CCR: Starea de alerta poate fi instaurata si prelungita fara acordul Parlamentului. Ce s-a decis in...

Curtea Constitutionala a decis joi ca Parlamentul nu poate decide asupra Hotararii privind instaurarea sau prelungirea starii de alerta. De asemenea, judecatorii constitutionali au stabilit ca izolarea, carantina si internarea nu pot fi dispuse prin ordin de ministru.

Sedinta publica de judecata s-a desfasurat in sistem videoconferinta, in sala fiind prezenti doar presedintele CCR, Valer Dorneanu, doi magistrati asistenti, precum si reprezentantul Avocatului Poporului si cel al Ministerului Public.

Sesizarea ridica o exceptie de neconstitutionalitate referitoare art. 4 alin. (3) si (4), art. 65 lit.s), s), art. 66 lit.a), b) si c) si art. 67 alin. (2) lit.b) din Legea 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.

Potrivit Avocatului Poporului, prin aprobarea de catre Parlament a unei hotarari a Guvernului de instituire a starii de alerta se aduce atingere principiului separatiei puterilor in stat, consacrat de art. 1 alin. (4) din Constitutie, deoarece o asemenea interventie a puterii legiuitoare in activitatea puterii executive nu are o consacrare constitutionala.

"Prin interventia legislativa a art. 4 alin. (3) si (4) din Legea nr. 55/2020, Parlamentul a eliminat hotararea de Guvern privind instituirea starii de alerta din sfera actelor administrative normative supuse controlului judecatoresc in contencios administrativ, incluzand-o in sfera exceptiilor reglementate de art. 126 alin. (6) din Constitutie, si anume actele care vizeaza raporturile cu Parlamentul", explica sursa citata.

Critica de neconstitutionalitate se refera si la nesocotirea dispozitiilor constitutionale ce reglementeaza raporturile Parlamentului cu Guvernul. Avocatul Poporului considera ca prin introducerea unei "noi forme de control parlamentar asupra actelor Guvernului", Parlamentul "a convertit natura juridica traditionala de act administrativ normativ a hotararii de Guvern intr-un document politic" ce vizeaza exclusiv raportul constitutional dintre Parlament si Guvern.

"O alta critica de neconstitutionalitate se refera la trimiterile din cuprinsul legii la norme legale inexistente in fondul activ al legislatiei (art. 65, art. 66, art. 67). Astfel, prevederile adoptate in acest mod, si anume prin trimitere la norme legale inexistente, aduc atingere dispozitiilor art. 1 alin. (5) din Constitutie, in privinta claritatii si previzibilitatii legii", a aratat Avocatul Poporului.

Comments