Primul avion cu motor reactiv al Comandamentului Fortelor Aeriene Militare este expus la Iasi

Primul avion cu motor reactiv al Comandamentului Fortelor Aeriene Militare este expus la Iasi

Primul avion cu motor reactiv al Comandamentului Fortelor Aeriene Militare este expus la Iasi

Yak 17 a fost restaurat de Aerostar Bacău. Acest unicat Yak 17 este in patrimoniu la Iaşi din 1961. “Era într-un stadiu avansat de degradare, motiv pentru care se impunea restaurarea lui. Pentru că la Centrul de Restaurare şi Conservare a Bunurilor de Patrimoniu mobil pe care îl avem în cadrul Palatului Culturii nu avem un restaurator specializat, am apelat la prietenii de la Aerostar Bacău. Ei au plătit restaurarea şi transportul dus-întors", a spus conducerea Complexului Naţional Muzeal Moldova.

Cei de la Aerostar Bacău au lucrat doi ani de zile la restaurarea acestui avion.

Muzeograful Monica Nănescu, şefa Muzeului Ştiinţei şi Tehnicii, a declarat că împreună cu avionul de vânătoare monoloc Yak 23, avionul de antrenament cu dublă comandă Yak 17 UTI este primul avion cu motor reactiv ce a intrat în dotarea Comandamentului Forţelor Aeriene Militare. Primele aparate de zbor au sosit în ţară la începutul anului 1951, pe linia ferată.

Este singurul exponat din cele nouă care au dotat forţele aeriene române

Au fost nouă avioane care au fost aduse în perioada 1951 - 1952 în Ianca şi Bacău. Au operat de pe două aeroporturi - Ianca şi Bacău, fiind în dotarea Regimentului 135 Aviaţie Vânătoare cu Reacţie de pe Ianca şi Bacău. Ulterior, Regimentul 135 a fost dislocat pe aerodromul Caransebeş. “În 1959 a devenit un bun cultural, el fiind înregistrat în 1961 ca obiect al Muzeului Politehnic Iaşi care în prezent se numeşte Muzeul Ştiinţei şi Tehnicii “Ştefan Procopiu”, a mai spus a spus Monica Nănescu. 

Conform muzeografului, Yak 17 este singurul exponat din cele nouă care au dotat forţele aeriene române şi care mai există. 

Aparatul, restaurat pe parcursul a doi ani de Aerostar Bacău, a fost dezvelit în prezenţa directorului Complexului Muzeal Moldova, Lăcrămioara Stratulat, a directorului tehnic al Aerostar, Daniel Varnă, şi a directorului general al Aeroportului Iaşi, Cătălin Bulgariu.

De fabricaţie sovietică, producţia Yak-ului 17 UTI a debutat în 1948, fiind exportat într-un număr mic de ţări, comparativ cu alte tipuri. 

Cele aproximativ 430 de aparate de zbor construite s-au aflat în dotarea forţelor aeriene din Uniunea Sovietică, Polonia, China şi România.

Comments