SCHIMBARI LEGISLATIVE: Imbunatatiri privind sprijinirea si protectia victimelor infractiunilor si in...

Aceste proiecte legislative fac parte dintr-un demers mai amplu initiat anul acesta de catre Comisie, Fundatia International Justice Mission si Asociatia ANAIS cu privire la consolidarea legislatiei penale din Romania pentru a raspunde mai eficient problemei traficului de persoane. In prima jumatate a anului a fost promulgata Legea nr. 202/2024 privind cresterea limitelor de pedeapsa pentru trafic de persoane, trafic de minori, sclavie si pornografie infantila, precum si excluderea posibilitatii dispunerii suspendarii executarii pedepsei sub supraveghere in cazul infractiunilor de sclavie, trafic de persoane si trafic de minori. De altfel, imbunatatirea cadrului legislativ este si unul dintre obiectivele asumate in Strategia Nationala Impotriva Traficului de Persoane 2024-2028.

,,Colaborarea dintre Parlament, Guvern si societatea civila nu a fost niciodata mai intensa, mai onesta si mai fructuoasa decat acum, in materie de combatere a traficului de persoane. De aceea, probabil cel mai mare beneficiu pe care Comisia parlamentara pentru combaterea traficului de persoane il aduce culturii noastre politice este dovada ca se poate face consens larg atunci cand avem deschidere, coordonare, utilizare cu buna-credinta a mecanismelor de dialog social, intre partidele politice parlamentare, institutii guvernamentale si ONG-uri.", a declarat Florin Manole, Presedintele Comisiei speciale comune a Camerei Deputatilor si Senatului pentru combaterea traficului de persoane.

,,Ca urmare a infiintarii Comisiei Parlamentare pentru Combaterea Traficului de Persoane, Romania a realizat in aproximativ 9 luni pasi reali in directia corecta: 3 legi (una adoptata si 2 in curs de a fi adoptate) si bazele unui parteneriat cu Departamentul de Stat in urma caruia Romania va beneficia de sprijin real din partea SUA. In egala masura, am identificat nevoia unui consens politic national privind combaterea traficului de fiinte vii, sens in care invit partidele parlamentare sa includa in programele de guvernare masuri contra traficului de persoane. Avem foarte multe lucruri importante de facut: regandirea sistemului de asistare a victimelor, analizarea politicii de resurse umane privind personalul specializat din combatere, ajustarea unor proceduri vitale in materie de procedura penala, pentru scurtarea proceselor sau finantarea ONG-urilor. O alta tema cruciala este cooperarea internationala, avand in vedere ca un numar mare de cetateni au fost exploatati in alte state. In opinia mea, Romania ar trebui sa devina lider regional sau chiar european intr-o viitoare alianta politica pentru lupta impotriva traficului de persoane.", a declarat Cristian Bacanu, Vice-Presedintele Comisiei speciale comune a Camerei Deputatilor si Senatului pentru combaterea traficului de persoane.

,,Guvernul SUA este dedicat sprijinirii luptei globale impotriva traficului de persoane si parteneriatului pe care il are cu Romania pentru a pune capat acestui fenomen. Dupa cum spunea secretarul de stat Antony Blinken, traficul de persoane este insasi definitia unei probleme pe care nicio natiune nu o poate rezolva de una singura. Nu numai cooperarea transnationala stransa, ci si parteneriatele puternice - intre guvern, ONG-uri, legiuitori, fortele de ordine si comunitatile de supravietuitori - sunt cheia pentru crearea unei lumi mai sigure, fara trafic de persoane. Si aici vreau sa aplaud parteneriatul solid dintre Comisia Parlamentara pentru combaterea traficului de persoane, societatea civila si Guvern", a precizat in cadrul evenimentului Kathleen Kavalec, Ambasadorul SUA in Romania.

