Cum vrea Grindeanu sa opreasca grevele de la Tarom, CFR si Metrorex

Cum vrea Grindeanu sa opreasca grevele de la Tarom, CFR si Metrorex

Cum vrea Grindeanu sa opreasca grevele de la Tarom, CFR si Metrorex

"Mai e mult pana luni. Eu va spun ca miercuri, probabil ca miercuri, va fi o sedinta de Guvern in care, cum e si normal, vom promova noi, ca minister, un memorandum legat nu doar de CFR, ci si de metrou si nu doar - mai sunt si alte companii, dar despre astea ati intrebat dumneavoastra - care sa ajute la semnarea acelui Contract Colectiv de Munca de care spun sindicatele si care e absolut necesar, ca nu e o chestiune care sa fie inventata de sindicat. Eu sunt convins ca pe parcursul zile de astazi o sa vina si un comunicat din partea sindicatelor, astfel incat, pana miercuri, sa existe buffer si o anumita zona de liniste, daca pot sa o numesc asa, urmand ca miercuri Guvernul sa decida daca aproba sau nu. In mod sigur va aproba, daca vom reusi sa parcurgem tot circuitul de semnaturi (...)", a sustinut Sorin Grindeanu.Potrivit acestuia, memorandumul ce facea referire la acordarea de prime, sporuri si bonuri de masa a fost deja aprobat in urma cu o saptamana in Guvern."O sa va raspund in numele meu, sa va spun ca asa, ca ministru, fac tot ceea ce pot ca miercuri sa intre acest memorandum, sa fie aprobat in Guvern. Nu pot sa iau decizii in numele sindicatelor, dar in mod clar in momentul in care este aprobat un asemenea memorandum nu mai exista obiectul acestei greve si, bineinteles, ca nimeni nu-si doreste. Eu cred ca nici sindicatele nu-si doresc sa faca pana la urma greva", a spus Grindeanu, intrebat de jurnalisti daca va fi greva la CFR SA.In plus, seful de la Transporturi a precizat ca TAROM va fi o alta companie vizata de memorandum."De exemplu, o sa promovez un memorandum legat de TAROM, pentru ca TAROM-ul este pe piata libera. Aici nu poti sa ai ingradiri de tipul companiilor sau institutiilor de stat, si e normal sa fie exceptate toate acestea, dar vor fi exceptate - fie ca vorbim de CFR, metrou sau TAROM, companii aflate pe pierdere - vor fi exceptate daca pana la sfarsitul anului 2024 se obliga sa ia decizii de eficientizare in interiorul companiilor, eficientizare a activitatii lor, ca vorbim de TAROM sau ca vorbim de CFR. Doar in forma asta se vor aproba aceste memorandumuri", a subliniat ministrul.Federatia Nationala Feroviara Miscare Comercial Vagoane (FNMCV) a anuntat joi declansarea grevei propriu-zise la nivelul Companiei Nationale de Cai Ferate CFR SA, incepand cu data de 27 noiembrie 2023, ca urmare a nesolutionarii revendicarilor ce formeaza obiectul conflictului colectiv de munca."Urmare a grevei de avertisment din data de 15 septembrie 2023, reprezentantii Guvernului anuntau creionarea unui plan pentru: finantarea strategica si coerenta a caii ferate in vederea readucerii infrastructurii feroviare romanesti la parametrii tehnici proiectati; impulsionarea investitiilor in material rulant de calitate, modern care sa vizeze inlocuirea completa a parcului de locomotive si vagoane destinat transportului de pasageri pe calea ferata, astfel incat romanii sa se intoarca in trenuri; stabilirea unei salarizari corecte care sa asigure o ierarhie salariala bazata pe complexitatea si volumul muncii precum si importanta si competenta in actul decizional si care sa permita eliminarea deficitului urias de angajati. Desi, bugetul de venituri si cheltuieli pe anul 2023 a fost aprobat, negocierile colective in vederea incheierii contractului colectiv de munca sunt blocate de politicile economice si sociale adoptate de Guvern", se arata intr-un comunicat al sindicalistilor.Si sindicalistii de la metrou au pichetat, joi, sediul Guvernului, nemultumiti in principal de efectele Legii 296 privind unele masuri fiscal-bugetare, care va impacta veniturile muncitorilor."In esenta, am vrut sa va comunic ce vrem sa transmitem si de ce maine (joi - n. r.), la ora 14:30, vom avea o noua pichetare in fata Guvernului Romaniei si vom depune catre domnul prim-ministru inca un document in care dovedim de ce trebuie sa fie exceptat Metrorex-ul, mai ales ca in forma memorandumului aprobat chiar dumnealor recunosc - si Guvernul, si Ministerul de Finante - ca pierderile la companiile feroviare nu sunt generate de catre activitatea curenta, sunt istorice, iar la Metrorex una dintre cauze este faptul ca nu s-a platit compensatia fata de categoriile de calatori care au dreptul la reduceri, studenti, elevi, veterani de razboi si toate celelalte categorii. Suma a ajuns undeva la 17 milioane de lei care este echivalent, ascultati-ma, cu aproape o factura Alstom de mentenanta lunara. Revin, niciodata oamenii nu sunt vinovati pentru situatia in care a ajuns Metrorex. Salariatii din subterane si tot metroul isi fac datoria. Desi suntem cu aproape 1.000 mai putin noi muncim mai mult si, din pacate, aceasta Lege 296 vine sa spuna ca trebuie sa muncim mai putin", a anuntat, intr-o conferinta de presa, Marian Artimon, presedintele Unitatii Sindicatul Liber din Metrou (USLM).Potrivit acestuia, lipsa finantarii este principala cauza care a generat un deficit de personal la Metrorex."A aparut aceasta Lege a austeritatii 296, care prin capitolul III, sectiunea a 2-a, prin cinci articole, cam blocheaza activitatea la Metrorex. Si, colac peste pupaza, a aparut o Lege a pensiilor care pe cei din grupa de conditii speciale de munca ii afecteaza foarte grav", a subliniat Artimon.La randul lor, membrii Sindicatului Unit TAROM (SUT) atentioneaza ca, incepand cu data de 1 decembrie, nu vor mai ridica niciun avion de la sol, daca nu va fi exceptata compania de la prevederile Legii 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare."In situatia in care TAROM nu va fi exceptata de la prevederile acestei Legi a 'rusinii nationale', iar alte companii cu capital majoritar de stat, dar care nu lucreaza neaparat intr-o piata concurentiala vor fi exceptate, noi, membrii Sindicatului Unit TAROM (SUT), incepand cu 1 decembrie 2023, piloti, insotitori de bord, mecanici de aviatie, personal operativ de sol nu vom mai ridica niciun avion de la sol", se mentioneaza intr-un comunicat al sindicatului.In urma aparitiei "legii austeritatii", Sindicatul Unit TAROM a depus un Memorandum la Guvern si la ministerul Transporturilor de exceptare a companiei de la prevederile acesteia.

Comments