuponul pentru ocuparea unui loc de munca.

SURSA

Comments