,,Modificarea legislativa ce a instituit Mecanismul de Sustinere a Prevenirii Criminalitatii a creat premisele pentru un raspuns mai eficient al statului in sprijinirea victimelor. Am extins lista despagubirilor pentru care victimele pot primi compensatii din partea statului, astfel incat acestea pot primi in prezent compensatii si pentru daunele morale. In al doilea rand, a fost creat sistemul de vouchere mentionat si de catre doamna ministru. In scopul acoperirii nevoilor urgente, victimele infractiunilor pot primi un avans din compensatie sub forma de voucher in limita unei sume echivalente cu 5 salarii minime brute de baza pe tara stabilite pentru anul in care victima a solicitat avansul (16.500 lei). Vouchere pot fi utilizate de catre victime exclusiv pentru acoperirea costurilor de hrana, cazare, transport, medicamente si materiale sanitare, precum si pentru materialele de igiena si de uz personal", a explicat Mihai Pasca, Secretar de Stat - Ministerul Justitiei.

,,La zece ani de la intrarea in vigoare a noului cod penal, e un moment bun pentru a analiza ce merge bine si ce poate fi imbunatatit. Aceste proiecte legislative au un impact important si rezolva unele dintre cele mai mari probleme in combaterea traficului de persoane: incadrarea clara si unitara a traficului de persoane in vederea exploatarii sexuale si accesul victimelor la drepturile ce li se cuvin. Cand sistemul de justitie pune accent pe nevoile victimelor, iar acestea se simt in siguranta, ele participa la procesul penal. Astfel, dosarele de trafic de persoane au toate sansele sa fie un succes in justitie si sa contribuie semnificativ la procesul de vindecare si reintegrare sociala a victimei. Altfel, tot efortul depus de sistemul de justitie, de serviciile de asistenta sociala, de organizatiile non-guvernamentale si de insasi victime poate fi in van, iar traficantii continua sa faca noi si noi victime si sa se imbogateasca din exploatarea altor oameni. Felicitam toate institutiile care au sustinut demersul si mai ales Comisia Parlamentara pentru combaterea traficului de persoane si suntem pregatiti sa lucram impreuna si la alte proiecte cu asemenea impact.", a declarat Stefan Coman, Advocacy Lead International Justice Mission.

,,Modificarile legislative pe care le sustinem si care sunt in centrul acestui eveniment au o importanta vitala pentru imbunatatirea protectiei victimelor si pentru prevenirea repetarii acestor tragedii. Inasprirea pedepselor, excluderea suspendarii pedepselor pentru infractiuni grave si includerea proxenetismului agravat in categoria traficului de persoane sunt pasi decisivi. Insa nu trebuie sa uitam ca justitia inseamna mai mult decat a pedepsi: inseamna si a oferi reparatie, sprijin si o cale de a merge mai departe. Ne dorim ca victimele, alaturi de familiile lor, sa simta ca statul roman le este aproape. Prin aceste modificari legislative, ne angajam sa le oferim compensatii materiale si un cadru legal care sa le protejeze drepturile si sa le ajute sa-si reconstruiasca vietile. Este vorba despre o justitie sociala, care nu doar ca pedepseste, ci vindeca si sprijina. Statul roman are obligatia morala si legala de a nu abandona aceste persoane. Impreuna, putem cladi o societate in care victimele nu sunt doar simple numere intr-o statistica, ci oameni sprijiniti, protejati si respectati. Oricat de grea ar fi lupta, victimele nu sunt singure. Justitia este de partea lor, iar noi, societatea civila si institutiile statului, suntem aici sa le oferim speranta si sprijin pentru un viitor mai bun. Asociatia ANAIS va continua sa militeze pentru drepturile femeilor si copiilor, pentru o legislatie justa si pentru o societate in care nimeni nu mai trebuie sa sufere in tacere.", a explicat Carmen Nemes, Presedinta Asociatiei ANAIS.

