TikTok-ul este plin de ,,trucuri" proaste pentru sanatate. Cum sa recunosti sfaturile medicale insel...


Bere pentru bronz? Catei de usturoi pentru sinusuri? Nu va lasati pacaliti de neghiobiile care apar pe retelele sociale despre sanatate, scrie site-ul american Vox.com.


O reportera a publicatiei a investigat vreme de mai multe luni sfaturile de ,,wellness" extrem de proaste de pe social media. Publicatia da si cateva exemple nocive:


suc de cartofi in loc de antibiotice pentru streptococi in gat (nu urmati acest sfat!)
dat cu bere pentru un bronz mai bun (folositi protectie solara sau stati la umbra!)
puneti pudra proteica uscata direct in gura (idee proasta!).

,,Oamenii sunt raniti, iar expertii, oripilati de acest spectacol, investesc nenumarate ore si bani in incercarea de a gasi o solutie. O serie de oameni de stiinta si furnizori de asistenta medicala incearca sa inunde spatiul mediatic cu continut de dezmintire. Cu toate acestea, nu este deloc clar daca continutul ajunge la cei mai sensibili la dezinformarea in materie de sanatate sau daca schimba multe opinii", arata Vox.com.


Sa nu aveti incredere in niciun ,,hack ciudat"


Videoclipurile cu ,,un hack ciudat" pe care influencerii le creeaza vin in cantitati mari. Inainte sa fie eliminat sau combatut unul dintre ele, mai apar inca zece.


Exista o multime de vinovati pentru aceasta stare sumbra de lucruri.


Este atat vina vanzatorilor de ulei de sarpe care profita de disperarea si confuzia altora, cat si a platformelor tehnologice care le permit sa prolifereze.


Este si vina autoritatilor de reglementare si a legiuitorilor care trag de timp pana sa puna sub control corporatiile.


Reportera de la Vox.com mai spune ca de vina este si subfinantarea invatamantului public, care, altfel, i-ar invata pe copii sa aiba abilitati de gandire critica.


La fel, e si vina agentiilor guvernamentale ale caror bune intentii inca nu au dus la o comunicare eficienta, precum si a politicienilor si a unor personalitati publice care submineaza aceste agentii pentru a obtine influenta.


Consumatorii au si ei o vina mare


,,Dar trebuie sa recunosc ca, in adancul sufletului meu, imi vine sa-i scutur pe consumatorii care urmeaza orbeste <> de sanatate neavizate de pe internet, fara sa interogheze sursa acestora. Imi pare rau, dar ai de gand sa ai incredere intr-o persoana care vinde o <> si care iti spune sa bei detergent de rufe - si nu intr-un om de stiinta caruia ii este literalmente interzis sa monetizeze continutul? Uneori sunt vinovata ca vreau sa renunt la umanitate", se indigneaza jurnalista intr-un paragraf al articolului.


Tinerii, cel mai usor de manipulat


Pe de alta parte, publicul se afla in bataia manipularii, iar amploarea si puterea crescande ale dezinformarii in domeniul sanatatii sunt direct legate de neincrederea in guverne si institutii, care au dezamagit multi oameni.


Intr-un sondaj recent realizat de firma de comunicare in domeniul sanatatii Edelman, 63% dintre tinerii cu varste cuprinse intre 18 si 34 de ani erau ingrijorati de dezinformarea in materie de sanatate. Iar aceasta este, potrivit Kaiser Family Foundation, procentul de oameni care, cel mai probabil, vor apela la social media pentru informatii sau sfaturi in materie de sanatate.


Un procent de 55% dintre tinerii adulti care au participat la sondajul Edelman regreta o decizie privind sanatatea pe care au luat-o pe baza unor informatii eronate primite de la o reclama, de la familie, de la prietenii lor sau de la un creator de continut online.


Indoiala


Acest val persista. Dezinformarea este insidioasa - de cele mai multe ori ii gaseste pe oameni infiltrandu-se pervers in fluxurile lor de informatii.


Desi este mai probabil ca oamenii sa ramana confuzi decat convinsi, sfaturile planteaza o samanta de indoiala care poate avea un impact atunci cand vine vorba de a lua decizii de sanatate mai tarziu, conform Vox.


Daca vedeti un TikTok despre cum sa va bagati un catel de usturoi in nas, s-ar putea sa nu-l urmati, dar data viitoare cand veti auzi despre asta s-ar putea sa reactionati cu un ,,huh" in loc de un ,,nu" convins.


