Analiza. Ce spun specialistii despre sondajele online folosite in precampanie: ,,Instrumente de mani...


Traditionala serie de analize privind temperatura politica in perioada pre-electorala pare sa fie la concurenta cu un alt trend, cel al sondajelor online privind optiunile de vot, care ridica numeroase semne de intrebare privind modul in care a avut loc culegerea de date si a reprezentativitatii lor, arata mai multi sociologi.


Apropierea de testul electoral din 9 iunie, cand vor fi atat europarlamentare, cat si alegerile locale, a dus la intensificarea solicitarii si aparitiei de sondaje privind intentia de vot a partidelor, dar si a potentialilor candidati la prezidentiale, in conditiile in care aproape toti cei testati au sugerat doar ca vor intra in lupta.


O dezbatere din spatiul public a fost legata de o serie de sondaje realizate de AtlasIntel, o companie braziliana, care a prezentat date despre intentia de vot la prezidentiale, dar si la europarlamentare sau alegerile locale din Bucuresti, la comanda Digi24. Tabloul general al procentelor a fost diferit de tot ceea ce a aparut in spatiul public in ultimul an, motiv pentru care au aparut indoieli privind modul de culegere a datelor, in conditiile in care singurele precizari facute oficial sunt esantionul (1.794 de subiecti), metoda de alegere a subiectilor ,,recrutare digitala aleatorie" si marja de eroare.


De exemplu, in cazul candidatilor la prezidentiale independentul Mircea Geoana are 32,1%, pe doi fiind George Simion (AUR) cu 15,1%, iar pe trei Catalin Drula (USR), cu 13,5%. Pe patru este Diana Sosoaca, cotata cu 12,9%, pe locul 5 e Marcel Ciolacu, avand o intentie de vot de 11,3%. Locul sase ocupat de Dacian Cilos (7,4%), iar pe sapte este liderul PNL Nicolae Ciuca (6,2%).


Faptul ca Geoana a fost dat pe primul loc in preferintele romanilor nu este o noutate, dar pozitionarea pe locul 5 al lui Marcel Ciolacu cu 11,3% din optiuni, premierul in functie si liderul celui mai important partid din Romania, a starnit controverse privind validitatea datelor. Candidatul PSD a obtinut cel mai slab rezultat in turul 1 al alegerilor prezidentiale in 2019 cand Viorica Dancila a obtinut 22% din voturi.


Si in cazul votului pe partide, AtlasIntel a dat pentru alegerile europarlamentare Alianta PSD-PNL la 31,6% (in toate celelalte depaseste 40%), iar constructia USR-PMP-Forta Dreptei 24,6% (cotata de alte sondaje sub 15%).


,,Nu corespund cerintelor"


Primul specialist care a sesizat public faptul ca nu sunt respectate bunele practici in materie de prezentare a unor sondaje a fost sociologul Mircea Kivu. ,,Exista ghiduri profesionale, exista o asociatie profesionala, care se numeste ESOMAR, fiind asociatia internationala a cercetatorilor de piata si de opinie. Aceasta are un ghid clar despre felul in care trebuie diseminate rezultatele unui sondaj. Nu toti cei care fac sondaje de opinie fac parte din aceasta organizatie", a afirmat Mircea Kivu pentru Libertatea.


Sociologul Mircea Kivu / Agerpres

O verificare a companiilor de studii sociologice din Brazilia, unde isi are sediul AtlasIntel, conform adresei date pe site-ul companiei, arata ca firma de sondaje nu e parte a ESOMAR, unde apar alte nume precum IPSOS Brazil sau Kantar.


,,E clar ca sondajele publicate nu corespund acestor cerinte. Nu sunt cerinte obligatorii prin lege, ci e un cod profesional care trebuie respectat", a continuat Kivu, care a sesizat Consiliul National al Audiovizualului privind neprezentarea mai multor date privind metodologia de catre cei care au comandat sondajul, Digi24.