DESCRIEREA PROIECTELOR LEGISLATIVE

PLX 449/2024

Inlaturarea obstacolelor procedurale:

Se inlatura cerinta ca victima sa fi sesizat organele judiciare in termen de 60 de zile de la data savarsirii infractiunii, atat pentru acordarea asistentei juridice gratuite, cat si pentru acordarea compensatiei financiare/avansului - abrogarea art. 16, 17 alin. (2) lit. c), art. 23;Se majoreaza termenul in care poate fi formulata cererea de compensatie financiara de la un an, la 3 ani - modificarea art. 25;Se inlatura conditia dovedirii insolvabilitatii infractorului - abrogarea art. 24 al.(1) lit.c);Se creeaza cereri tip pentru acordarea asistentei juridice gratuite/ a sumei necesare punerii in executare a hotararii judecatoresti/ cererii de avans din compensatie si de compensatie financiara- art.18 al.4, art.33 al.5.

Extinderea categoriilor de beneficiari:

Categorii noi de titulari:Victimele unor noi infractiuni precum sclavia, supunerea la munca fortata sau obligatorie, tortura, pornografia infantila, relele tratamente aplicate minorului, lipsirea de libertate in mod ilegal, iar la infractiunile de viol si agresiune sexuala (inclusiv infractiunile savarsite asupra unui minor, pentru corelarea cu modificarile aduse Codului penal prin Legea nr. 217/2023) se adauga celelalte infractiuni contra libertatii si integritatii sexuale: determinarea sau inlesnirea intretinerii de acte sexuale sau de natura sexuala intre minori, coruperea sexuala a minorilor, racolarea minorilor in scopuri sexuale si hartuirea sexuala;Asistenta juridica gratuita si avans/ compensatie financiara pentru membrii de familie asa cum sunt definiti de art. 3/4 lit. b) din lege.Sprijin post-proces penal: asistenta juridica gratuita se acorda victimei si in faza de executare silita.Asigurarea calitatii apararii: Creste suma acordata pentru asistenta juridica la 5 salarii de baza minime brute pe tara, iar cererea poate fi reinnoita daca durata procesului este mare, fara ca prin cumularea sumelor obtinute sa se poata depasi dublul limitei.Reinnoire cerere avans din compensatia financiara in cazul proceselor de durata - daca faptuitorul nu a fost trimis in judecata in 2 ani de la data inregistrarii cauzei ori, dupa trimiterea in judecata, cauza nu a fost solutionata in termen de un an, victima poate solicita un nou avans, suma totala neputand depasi 20 de salarii minime.

Noutati procedurale:

Comisia pentru acordarea de compensatii financiare victimelor infractiunilor este alcatuita din cel putin 2 judecatori specializati in materie penala (desemnati pentru 3 ani de adunarea generala a judecatorilor tribunalului).In cauzele in care victimei infractiunii i s-a acordat avans din compensatia financiara sau asistenta juridica gratuita, luarea masurilor asiguratorii este obligatorie.Daca s-a admis cererea de asistenta juridica gratuita in procedura de executare sau cererea privind acordarea sumei necesare punerii in executare a hotararii judecatoresti prin care au fost acordate despagubiri civile victimei infractiunii ori cererea de compensatii financiare, statul, prin Ministerul Justitiei, ia masuri imediate pentru recuperarea acestor sume de la autorul faptei.

Masuri pentru siguranta victimelor:

In toate actele de procedura intocmite, organele de urmarire penala, instantele de judecata, precum si organele de executare a hotararii, inclusiv in executarea laturii civile a hotararii si in incidentele privind executarea, anonimizeaza datele privind domiciliul sau resedinta victimei infractiunii si orice alte date care ar putea conduce la identificarea locuintei acesteia.Numele victimelor infractiunilor contra persoanei, precum si ale reprezentantilor legali ai acestora se anonimizeaza pe portalul instantelor de judecata, atat in dosarele penale, cat si in toate procesele civile izvorate din infractiune, inclusiv cele de executare silita sau in legatura cu executarea silita. Astfel, se extinde sfera de penal la toate infractiunile contra persoanei la care face referire textul, dar si la cererile derivate din procesul penal, inclusiv cele civile, de executare silita si incidente (contestatie la executare, suspendare etc.).

