Studiu. Cum mai petrec romanii Sarbatorile Pascale

Studiu. Cum mai petrec romanii Sarbatorile Pascale

Peste 79% dintre romani intentioneaza sa isi petreaca Sarbatorile Pascale acasa, in familie, iar 75% vor sa participe la slujba de Inviere din acest an, conform unui studiu realizat de Reveal Marketing Research.

De asemenea, 32% dintre romani considera ca Pastele este mai mult despre conexiunea si comunicarea cu cei dragi, in timp ce 31% se concentreaza mai mult pe traditii si obiceiuri. Peste 67% dintre romani intentioneaza sa cumpere cadouri cu ocazia Pastelui, in special copiilor (64%) sau partenere/ului de viata (60%), iar procentul celor care doresc sa calatoreasca in timpul Sarbatorilor Pascale a crescut de la 11% in 2023 la 16% in 2024.

Studiul derulat de Reveal Marketing Research si-a propus sa afle mai multe detalii despre cum se pregatesc romanii in asteptarea sarbatorilor de Paste si in ce masura comportamentele si nevoile acestora s-au schimbat comparativ cu studiul similar desfasurat anul trecut. Acesta a aratat ca 44% dintre romani au observat transformari in sarbatorirea Pastelui in ultimii ani.

„Ca o tendinta notabila, observam o crestere semnificativa in procentul celor care doresc sa calatoreasca, in tara sau in strainatate, cu ocazia Sarbatorilor Pascale, de la 11% (2023) la 16% (2024). De asemenea, se remarca faptul ca cei cu varste cuprinse intre 35-44 de ani sunt cei mai dornici sa aleaga astfel de experiente (21%). In ceea ce priveste persoanele in compania carora se va petrece ziua de Paste, traditia se pastreaza, cei mai multi romani alegand sa petreaca aceasta sarbatoare in familie, alaturi de partenerul de viata (67%), copii (51%) sau parinti (46%). Totodata, tinerii cu varste cuprinse intre 18-24 de ani sunt cei care mentioneaza in masura semnificativ mai mare petrecerea sarbatorii alaturi de grupul de prieteni (41% vs. 27% total esantion)”, se mentioneaza in studiul Reveal Marketing Research.

Referitor la insemnatatea Pastelui pentru romani, 32% dintre acestia pun accentul pe conexiunea si comunicarea cu cei dragi, in timp ce 31% se concentreaza mai mult pe traditii si obiceiuri. Interesant este ca pentru 27% dintre respondenti, Pastele inseamna o combinatie echilibrata intre legaturile interpersonale si traditii.

Pastele este despre conexiuni interpersonale, 66% dintre respondenti mentionand ca exista persoane dragi in viata lor care locuiesc in afara localitatii, cu care si-ar dori sa petreaca Sarbatorile Pascale. Astfel ca, cei mai multi vor folosi tehnologia pentru a se simti mai aproape de cei dragi care sunt departe, transmitandu-le urari de Paste prin mesaje text (62%) sau optand pentru apeluri telefonice sau video (59%).

„Simbolistica traditiilor pascale este perceputa diferit in randul romanilor, cei mai multi (41%) considerand ca acestea reprezinta o ancora in trecut si o conexiune profunda cu familia si valorile fundamentale, in timp ce pentru 32% aceste traditii reprezinta o oaza de liniste si traditie intr-o lume moderna tehnologizata excesiv. In aceeasi ordine de idei, 18% sustin ca traditiile pascale s-au estompat in timp, din dorinta de a le adapta stilului de viata actual, atitudine mai des intalnita in randul celor cu varste cuprinse intre 35-44 ani (24%)”, releva sursa citata.

In general, romanii se simt confortabil sa participe la activitatile pascale si sa sarbatoreasca in mod traditional (58%), acest sentiment de confort fiind mai pronuntat in randul persoanelor mature, peste 55 de ani, in cazul carora procentul ajunge la 65%.

