Piata de media din Romania a crescut anul trecut cu 10%, la 454 milioane euro

Piata de media din Romania a crescut anul trecut cu 10%, la 454 milioane euro

Piata de media din Romania a crescut anul trecut cu 10%, la 454 milioane euro

Piata de media din Romania a crescut anul trecut cu 10% comparativ cu 2017, ajungand la 454 milioane de euro, iar pentru 2019 este estimat un avans de 7%, conform raportului Media Fact Book, remis joi AGERPRES.

“Piata de media va mai astepta inca un an pentru a atinge jumatate de miliard de euro. Romania a intrat intr-o perioada de incetinire a cresterilor economice, fapt care are efecte asupra industriei noastre. Cresterile rapide ale anilor trecuti nu mai sunt sustenabile, deoarece parametrii importanti care influenteaza volumele cheltuite de advertiseri s-au plafonat, de exemplu: increderea consumatorului sau puterea de cumparare, aceasta din urma deteriorandu-se, pe fondul inflationist al preturilor produselor de consum. In acest context, piata de media a redus pasii de crestere la 10% in 2018 si un estimat de 7% in 2019, cu posibilitatea de a fi martorii unor procente mai mici in anii urmatori”, afirma Alexandra Olteanu, managing director, Initiative, compania ce a realizat raportul.

Analiza mai semnaleaza ca investitiile in TV si-au continuat cresterea si in 2018, cu 10%, atingand nivelul de 300 de milioane de euro, in timp ce restul canalelor – online, radio, OOH (Out of Home, n.r.) – si-au confirmat trendul ascendent, singura exceptie fiind printul, care continua sa scada moderat.

In 2019, piata de TV va inregistra acelasi trend, insa intr-un ritm mai slab, spre aproximativ 5% in termeni de venituri din vanzari, conform estimarilor.

“Televiziunea a dominat obiceiurile de consum ale romanilor, cu o medie de 5,1 ore pe zi in randul populatiei din zona urbana, cu varste intre 18 si 49 de ani. Cu toate acestea, piata TV se contracteaza usor in favoarea industriei digitale, ca urmare a cresterilor inregistrate in utilizarea internetului si a tehnologiilor Smart”, se arata in raport.

Acesta mentioneaza ca Piata OOH isi continua trendul de crestere inceput in 2017, in pofida masurilor legislative, cu un procent de 5% mentinut si in 2018. Piata de Radio s-a aflat, de asemenea, pe un trend de crestere, ajungand la 25,7 milioane de euro. Pe de alta parte, dificultatile din perioada recesiunii au continuat sa aiba un impact negativ asupra presei tiparite, care a scazut pentru al zecelea an consecutiv, cu aproximativ 5%.

In digital, retelele de socializare si search-ul raman principalii piloni in activitatea online. In plus, majoritatea utilizatorilor de internet (76%) au aratat un apetit ridicat pentru continutul video si pentru audio streaming, unde este estimata o crestere in urmatori ani, pe masura ce apar tot mai multe optiuni de servicii.

“Facebook ramane extrem de popular in Romania, inregistrand un numar de 10 milioane de utilizatori in 2018. Normele GDPR de protectie a datelor nu au redus timpul petrecut in digital si nu au oprit bugetele sa ajunga in online. In 2019 se estimeaza ca piata de publicitate online sa creasca cu 16% fata de 2018 (99 milioane de euro)”, subliniaza raportul.

Pentru 2019, Initiative estimeaza o noua crestere a pietei de media cu pana la 7%, la 485 milioane de euro.

In ceea ce priveste topul investitorilor in publicitate in 2018, la fel ca in anul precedent, cele mai mari bugete au fost alocate de companiile din industria farmaceutica, urmate de cele de telecomunicatii mobile, respectiv cosmetica, ingrijire personala si frumusete. Consumatorii au cheltuit in online shops, in medie, 10 milioane de euro pe zi, o crestere semnificativa fata de 2017, cand au fost cheltuiti 7,67 milioane de euro.

Media Fact Book este singurul raport de analiza a pietei romanesti de media si publicitate, ghid editat anual de agentia Initiative, incepand cu 1997. Editia din 2019 include un capitol special dedicat fenomenului video streaming, cercetare bazata pe servicii actuale si predictii pentru viitor. Rezultatele acestei analize isi propun a fi relevatoare si, in anumite cazuri, contraituitive. Totodata, Media Fact Book contine un capitol dedicat evolutiei economiei romanesti in 2018 si 2019, alaturi de o analiza a pietei de media in Europa Centrala si de Est.

Initiative este una din cele mai mari retele independente de media din lume, asigurand servicii specializate de planificare si cumparare de media, de strategie, consultanta de media si new media. In Romania, Initiative este membra a grupului de companii din care mai fac parte agentiile MullenLowe, Golin, Profero, Medic One si BPN.

The post Piata de media din Romania a crescut anul trecut cu 10%, la 454 milioane euro appeared first on ZiarMM.

Comments