Date statistice:

Ministerul Justitiei da publicitatii anual durata medie a solutionarii in prima instanta si, respectiv, in caile de atac, a cauzelor avand ca obiect infractiuni impotriva persoanei, pentru fiecare infractiune in parte, in functie de modul de sesizare a instantei.Ministerul Public da publicitatii, anual, pentru cauzele avand ca obiect infractiuni impotriva persoanei, durata medie a urmaririi penale in dosarele in care s-a dispus trimiterea in judecata, respectiv in dosarele in care s-a dispus o solutie de netrimitere in judecata, separat pe tipuri de solutii si de infractiuni, cu evidentierea distincta a situatiei cauzelor in care s-au luat masuri preventive.

Traficul de persoane reprezinta o forma de criminalitate deosebit de grava, cu un imens impact negativ social, dar deosebit de profitabila pentru infractori. Pentru a combate traficul de persoane, a carui tendinta este in crestere la nivel global si in Europa, in conditiile in care un procent mare al victimelor traficului de persoane din Uniunea Europeana (UE) si Marea Britanie sunt cetateni din Europa de Est, inclusiv din Romania, solutiile trebuie gandite multidirectional. Pe langa agravarea pedepselor, tragerea la raspundere a infractorilor si confiscarea profitului ilegal, la celalalt capat, trebuie imputernicite victimele, prin sprijin psihologic si social, insa nu doar pe perioada procesului penal, ci si in perspectiva.

Modificarile propuse prin acest proiect de act normativ au in vedere cele stabilite de Curtea de Justitie a Uniunii Europene, Marea Camera, in Hotararea din 16 iulie 2020 in cauza C-129/19, Presidenza del Consiglio dei Ministri c/ BV. In aceasta cauza, avand ca obiect o trimitere preliminara privind Directiva 2004/80/CE a Consiliului din 29 aprilie 2004 privind despagubirea victimelor infractionalitatii, CJUE a explicat notiunea de ,,despagubire echitabila si corespunzatoare", care trebuie acordata victimei infractiunii din partea statului, pe calea compensatiei financiare.

Un alt obstacol in calea accesului la compensatii financiare, care este inlaturat prin aceasta propunere legislativa, este cel privind dovedirea insolvabilitatii faptuitorului. In cazul victimelor traficului de persoane, acestea ar trebui sa incerce sa execute bunurile traficantilor, insa, adeseori, averea acestora este ascunsa pe numele altor persoane ori are situatii juridice dificil de rezolvat inainte de valorificarea bunurilor. Amplasarea imobilelor in locatii care le fac greu vandabile, uneori in vecinatatea altor membri de familie ai faptuitorului, precum si ipotezele in care faptuitorul realizeaza venituri mici, dar regulate, de exemplu prestand munca in penitenciar, inseamna un interval lung de timp scurs in incercarea victimei de a executa silit despagubirile acordate prin hotararea judecatoreasca, devenind o reparatie iluzorie. Toate aceste activitati de executare silita presupun si costuri de notificare, transport, evaluare bunuri etc. pe care ar trebui sa le avanseze victima sau sa apeleze, in masura in care stie ca are acest drept si are si capacitatea de a elabora o cerere de acordare de catre stat a sumei necesare pentru punerea in executare a hotararii judecatoresti.

