Rezultate la Evaluarea Nationala 2024: de sapte ori mai putine medii de 10 comparativ cu 2023. Exper...


Numarul candidatilor cu media 10 la Evaluarea Nationala 2024 a scazut de aproape sapte ori fata de 2023. Astfel, daca anul trecut au fost 429 de medii maxime, in acest an numarul a scazut la 65.


In 2023, Bucurestiul a condus clasamentul mediilor de 10 la Evaluarea Nationala, cu 94 de elevi care au luat calificativul maxim, urmat de judetul Iasi, cu 28 de note de 10, iar pe al treilea loc a fost judetul Cluj (24 de medii maxime). In 2024, topul s-a pastrat, dar numarul mediilor maxime s-a redus foarte mult: Bucuresti - 28 de medii de 10, Iasi - sapte, Cluj - sase.



Tot in 2024, trei medii de 10 sunt in Arges si cate doua in Bihor, Hunedoara, Dolj, Constanta, Olt si Bacau. In alte noua judete este inregistrat cate un absolvent care a obtinut media 10, respectiv nota maxima atat la Matematica, cat si la Limba Romana.&


In restul de 23 de judete nu exista nicio medie maxima la examenul din acest an. Evolutia negativa in ceea ce priveste rezultatele se observa si la analiza numarului de medii egale sau mai mari cu 5. Procentul fata de 2023 a scazut cu aproape 2% (de la 76,2%, la 74,4%), iar fata de 2022 cu aproape 8%.



O singura nota maxima in mediul rural


Relevant este faptul ca un singur elev din mediul rural a reusit sa obtina media 10. Acesta a absolvit Scoala Gimnaziala Iepuresti si este singurul elev cu media maxima din judetul Giurgiu.


Dintre cei 152.903 de candidati prezenti, un numar de 113.708 (74,4%) au obtinut medii mai mari sau egale cu 5, iar 39.195 (25,6%) au obtinut medii mai mici de 5. La proba de Limba si Literatura Romana, 119.088 de elevi - 77,6% - procent comparabil cu cel de anul trecut: 77,4% - au obtinut note mai mari sau egale cu 5, iar 407 elevi au fost notati cu 10.



La proba de Matematica, 105.122 de elevi - 68,7% au primit note mai mari sau egale cu 5, procentele anterioare fiind sensibil mai mari: 75,4% in 2023 si 77,5% in 2022. Numarul notelor de 10 a fost de 1.060.


La proba de Limba si Literatura Materna, 8.321 de elevi (90,5%) au obtinut note mai mari sau egale cu 5 (rezultate in anii precedenti: 90,1% - 2023 si 96,1% - 2022), iar 68 de elevi au obtinut nota 10.



Ministru: ,,Rezultatele nu sunt comparabile de la un an la altul"


Ministrul Educatiei, Ligia Deca, sustine ca nu se pot face comparatii intre generatii, pentru ca subiectele sunt diferite si nu exista o evaluare standard.&


,,Rezultatele nu sunt comparabile de la un an la altul. Nu avem evaluare standardizata si din acest motiv nu putem sa facem o comparatie. Nu putem sa spunem ca generatia anterioara a fost mai buna sau mai putin buna decat generatia actuala. De asemenea, nu putem face o comparatie reala intre subiecte. Procentul este unul care se inscrie in linia anilor anteriori.&


Ma bucur ca procentele peste 5 sunt imbunatatite fata de ceea ce am vazut la simulari. Aceasta inseamna ca s-a facut o radiografie cu ceva timp inainte si au existat masuri de recapitulare, de consolidare, a functionat. Si cred ca, odata ce vom avea evaluarea standardizata, lucrurile vor putea fi observate mai bine si mai in adancime", astfel a explicat, ministrul Educatiei, Ligia Deca, diferentele negative fata de anii trecuti, in conferinta de presa sustinuta dupa publicarea rezultatelor de la Evaluarea Nationala.


,,Nu mai putem sa tot carpim aceasta haina veche a educatiei"


Specialistul in educatie Anca Tirca declara ca s-ar fi asteptat, de la 7 ani de lucru la o ,,Romanie educata" si de la noua lege a educatiei, la un cadru coerent de evaluare si examinare, corelat cu un curriculum adaptat prezentului si viitorului, cu formarea profesorilor si incadrat intr-o viziune de reforma pe termen lung.&


,,Pentru ca nu avem o perspectiva de sistem si un plan pe termen lung, cu etape si interventii predictibile, in asa fel incat lumea sa stie la ce sa se astepte, e normal sa apara reactii si probleme, cand vine cate un val si matura spoiala. Acum e cu Evaluarea Nationala, in zilele care urmeaza va fi cu Bacalaureatul si tot asa, pe bucatele, am vrea sa peticim pe ici, pe colo"


Anca Tirca, expert in educatie:

,,Eu cred ca nu mai putem sa tot carpim aceasta haina veche a educatiei, trebuie sa o inlocuim. Ce e mai greu de acceptat este faptul ca nu am facut nimic pana acum, desi am fost atentionati de specialisti si avem analize foarte bune care ne recomanda si ce sa facem", spune Anca Tirca, intr-un text publicat pe blogul propriu.


OECD recomanda posibilitatea eliminarii Evaluarii Nationale


Experta prezinta concluzia unui studiu al Organizatiei de Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD), din 2017, privind evaluarea si examinarea in domeniul educatiei, referitor la Evaluarea Nationala: ,,Avand in vedere consecintele negative ale actualelor examinari nationale asupra invatarii, motivatiei si evolutiei elevilor, este importanta cresterea calitatii lor. Ca o prima prioritate, Romania ar trebui sa imbunatateasca calitatea si echitatea evaluarii nationale pentru clasa a VIII-a, tinand cont de miza importanta a acesteia pentru viitorul parcurs educational al elevilor. Pe viitor, Romania ar trebui sa revizuiasca parcursurile scolare si certificarea de la nivelul invatamantului secundar, luand in considerare inclusiv posibilitatea eliminarii evaluarii nationale pentru clasa a VIII-a".


Potrivit acesteia, nu se poate realiza o evaluare intr-un fel si o predare in altul. ,,A avea un demers de evaluare transdisciplinar ar trebui sa ai un mod de predare transdisciplinar, adica sa formezi mai intai profesorii pentru ca apoi acestia sa predea in acest fel. E o chestiune complexa, care trebuie abordata la nivel macro, printr-o reforma complexa a intregului sistem. Deocamdata, avem doar o Romanie educata esuata", spune specialistul in educatie.&


Anca Tirca este absolventa a Universitatii din Bucuresti si a unor cursuri si programe postuniversitare din SUA, Marea Britanie, Olanda, Slovenia, Italia, Cehia si Polonia, avand certificare ca trainer international in programe de dezvoltare a gandirii critice, management educational, manager de proiect, formator national pentru reforma educatiei,& specialist in dezvoltarea resurselor umane si educatia adultilor.


Comments