Urmatorul razboi major din Asia risca sa fie declansat din cauza unei nave de razboi ruginite, situa...


Pe cea mai disputata cale navigabila din lume, riscul urmatorului razboi din Asia depinde din ce in ce mai mult de o nava subreda, veche, plina de gauri, brazdata de rugina si esuata pe un recif, scrie vineri, 26 aprilie, The Washington Post.


Pentru a-si intari pretentiile in Marea Chinei de Sud, Filipine a esuat in mod deliberat, in 1999, o nava de debarcare din timpul celui de-Al Doilea Razboi Mondial pe un banc de nisip, pe jumatate scufundat, transformand vasul in avanpost al marinei filipineze.


BRP Sierra Madre, care a ramas de atunci pe reciful Second Thomas Shoal, situat in Insulele Spratly din Marea Chinei de Sud, a devenit acum epicentrul escaladarii tensiunilor dintre Filipine si China si o capcana care ar putea atrage Statele Unite intr-un conflict armat in Pacific, spun oficialii si analistii din domeniul securitatii.


China revendica marea majoritate a Marii Chinei de Sud si, in ultimele luni, si-a intensificat eforturile de a impiedica Filipinele sa furnizeze provizii personalului de la bordul navei Sierra Madre.


Analiza datelor de urmarire a navelor si a inregistrarilor video din ultimul an arata ca navele garzii de coasta si ale militiei chineze s-au ciocnit in mod repetat cu navele filipineze de aprovizionare. De asemenea, navele chineze au folosit din ce in ce mai des tunuri de apa de la mica distanta, uneori avariind navele filipineze si ranindu-i pe marinarii acestora.


Orice escaladare suplimentara, avertizeaza oficialii occidentali si filipinezi, ar putea duce la un conflict deschis.


Oficialii administratiei Biden au subliniat ca un atac armat asupra unei nave militare filipineze, precum Sierra Madre, ar declansa un raspuns militar american in conformitate cu un tratat de aparare reciproca din 1951. Presedintele filipinez Ferdinand Marcos Jr. a declarat, dupa intalnirea de la Washington cu presedintele Biden, care a avut loc la inceputul acestei luni, ca uciderea unor membri ai serviciilor filipineze de catre o putere straina ar fi, de asemenea, un motiv pentru a invoca tratatul.


China si-a petrecut ultimele trei decenii extinzandu-si prezenta in Marea Chinei de Sud, o cale navigabila strategica prin care trece o treime din transportul maritim mondial, potrivit Natiunilor Unite (ONU). Este posibil ca Beijingul sa nu aiba intentia de a declansa un razboi aici, spun analistii, dar confruntarile repetate pe mare intre nave au crescut potentialul unor accidente fatale si pot declansa un posibil raspuns din partea SUA.


La aceasta incertitudine se adauga intrebarea ce vor face autoritatile filipineze cu vasul Sierra Madre, lung de 100 de metri, care nu mai este in stare sa navigheze si care s-a degradat grav dupa zeci de ani de expunere la intemperii. Chinezii spun ca inlocuirea navei cu o structura permanenta este inacceptabila. Dar, in interviuri, inalti oficiali filipinezi au declarat cu emfaza ca nu vor renunta la controlul asupra recifului Second Thomas Shoal.


Niciodata in ultimele decenii tensiunile geopolitice din Marea Chinei de Sud nu au atins o stare atat de prelungita si precara ca in ultima vreme in contextul situatiei de la Second Thomas Shoal, a declarat Harrison Pretat, director adjunct al Asia Maritime Transparency Initiative (AMTI) din cadrul Centrului pentru Studii Strategice si Internationale din Washington.


Disputa asupra acestui banc de nisip - unul dintre zecile de insule si recifuri contestate - face parte dintr-o competitie din ce in ce mai periculoasa intre tarile care se invecineaza cu Marea Chinei de Sud pentru suveranitatea asupra acestor ape strategice si pentru controlul energiei si al altor resurse care se afla sub ele.


Pe masura ce China, sub conducerea liderului Xi Jinping, a devenit din ce in ce mai agresiva in urmarirea pretentiilor sale, tarile din Asia de Sud-Est, precum Filipine, Vietnam si Malaezia, au luat masuri - unele in public, altele in mare parte ,,sub radar" - pentru a-si afirma pretentiile si pentru a-si urmari propriile interese economice, ceea ce ar putea aduce regiunea mai aproape de razboi decat oricand in ultimii ani.


Inainte de fiecare misiune de reaprovizionare a Sierra Madre, presedintele Ferdinand Marcos este informat, au declarat oficialii filipinezi, la fel ca si ambasadorul SUA in Filipine, potrivit oficialilor americani. Statele Unite si-au marit in mod semnificativ desfasurarea de militari ai Marinei in Filipine ca raspuns direct la situatia navei Sierra Madre, a declarat un oficial al Departamentului de Stat al SUA. Dupa asediul de la Marawi din 2017, cand rebelii afiliati Statului Islamic (ISIS) au cucerit un oras din sudul Filipinelor, Statele Unite nu au oferit nicicand un sprijin atat de extins pentru o operatiune militara filipineza, a precizat oficialul, care a vorbit sub protectia anonimatului, deoarece nu a fost autorizat sa vorbeasca public pe aceasta tema.