O alta problema pe care o solutioneaza propunerea legislativa este aceea a persoanelor care au dreptul la asistenta juridica gratuita si la compensatie financiara. De lege lata, exista o discriminare in reglementarea titularilor acestor cereri, dintre persoanele majore aflate in legatura afectiva cu persoana decedata, numai sotul putand primi compensatii financiare, nu si persoana care a avut relatii similare acelora dintre soti. Parintii, fratii sau surorile, chiar si atunci cand sunt cei care au ingrijit si inmormantat persoana decedata ca urmare a infractiunii, nu sunt prevazuti de lege. Parintii persoanelor ucise nu pot obtine nici macar cheltuielile de inmormantare facute pentru proprii copii, nici chiar cand acestia sunt minori, cand nicio alta persoana indreptatita de lege nu exista in cauza (sot sau copil al persoanei decedate).

Pentru a repara aceste inechitati, pentru a permite si victimelor infractiunii sa poata formula cererea de compensatii intr-un interval rezonabil de timp, termenul in care poate fi solicitata compensatia financiara creste de la un an la trei ani.

O serie de alte modificari vizeaza norme care contin aspecte ce nu sunt corelate cu dispozitiile noilor coduri penale, cum ar fi termenul impus victimei, de sesizare a organelor judiciare, in 60 de zile de la data savarsirii faptei, desi inclusiv pentru infractiunile pentru care se pune in miscare actiunea penala la plangere prealabila acest termen este, in prezent, mai mare (3 luni). In cazul infractiunilor de trafic de persoane, a infractiunilor de mare violenta si a altor infractiuni prevazute limitativ de Legea nr. 211/2004, punerea in miscare a actiunii penale se realizeaza din oficiu, astfel ca impunerea conditiei ca victima sa fi sesizat organele judiciare nu se constituie decat intr-un obstacol in accesul la compensatiile financiare.

In scopul cresterii transparentei activitatii sistemului judiciar in cauzele avand ca obiect infractiuni contra persoanei, anual, institutiile care tin statistica sistemului judiciar vor da publicitatii durata medie a urmaririi penale, a solutionarii in prima instanta si, respectiv, in caile de atac, in anul anterior, a acestor tipuri de cauze. Anonimizarea numelor victimelor infractiunilor pe portalul instantelor, precum si confidentialitatea domiciliului sau resedintei victimelor infractiunii si ale reprezentantilor legali ai acestora atat in dosarele penale, cat si in toate procesele civile izvorate din infractiune, inclusiv cele de executare silita sau in legatura cu executarea silita, reprezinta un obiectiv impus prin prezenta lege.

PLX 450/2024

Noi forme de exploatare:

La articolul 182, dupa litera e) se introduce o noua litera, lit. f), cu urmatorul cuprins:

,,f) obligarea la savarsirea de fapte prevazute de legea penala."

Efectele PLX 450/2024:

O mai buna identificare a cazurilor de exploatare sexuala.Acces la servicii si asistenta pentru mai multe victime ale exploatarii sexuale.Dosarele in cauza vor fi anchetate de structuri specializate.Descurajarea proxenetismului si a violentei asupra copiilor si asupra femeilor vulnerabile.

Studiind un numar semnificativ de hotarari pronuntate de instantele de judecata si publicate in sistemul ReJust.ro, s-a observat ca in mai multe cazuri in care au fost pronuntate condamnari pentru proxenetism, modalitatea de savarsire a faptelor corespunde modalitatii de realizare a infractiunii de trafic de persoane. Totodata, s-a constatat ca nu se justifica un tratament diferentiat pentru faptele de trafic de persoane si faptele incadrate pana in prezent ca fiind proxenetism in forma agravata (art. 213 alin. 2 Cod penal), avand in vedere ca acestea din urma prezinta o gravitate similara cu infractiunile prevazute si pedepsite prin art. 210 Cod penal.

Situatia este cu atat mai relevanta atunci cand victimele sunt minore, context in care nu se impune realizarea unui tratament distinct intre proxenetismul in forma agravata si infractiunea prevazuta si pedepsita de art. 211 Cod penal.