Pe de alta parte, reprezentantii generatiei tinere, cu varste intre 18 si 34 de ani, declara intr-o mai mare masura ca se simt presati sa participe la anumite activitati pascale, chiar daca isi mentin propriile preferinte (38% vs. 22% total esantion), iar 11% dintre romani simt ca trebuie sa faca compromisuri in ceea ce priveste modul de sarbatorire a Pastelui.

Potrivit cercetarii, 44% dintre romani au observat schimbari in modul in care sarbatoresc Pastele in ultimii ani, cu o crestere semnificativa in cazul tinerilor cu varste cuprinse intre 18-34 de ani (58%) si o rata mai mica in randul persoanelor mature peste 55 de ani (32%).

„Principalele motivatii ce stau la baza acestor schimbari sunt dorinta de a sarbatori Pastele in afara agitatiei comerciale, intr-un mod mai autentic si profund (39%), adoptarea unor obiceiuri mai simplificate si eco-friendly in celebrarea Pastelui, pentru a evita consumul excesiv (30%), si tranzitia de la o abordare traditionala la una mai moderna in celebrarea acestei sarbatori (22%). Aruncand o privire in trecut, romanii pastreaza cu afectiune cele mai intense amintiri legate de Sarbatorile Pascale din copilarie. Acestea includ mersul la biserica in noaptea de Inviere (56%), bucuria de a vopsi oua impreuna cu familia (43%), si momentele cand familia se aduna in jurul mesei festive de Paste (42%)”, se explica in studiul citat motovatiile transformarile in sarbatorirea Pastelui din ultimii ani.

In acest an, 75% dintre romani planifica sa participe la slujba de Inviere, in mai mare masura femeile (77%) comparativ cu barbatii (72%).

De asemenea, 67% dintre romani intentioneaza sa cumpere cadouri cu ocazia Pastelui, in special copiilor (64%) sau partenerei/ului de viata (60%). In Saptamana Mare, romanii sunt in mod predominant entuziasmati, pregatirea pentru Paste fiind o ocazie minunata de a petrece timpul in familie (44%) sau incantati deoarece perioada de pregatire pentru Paste ii motiveaza sa fie creativi (34%). De asemenea, exista si categoria celor care se simt relaxati si linistiti, avand incredere ca partenerul de viata se ocupa de toate aspectele pregatirilor pentru Paste, atitudine mai des intalnita in randul barbatilor (26% barbati vs. 14% femei).

Tot din categoria pregatirilor pentru Paste, 67% dintre romani intentioneaza sa ofere cadouri in aceasta perioada, iar principalii destinatari vor fi copiii (64%), partenerul de viata (60%), parintii (40%) si prietenii (26%), neinregistrandu-se schimbari semnificative in intentiile de a face cadouri comparativ cu anul trecut.

Ca tendinta, reprezentantii Generatiei Z (18-24 ani) sunt mai inclinati sa ofere cadouri parintilor (79%) sau prietenilor (46%), in timp ce persoanele de peste 45 de ani ofera in mod predominant cadouri copiilor (76%).

Pentru cei mai multi dintre romani aspecte precum achizitionarea de cadouri, decorarea si prepararea mancarurilor festive de Paste aduc un plus de bucurie si entuziasm acestei sarbatori (33%). Pentru 28% aceste activitati nu afecteaza in mod deosebit perceptia asupra autenticitatii sarbatorii, in timp ce 21% considera ca acestea adauga un farmec suplimentar, dar si ca pot distruge autenticitatea sarbatorii.

Studiul Reveal Marketing Research s-a desfasurat online in perioada 18-24 aprilie 2024 pe un esantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu varsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban si rural. Marimea esantionului a fost de 1003 respondenti, iar eroarea maxima de esantionare este +/-3,1% la un nivel de incredere de 95%.

The post Studiu. Cum mai petrec romanii Sarbatorile Pascale appeared first on Cotidianul RO.

Comments