Pentru multi actuali si fosti oficiali din Filipine, comportamentul chinezilor in legatura cu reciful Second Thomas Shoal, pe care ei il numesc Ayungin Shoal, a devenit un simbol al proiectiei tot mai sfidatoare a puterii Beijingului. Orlando Mercado, un fost secretar filipinez al apararii, a numit-o ,,cea mai mare si mai grafica ilustrare a intimidarii". Roy Trinidad, un purtator de cuvant al marinei filipineze, a declarat ca este o demonstratie a ambitiilor ,,expansioniste" ale Chinei.


,,Ceea ce se intampla in Marea Filipinelor de Vest este doar un microcosmos a ceea ce vrea sa faca China in lume", a adaugat Trinidad, folosind denumirea filipineza pentru apele pe care Manila le revendica.


Ambasada chineza din Filipine a refuzat sa faca precizari, invocand un comunicat anterior in care se afirma ca Filipine a incalcat suveranitatea Chinei. ,,Cerem ca Filipine sa remorcheze nava de razboi", scria in acest comunicat. Pana cand aceasta va fi indepartata, preciza comunicatul, Beijingul va ,,permite" misiuni de reaprovizionare numai daca ,,Filipine informeaza China in avans si dupa ce se efectueaza o verificare la fata locului".


Grupurile de cercetare afirma ca Beijingul are sute de nave desfasurate in Marea Chinei de Sud care pot actiona in orice moment - un amestec de garzi de coasta si militii maritime, care sunt nave finantate de guvern si inregistrate pentru pescuit comercial, dar folosite pentru a stabili prezenta Chinei in apele disputate. Aceste nave ,,roiesc" de ani de zile in jurul Sierra Madre, dar au inceput sa se inmulteasca in 2023, potrivit datelor de localizare a navelor urmarite de AMTI. In 2021, China a desfasurat, in medie, doar o singura nava de fiecare data cand Filipine a efectuat una dintre misiunile sale de reaprovizionare, care sunt efectuate de catre ambarcatiuni civile pe care se afla personal al marinei. Pana in 2023, media a sarit la 14. In timpul unei misiuni din decembrie anul trecut, cercetatorii au gasit cel putin 46 de nave chinezesti care patrulau in jurul Second Thomas Shoal.


In timpul misiunii de reaprovizionare din 10 decembrie, navele chineze, cu baza in mare parte pe reciful Mischief Reef din apropiere, au incercat sa formeze o ,,blocada" la o distanta mai mare decat inainte de Second Thomas Shoal, a declarat Ray Powell, directorul SeaLight de la Centrul Gordian Knot pentru inovare in domeniul securitatii nationale de la Universitatea Stanford. Navele chineze "au facut ca apropierea sa fie cat mai tensionata si mai dificila posibil", a aratat el.


Inregistrarile video din acea zi arata ca, in momentul in care una dintre cele patru nave filipineze, M/L Kalayaan, a inceput sa se apropie de Second Thomas, doua nave chineze semnificativ mai mari s-au oprit de o parte si de alta a acesteia, iar una dintre ele a tras cu un tun de apa. Motorul navei M/L Kalayaan a fost avariat si a trebuit sa fie remorcata inapoi la tarm, potrivit oficialilor filipinezi. Nava nu a putut ajunge la Second Thomas, desi o alta nava filipineza, Unaizah May 4, a reusit sa treaca.


Candva rara, utilizarea tunurilor cu apa a devenit o rutina incepand din decembrie. In timpul unei misiuni de reaprovizionare din 5 martie, doua nave chineze au folosit tunuri de apa la cativa metri de o nava filipineza, ranind patru marinari aflati la bordul acesteia.


CAUGHT ON CAM: A GMA Integrated News Exclusive: "Tama na, Lord!" Horror as China Coast water cannons Philippine resupply ship @24OrasGMA @gmanews pic.twitter.com/rUIKi8ws8O

— Joseph Morong ?? (@Joseph_Morong) March 25, 2024

China acuza de luni de zile Filipine ca transporta in secret materiale de constructie pe Sierra Madre in incercarea de a ,,ocupa permanent" reciful Second Thomas. Oficialii filipinezi neaga acest lucru. Din octombrie anul trecut, Filipine a efectuat ,,reparatii superficiale" la nava Sierra Madre, pentru ca soldatii sai sa poata fi gazduiti mai bine acolo, dar nu a construit un nou avanpost, spun oficialii.


Avand in vedere ca mai multe nave filipineze de aprovizionare au fost avariate si ca ingrijorarile legate de escaladarea violentelor sunt din ce in ce mai mari, oficialii filipinezi spun ca au regandit modul cel mai bun de desfasurare a misiunilor. ,,Nu ne vom lasa descurajati", a declarat purtatorul de cuvant al marinei filipineze. Dar nici chinezii nu se vor speria, spun analistii din domeniul securitatii.


Foto: Profimedia Images


Comments