S-a avut in vedere ca, in toate ipotezele de savarsire a infractiunii de trafic de persoane, constrangerea constituie mijlocul specific principal de realizare a elementului material al laturii obiective a acestei infractiuni. Prin urmare, s-a stabilit drept criteriu de diferentiere dintre proxenetism si trafic de persoane existenta sau absenta elementului de viciere a pozitiei subiective a persoanei care practica activitati de prostitutie, asa cum s-a pronuntat si Inalta Curte de Casatie si Justitie prin Decizia Nr. XVI din 19 martie 2007.

In plus, in practica s-a constatat existenta unor situatii de competenta materiala a organelor de urmarire penala si a instantelor, situatii ce sunt de natura a afecta bunul parcurs al justitiei, precum si principiul aflarii adevarului, celeritatea procesului penal si drepturile victimelor de a cere asistenta si compensatii conform legii nr. 211 / 2004. Este o problema de practica neunitara privind diferentierea, sub aspectul incadrarii juridice a faptelor, dintre infractiunea de proxenetism, prevazuta de art. 213 alin. 2, 3 si 3/1 Cod penal si, respectiv, infractiunile de trafic de persoane si trafic de minori incriminate de art. 210 Cod penal si art. 211 Cod penal.

Practic, prin intermediul celor doua dispozitii legale, acelasi comportament infractional este incadrat diferit ca realizand conditiile de tipicitate a doua infractiuni distincte. Situatia este de natura a genera confuzii in practica, avand consecinte in ceea ce priveste legalitatea urmaririi penale (competenta instrumentarii dosarelor avand ca obiect infractiunile de proxenetism, altele decat cele comise in conditiile unui grup infractional organizat - si trafic de persoane apartinand unor structuri diferite).

Totodata, s-a sesizat nevoia de completare a art. 182 Cod penal, cu o noua modalitate de exploatare a unei persoane de catre traficanti, avand in vedere ca in prezent nu este prevazuta in acest text din Partea Generala a Codului penal, respectiv obligarea unei persoane la fapte prevazute de legea penala. In practica, s-a constatat ca atat minori, cat si adulti au fost exploatati in scopul realizarii unor activitati ilicite cum ar fi furt, distrugere, vanzare de droguri, inselaciuni, jocuri de noroc etc.

Analizand toate aceste aspecte, in toate cazurile in care exista un element de constrangere a victimei, se impune ca fapta sa fie incadrata la trafic de persoane.

In acest fel, prezentul proiect de lege - PLX 450/2024 - aduce o solutie reala cu privire la problema traficului de persoane din Romania, conducand la eliminarea practicii judiciare neunitare in materie si, totodata, aducand un tratament juridic unitar persoanelor care savarsesc astfel de fapte.

Despre Comisia speciala comuna a Camerei Deputatilor si Senatului pentru combaterea traficului de persoane

Comisia speciala comuna a Camerei Deputatilor si Senatului pentru combaterea traficului de persoane a fost infiintata in februarie 2024, ca urmare a adoptarii unui proiect de hotarare transpartinic, initiat de catre deputatul PNL Cristian Bacanu si de deputatul PSD Alfred Simonis. Aceasta este condusa de catre deputatii Florin Manole - presedinte si Cristian Bacanu - vicepresedinte.

De la infiintare si pana acum, Comisia a avut rolul de a monitoriza institutiile statului in activitatea lor privind combaterea traficului de persoane, Romania aflandu-se in fruntea clasamentului european privind frecventa acestui fenomen. Mai mult decat atat, Comisia a reprezentat un catalizator de politici publice pentru adoptarea unei legislatii robuste in vederea ameliorarii fenomenului. Suplimentar, Comisia joaca rolul unui accelerator de solutii prin dezbateri consistente cu societatea civila dar si prin cooperare internationala, mentinand dialogul cu partenerii strategici pe aceasta tema si preluand exemple de bune practici in eradicarea traficului de persoane.

Comments