"Parsifal" de Richard Wagner, la Ateneul Roman pe 7 si 8 octombrie

"Parsifal" de Richard Wagner, la Ateneul Roman pe 7 si 8 octombrie

Christian Badea, cel mai important și mai cunoscut dirijor român de operă din lume și Fundația Română pentru Excelență în Muzică, în parteneriat cu Filarmonica «George Enescu» și Institutul Cultural Român, prezintă două concerte-spectacol cu actul I din opera PARSIFAL, de Richard Wagner, pe 7 și 8 octombrie 2016, la Ateneul Român. 

Publicul va beneficia de două spectacole de înaltă ținută artistică, susținute de artiști de renume mondial. Sub bagheta maestrului Christian Badea se vor afla orchestra și corul Filarmonicii «George Enescu» și soliștii invitați Ștefan Vinke (Parsifal), Eric Halfvarson (Gurnemanz), Petra Lang (Kundry), Bela Perencz (Amfortas), considerați printre cei mai mari interpreți wagnerieni la ora actuală.

„Wagner se cântă foarte rar în România. Nu există o tradiție în acest sens și nicio școală de canto care să formeze soliști pentru acest repertoriu. Din acest punct de vedere, România se află cu mult în urma țărilor europene cu tradiție culturală, dar am constatat cu bucurie că există un potențial de afinitate muzicală și stilistică deosebită a orchestrei și corului Filarmonicii cu muzica lui Wagner. Proiectul «PARSIFAL la Ateneul Român», inițiat în luna mai 2015, este un început de construire a unei tradiții a stilului wagnerian în România, care implică artiștii români în colaborare cu artiști străini renumiți, pentru a familiariza publicul cu opera marelui compozitor german”, declară dirijorul Christian Badea. 

Un concept nou și unic de spectacol

Concertele-eveniment «Parsifal la Ateneul Roman» sunt un concept nou și unic atât în România, cât și în lume. Ele prezintă creația lui Wagner într-un spectacol în care publicul se află în mijlocul acțiunii și care împletește în mod firesc componentele muzicale (orchestră, cor, soliști) cu elemente de teatru complexe (lumini, decor, costume, efecte speciale vizuale și de sunet),  folosind caracteristicile acustice și arhitecturale ale sălii Ateneului. De altfel, sala Ateneului în sine – o sală-monument istoric – joacă un rol esențial prin arhitectura și acustica sa unică în lume, astfel încât experiența publicului este directă și copleșitoare.

Cei 60 de membri ai corului bărbătesc cântă într-un cerc care cuprinde și publicul. Spectatorii se regăsesc astfel în mijlocul muzicii și al legendei Cavalerilor Sfântului Graal. Soliștii se mișcă liber prin sală și cântă pe scene special amenajate, ceea ce asigură o balanță de sunet perfectă cu orchestra wagneriană de 90 de muzicieni și dă publicului o perspectivă acustică și vizuală de 360 de grade. Alte două coruri, indicate de Wagner ca fiind îndepărtate de acțiune, ca și faimoasele clopote grave specifice lui PARSIFAL, se aud prin ușile deschise, din foaierul Ateneului, unde sunetul produs este reverberant și rotund prin natura architecturii clădirii, iar efectul de distanță este magic pentru publicul din sală.

 

Pentru crearea unei tradiții wagneriene

Realizarea celor două spectacole va contribui la familiarizarea muzicienilor români, membri ai Orchestrei și Corului Filarmonicii «George Enescu», cu cea mai elevată creație a lui Wagner și reprezintă o oportunitate de perfecționare la un nivel artistic de excelență. Pe lângă participarea lor la concerte, artiștii străini vor susține master class bazat pe repertoriul wagnerian, pentru cântăreții români interesați să abordeze acest stil. Aceste cursuri vor fi puncte de plecare pentru a stabili o tradiție și o școală a interpretării wagneriene în România.

Artiștii români

Alături de muzicienii Orchestrei și Corului Filarmonicii «George Enescu», vor colabora împreună cu artiștii străini de nivel mondial și cântăreții români Marius Boloș, Liviu Indricau, Iustinian Zetea și Sidonia Nica de la Opera Națională București și Ionuț Popescu și Adrian Dumitru de la Filarmonica «George Enescu». Acestor artiști români li se vor alătura Corul de copii Radio și elevi de la Liceul de Coregrafie «Floria Capsali».  

Articole recomandate

Comments