Pe de alta parte, sociologul a subliniat ca nu poate sa faca o interpretare a rezultatelor, pentru ca nu exista detalii despre modul cum s-a desfasurat cercetarea sociologica, insa a punctat ca acestea ies total din tiparul traditional al scorurilor electorale. ,,Nu pot sa ma pronunt asupra rezultatelor, cat timp nu stiu care a fost metodologia culegerii datelor. Sigur, ele sunt destul de diferite de restul sondajelor publicate in ultimul timp. De aceea e bine sa fie reguli de publicare. Simplul fapt ca ni se spune ca aceasta organizatie, AtlasIntel, a obtinut rezultate foarte bune in sondajele facute prin alte tari nu ne ajuta", a conchis Mircea Kivul.


,,E o facatura"


Critici referitoare la sondajele AtlasIntel, mai precis a modului de realizare a acestora, vin si din partea lui Sebastian Lazaroiu, sociolog si fost consilier prezidential. ,,E o facatura. Deci nu am vazut facatura mai mare. Ba nu, am vazut o facatura mai mare in noiembrie", a precizat Sebastian, in podcastul ,,Partea plina/Partea goala", pe care il realizeaza alaturi de analistul politic Cristian Hrituc saptamanal, care a amintit un sondaj din noiembrie unde PMP avea 8%, in conditiile in care aceasta formatiune nu face parte din Parlament.


Sociologul Sebastian Lazaroiu/Facebook

,,Eu stiu institute care lucreaza foarte corect. Rareori o sa vezi sondajele lor publice. Rareori. Daca vrei sa ai incredere intr-un sondaj, nu e unul public, decat daca e foarte, foarte aproape de ziua alegerilor. Pentru ca atunci nici macar gainarii nu-si permit... (n.r. - sa dea cifre departe de situatia politica)", a completat Lazaroiu.


De altfel, surse politice de la nivelul Coalitiei au precizat pentru Libertatea ca joia sau vinerea de dinaintea alegerilor, scorurile electorale sunt in general stiute, daca nu apare un fenomen care sa duca la o crestere mare a prezentei sau care sa schimbe dinamica votului.


,,Un sondaj facut online in Romania nu poate fi facut pe un esantion reprezentativ", a subliniat sociologul Lazaroiu, care a punctat ca raspunsurile la formularele online sunt de la cine ,,are timp", cine ,,are chef", plus ca sunt probleme privind identitatea celui care raspunde.


Pierderea increderii in sondaje


La nivel universitar, rectorul SNSPA, Remus Pricopie, a anuntat, printr-un comunicat de presa, ca institutia pe care o conduce va demara ,,un amplu proces de cercetare, legat de teme relevante, aflate in dezbaterea publica, precum cultura democratica a populatiei, agenda problemelor publice, valori si atitudini pro si antieuropene, prezenta unor opinii de tip xenofob, rasist, extremist", tocmai in urma aparitiei mai multor sondaje online.


Remus Pricopie, rectorul SNSPA/Hepta

,,Sondajele online au devenit un instrument in arsenalul comunicatorilor si politicienilor pentru a influenta opinia publica. Adesea sunt realizate fara respectarea standardelor stiintifice riguroase, punand in pericol validitatea si reprezentativitatea datelor, precum si increderea publicului in acest instrument de cercetare sociala", a punctat politologul, care conduce SNSPA.


,,Rezultatele sondajelor realizate online trebuie privite cu prudenta, nuantat si fara generalizari. Aceasta deoarece sondajele online nu sunt reprezentative pentru populatia Romaniei, mai ales atunci cand vorbim de optiuni politice si comportament electoral. Fara astfel de precizari clare din partea celor care le promoveaza in spatiul public, ele devin simple instrumente de manipulare a populatiei", a completat Remus Pricopie.


In Romania vor fi in 2024 mai multe teste electorale. Primele alegeri sunt localele si europarlamentarele din 9 iunie. Conform calendarului Coalitiei PSD-PNL, prezidentialele ar urma sa fie pe 15 si 29 septembrie, iar alegerile parlamentare - pe 8 decembrie.


Comments