Presedintele AFM, despre o eventuala taxa auto: Va fi realizat un inventar al cantitatilor de emisii...

Agentia Nationala pentru Protectia Mediului (ANPM) va realiza un inventar al emisiilor de CO2 generate de autovehiculele inmatriculate in anul 2017, raportat la parcul auto existent la 31 decembrie 2016, iar Grupul de lucru constituit la nivelul Ministerului Mediului va face o evaluare a impactului asupra mediului, a declarat, joi, pentru AGERPRES, Cornel Brezuica, presedintele Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM).

“Comisia lucreaza, in primul rand, la evaluarea impactului de mediu, pentru acesta este cel mai important element de la care pornim daca se va taxa sau nu se va taxa sau daca se vor pune masuri administrative de limitare a accesului masinilor. Inca nu cunoastem care vor fi propunerile comisiei de specialitate, dar va pot spune ca la acest moment este in derulare un studiu cu privire la cantitatea de emisii generate de autovehiculele inmatriculate in 2017 fata de total parc auto la data de 31 decembrie 2016.

Vrem sa facem impactul de mediu, iar Agentia Nationala pentru Protectia Mediului realizeaza acest inventar al emisiilor. In principiu, s-ar putea sau nu s-ar putea, opinia mea este acest raport va iesi unul destul de periculos din punct de vedere al emisiilor, pentru ca acea cantitate de emisii este destul de mare, uitandu-ne doar la numarul total de autovehicule vechi si poluante care s-au inmatriculat in anul 2017. Practic, 80% din total parc auto are peste 10 ani vechime si impacteaza destul de mult asupra mediului”, a mentionat presedintele AFM.

In septembrie, Brezuica afirma ca, in grupul de lucru constituit la nivelul Ministerului Mediului pentru stabilirea taxei auto, au fost identificate doua variante de aplicare a acesteia, fie taxarea o singura data pe toata durata de viata a autovehiculului, fie o data pe an, in functie de nivelul de poluare pentru tipul respectiv de autovehicul.

“S-a constituit un grup de lucru in cadrul ministerului, grup de lucru in care a fost invitata si industria, inclusiv PwC (PricewaterhouseCoopers, n.r.). Oricum, va fi o dezbatere publica, pentru ca trebuie explicat foarte bine dupa atatea critici la Curtea Europeana de Justitie. Grupul de lucru s-a intalnit de doua ori. Am trecut in revista si deja au inceput discutii cu privire la modul de taxare.

Se pot identifica doua moduri de taxare. Ultima discutie a generat o alta discutie, ca am putea crea un mix intre aceste doua moduri. Dar, in principiu, am plecat de la taxarea o singura data pentru toata durata de viata a autovehiculului, acesta fiind unul dintre modurile de taxare, iar al doilea o plata anuala, gen impozit sau taxa care sa fie gandita cu o valoare accentuata, cu o valoare mai mare pentru acele vehicule cu o forma de poluare inferioara fata de celelalte, cum sunt Euro 6 sau Euro 5, care au o forma de poluare mai prietenoasa cu mediu”, a explicat seful AFM.

Conform datelor Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), in primele noua luni ale anului, inmatricularile de autoturisme noi au crescut, in Romania, cu aproape 16%, pana la 78.769 de unitati, comparativ cu aceeasi perioada din 2016, insa numarul inregistrarilor de masini second hand a fost de circa cinci ori mai mare, ajungand la 378.424 de exemplare.

Statistica DRPCIV releva faptul ca parcul auto national din Romania s-a majorat, in 2016, cu 6,21% fata de anul anterior, depasind 7 milioane de vehicule, din care peste 1,25 de milioane erau inmatriculate in Bucuresti.

Astfel, din cele 1,253 milioane de masini inregistrate in Bucuresti (circa 18% din total), putin peste un milion de exemplare reprezentau autoturisme. In Capitala, majoritatea vehiculelor se incadrau, la finele anului trecut, in categoria de vechime 6-10 ani (346.594 unitati), urmata de cele mai vechi de 11-15 ani (301.648 unitati) si de cele cu peste 20 de ani uzura (195.666 unitati).

Numarul autovehiculelor noi (0-2 ani vechime) se situa in Bucuresti, la sfarsitul anului 2016, la 134.322 de unitati, iar 104.068 dintre acestea faceau parte din categoria ‘Autoturisme’.

La nivel national, din totalul celor 7.010.608 vehicule care circulau pe drumurile nationale la finele anului trecut, 5,47 de milioane (78%) erau autoturisme, in crestere cu peste 6%, comparativ cu sfarsitul anului 2015, cand au fost inregistrate 5,15 milioane de exemplare. La finele lui 2016, pe drumurile din Romania circulau 3,036 milioane de vehicule cu motorizare diesel (din care 2,119 milioane de autoturisme), in timp ce 3,586 milioane de masini aveau motoare pe benzina, din care 3,339 milioane erau autoturisme.

The post Presedintele AFM, despre o eventuala taxa auto: Va fi realizat un inventar al cantitatilor de emisii generate de autovehiculele inmatriculate in 2017 appeared first on ZiarMM.

Comments