Utilizarea rețelelor sociale pentru educație și formare

Utilizarea rețelelor sociale pentru educație și formare

Citește și află cum influențează utilizarea rețelelor de socializare procesul de formare a unei persoane, precum și nivelul de educație al acesteia.

Rețelele de socializare și impactul asupra societății moderne

În ultimii ani, rețelele sociale au crescut la nivel de importanță în rândul oamenilor din întreaga lume. Începând cu 2017, numărul utilizatorilor este în creștere, de la 2.73 miliarde până la 4.9 miliarde în 2023. Previziunile specialiștilor indică o continuare a acestei creșteri și în următorii ani, până la 5.85 miliarde de utilizatori în 2027.

În medie, 59.4% din populația lumii este prezentă pe rețelele sociale în 2023 (timpul mediu petrecut zilnic este de 2 ore și 31 de minute, fiind accesate 7.2 rețele de socializare lunar). În jur de 92.3% dintre posesorii unui dispozitiv conectat la internet accesează o rețea de social media la nivel global. Cel mai ridicat procent este în Europa de Nord (83.6%), iar cel mai scăzut în Africa Centrală (7.4%).

Platformele de social media sunt folosite într-o varietate de modalități: modalitate de comunicare, partajarea de conținut audio-video, ca formă de promovare a afacerii – de exemplu, un casino fara depunere, loc de împărtășire a părerilor și pentru discuții cu ceilalți, modalitate de a intra în contact cu oameni noi, de a câștiga bani și multe altele. Și, din câte se pare, rețelele de socializare joacă un rol important și în educația și formarea oamenilor.

Omul modern își petrece viața pe platformele de social media?

Numărul utilizatorilor activi zilnic la nivel global este cuprins între 0.5% (Asia Centrală) și 29.4% în partea de est a Asiei. În Europa, cei mai activi sunt utilizatorii din zona de est (5%), în timp ce utilizatorii din regiunea de nord a Europei sunt mai puțin prezenți (2.2%). Cu excepția segmentelor de vârstă 50-59 de ani, respectiv peste 60 de ani, unde femeile utilizează într-un număr mai mare aceste rețele, pe restul grupelor de vârstă, bărbații utilizează mai des aceste platforme.

În ceea ce privește intervalul de timp petrecut pe rețelele de socializare, acesta a crescut gradual în ultimii ani. Astfel, în 2013, utilizatorii își petreceau 1 ora și 37 de minute pe aceste platforme, ca în 2017 să ajungă la 2 ore și 15 minute, iar în 2023 la 2 ore și 31 de minute. Tinerii (grupa de vârstă 16-24 de ani) folosesc cel mai mult platformele de socializare (3 ore și 11 minute femeile și 2 ore și 46 de minute bărbații).

Printre motivele pentru care oamenii utilizează rețelele de social media se numără:

  • Menținerea legăturii cu familia și prietenii – 47.1%
  • Petrecerea timpului liber – 36.2%
  • Lecturarea unor povești noi – 34.2%
  • Conținutul audio-video – 30.3%
  • Vizionarea transmisiunilor live – 23.7%
  • Discuții și partajarea părerilor cu ceilalți – 23.4%
  • Urmărirea activității celebrităților – 20.8%

De asemenea, 22% dintre utilizatori folosesc aceste rețele pentru activități legate de locul de muncă, îmbunătățirea performanțelor profesionale și în scopuri de educație.

Rețelele de socializare ajută la îmbunătățirea educației și formării profesionale a unei persoane?

Pentru elevi, studenți și oamenii care lucrează, platformele de social media constituie o sursă de informare. Pe lângă faptul că este facilitată colaborarea și comunicarea între colegii de școală și de la locul de muncă, rețelele de socializare ajută la partajare de informații și idei, dar și la conectarea acestora cu experți din alte regiuni ale lumii.

În acest sens, prin intermediul platformelor din această categorie pot avea loc transmisiuni live, pot fi transmise notificări și se pot construi comunități extinse la nivel global. Platformele de socializare sunt niște instrumente utile pentru procesul de învățare de la distanță. Cursurile susținute online beneficiază de suport pentru împărtășirea de idei pe rețelele de socializare.

Totodată, elevii și studenții pot genera conținut propriu (UGC – user generated content), iar profesorii pot crea oportunități de învățare activă și pasivă pentru cei care îl urmăresc. Din punct de vedere al formării profesionale, persoanele care folosesc Facebook, Instagram, Reddit, Youtube, WhatsApp și alte rețele de social media își pot dezvolta și consolida diverse abilități.

Printre acestea se numără creșterea nivelului de încredere în forțele proprii, dezvoltarea abilităților de susținere a unui punct de vedere și de prezentare a unei teme în mod public, capacitatea de a lucra în echipă și abilitățile de colaborare, precum și aptitudinile de cunoaștere și auto-cunoaștere. Grație platformelor de socializare, unii oameni devin lideri, formatori de opinie și influenceri.

Rețelele de social media ajută la promovarea locurilor de muncă, facilitând în acest sens procesul de recrutare a forței de muncă și plasarea anunțurilor de angajare. În plus, angajatorii folosesc informațiile disponibile pe platformele sociale în procesul de evaluare a potențialilor angajați. Peste 70% dintre angajatori țin cont de detaliile candidatului de pe rețelele sociale, iar 17% își bazează decizia de angajare pe informațiile de pe aceste platforme.

Facebook (2.95 miliarde utilizatori), Youtube (2.51 miliarde utilizatori), WhatsApp și Instagram (2 miliarde utilizatori) sunt cele mai populare platforme de socializare la nivel planetar. WeChat (1.3 miliarde de membri) și Tik Tok (1 miliard de membri) se clasează pe următoarele poziții.

Cu siguranță că în anii care urmează, rețelele de social media vor deveni și mai importante în viața omului modern, contribuind și mai mult la procesul de educație și formare profesională a acestuia.

Comments