Expertii sunt plictisitori, tiktok-erii nu


Oricat de mult s-ar stradui, sanatatea publica are mari dificultati in a tine pasul cu toate prostiile care circula, mai ales cand atat de multe dintre ele sunt sub forma video.


Regulile de implicare pe care expertii in domeniul sanatatii le-au creat pentru a ajuta consumatorii sa analizeze informatiile scrise privind sanatatea nu se aplica intotdeauna materialelor video, iar instrumentele simple care sa ajute oamenii sa evalueze calitatea filmelor scurte despre sanatate sunt rare.


Asadar, ce trebuie sa faca o persoana pe internet data viitoare cand social media ii serveste ,,un truc ciudat" care ii promite un corp puternic, un ten stralucitor, hormoni echilibrati si o eternitate fara cancer?


Ghid de recunoastere a sfaturilor proaste privind sanatatea


Publicatia are si o serie de recomandari pentru recunoasterea sfaturilor proaste si a dezinformarilor privind sanatatea si viata de zi cu zi.


In primul rand, lasa-te ghidat de detectorul tau de tampenii, scrie Vox.

Daca o afirmatie nebuneasca despre sanatate este prea buna ca sa fie adevarata, probabil ca este o prostie.


Este un semnal de alarma atunci cand persoana care face afirmatia se bazeaza pe un limbaj sau pe imagini care provoaca reactii emotionale foarte intense, cum ar fi frica si indignarea, a explicat recent Sander van der Linden, expert in dezinformare la Universitatea Cambridge, pentru New York Times.
Un alt semn este daca persoana care impartaseste informatiile incearca sa va vanda ceva. Daca da, acesta este un semn ingrijorator si ar trebui sa fiti foarte atenti sa verificati in continuare acuratetea a ceea ce spune.
Cautati pe Google orice lucru care va provoaca chiar si un usor dubiu.
Afirmatia a fost verificata de site-uri de stiri care apreciaza acuratetea? Daca nu, atunci e problematica.
De asemenea, puteti verifica anumite afirmatii pe unul dintre numeroasele site-uri de verificare a faptelor, inclusiv FactCheck.org, si pe site-urile institutiilor medicale.
Concomitent, puteti adopta o abordare in viata de zi cu zi, intrebandu-va propriul furnizor de servicii medicale sau apeland la o biblioteca locala sau universitara pentru a va ajuta sa verificati anumite afirmatii.

Statul trebuie sa faca educatie si demontarea dezinformarilor


O educatie mai buna in ceea ce priveste alfabetizarea in materie de stiri, care ii invata pe tineri sa evalueze in mod critic tot ceea ce citesc online este un bun inceput.


Agentiile guvernamentale si alte institutii din domeniul sanatatii ar putea, de asemenea, sa devina mult mai bune in ceea ce priveste comunicarea informatiilor catre oameni in modul in care acestia doresc si au nevoie sa le auda.


,,Problema este ca videoclipurile mele dureaza cam o ora si sunt foarte plictisitoare", a declarat Kristen Bibbins-Domingo, redactor-sef al Journal of the American Medical Association, o publicatie importanta de cercetare in domeniul sanatatii.


,,Si toate celelalte - sunt super interesante si captivante! Nu am nevoie sa ma ocup de ideile care reduc nivelul de cunostinte", a spus ea. Dar ,,consumatorii consuma".


Informatiile bune pot fi proiectate pentru a se strecura in feed-urile utilizatorilor la fel de des ca si informatiile proaste.


Dar, pentru ca acest lucru sa se intample, atat angajatii guvernamentali, cat si furnizorii de servicii medicale trebuie sa fie abilitati sa faca aceasta munca mult mai eficient.


Retelele sociale sa isi asume


In fine, site-ul citat spune ca exista intotdeauna posibilitatea ca autoritatile sa oblige platformele de social media sa isi asume o anumita responsabilitate si sa faca ceva pentru a proteja publicul de dezinformare.


Acestea au fost acuzate si in pandemie pentru propagarea de stiri false legate de coronavirus.


Lung sir de probleme cu TikTok


Iar recent, retele sociale au fost acuzate de catre Revolut de propagarea fraudelor si inselatoriilor financiare online.


Mai mult, Statele Unite au cerut ByteDance sa vanda TikTok in 6 luni sau risca sa fie inchisa total reteaua sociala, din cauza riscului ca datele utilizatorilor sa ajunga la autoritatile chineze.


Dincoace de Ocean, in Uniunea Europeana, autoritatile sunt ingrijorate de efectele asupra starii mintale a utilizatorilor.


Foto ilustrativ: Shutterstock


Comments