Un obicei care ar trebui schimbat. Rezultatele unui studiul al Politiei Romane

Un obicei care ar trebui schimbat. Rezultatele unui studiul al Politiei Romane

Politia Romana, prin Institutul de Cercetare si Prevenire a Criminalitatii, a efectuat un studiu privind descrierea obiceiurilor de utilizare a internetului de catre populatia adulta din Romania, rezultand, printre altele, ca aproximativ o treime dintre cei care au raspuns, atunci cand fac cumparaturi online, nu verifica daca pagina magazinului este reala si nu sunt atenti la recenziile lasate de alti cumparatori.

Potrivit unui comunicat al IGPR transmis, vineri, AGERPRES, studiul a avut ca obiectiv si identificarea vulnerabilitatilor.

Un alt scop a fost acela de a sprijini demersurile preventive indreptate spre cresterea nivelului de constientizare a utilizatorilor de internet cu privire la amenintarile cibernetice si la masurile pe care le pot lua pentru a se proteja, mentioneaza sursa citata, care adauga ca studiul a avut ca motivatie datele existente pe plan international, care arata o incidenta crescuta a actelor infractionale din sfera cibernetica in randul adultilor.

Cercetarea a urmarit descrierea comportamentelor de utilizare a internetului, cu precadere a celor care reprezinta vulnerabilitati in ceea ce priveste siguranta online, precum si identificarea celor mai frecvente infractiuni cu care se confrunta utilizatorii de internet.

Astfel, dintre cei care utilizeaza internetul in mod curent, 84,3% citesc e-mail-uri si stiri, iar 80,6% acceseaza retelele de socializare, acestea fiind cele mai frecvente activitati desfasurate.

Totodata, aproximativ 50% dintre respondenti cumpara sau vand bunuri si servicii online, folosesc servicii de online banking, se uita la filme si seriale sau achita facturi.

88,8% dintre respondenti considera ca sunt foarte bine sau relativ bine pregatiti pentru a utiliza internetul in siguranta, fara a deveni victima unor infractiuni, insa analiza raspunsurilor arata ca nu toti iau masurile de siguranta necesare.

Atunci cand fac cumparaturi online, aproximativ o treime dintre respondenti nu sunt atenti la recenziile lasate de alti clienti/cumparatori, nu verifica daca pagina magazinului este reala si nu verifica elementele de siguranta ale site-ului.

De asemenea, studiul arata ca majoritatea persoanelor care folosesc internetul zilnic inteleg riscurile pe care anumite comportamente din mediul online le au, dar minimizeaza pericolele.

Astfel, aproximativ 14% dintre utilizatori cred ca nu este deloc periculos sa posteze pe retelele de socializare fotografii personale sau sa se conecteze la retelele publice de wi-fi, una din zece persoane considera ca nu este deloc periculos sa descarce continut piratat, iar 8,8% dintre persoanele chestionate ignora riscurile pastrarii parolelor de acces la diferite conturi online in fisier stocate pe dispozitive conectate la internet.

Cand au fost intrebati despre masurile elementare de siguranta, 90,1% au afirmat ca nu deschid linkuri primite de pe adrese de email necunoscute, 89,9% evita sa furnizeze date personale pe diverse site-uri sau prin intermediul retelelor de socializare (83,2%)

Referitor la masurile de siguranta in timpul navigarii pe internet, 39,5% dintre utilizatorii care folosesc internetul in fiecare zi nu obisnuiesc sa isi schimbe periodic parolele, iar 42,1% dintre respondenti recunosc ca folosesc aceeasi parola pentru mai multe conturi, arata IGPR.

Ca o masura suplimentara de protectie, doar 27,4% dintre utilizatori folosesc autentificarea in doi pasi, in timp ce 18,9% prefera sa foloseasca servicii care nu ii obliga sa implementeze aceasta masura de siguranta.

In ceea ce priveste victimizarea prin intermediul internetului, 40,6% dintre respondenti au afirmat ca nu s-au confruntat cu niciuna dintre situatiile de victimizare referitoare la postari/comentarii rasiste/instigatoare la ura fata de alti oameni, aparitia unor materiale de natura pornografica, incercarea unor persoane de a le determina sa le ofere detaliile cardului sau ale contului.

Intr-o mare pondere (62,2%), respondentii studiului au afirmat ca in cazul in care ar deveni victima unui atac cibernetic, ar apela la ajutorul politiei, fapt care arata ca majoritatea persoanelor chestionate au incredere si inteleg sa sesizeze aceste fapte autoritatilor.

Astfel, peste 80% dintre respondenti folosesc internetul pentru informare si socializare, aproximativ jumatate dintre acestia utilizeaza internetul pentru realizarea de achizitii, internet banking sau achitarea de facturi, iar majoritatea utilizatorilor de internet declara ca au o atitudine foarte precauta cu privire la achizitiile de jocuri sau tranzactii cu criptomonede.

Cu toate acestea, atunci cand au fost rugati sa isi evalueze competentele digitale, noua din 10 utilizatori apreciaza ca sunt bine sau foarte bine pregatiti sa foloseasca internetul in siguranta.

Totodata, Politia Romana atrage atentia asupra faptului ca doar patru din 10 internauti nu schimba periodic parolele conturilor pe care le gestioneaza si folosesc aceeasi parola pentru mai multe conturi, un sfert dintre respondenti utilizeaza autentificarea in doi pasi doar pentru conturile unde acest lucru este obligatoriu, iar mai mult de o treime nu instaleaza un antivirus pe dispozitivele pe care le folosesc.

The post Un obicei care ar trebui schimbat. Rezultatele unui studiul al Politiei Romane appeared first on Cotidianul RO.

Comments