De ce parasolarul avioanelor trebuie ridicat si de ce se stinge lumina la decolare si la aterizare

De ce parasolarul avioanelor trebuie ridicat si de ce se stinge lumina la decolare si la aterizare

De ce parasolarul avioanelor trebuie ridicat si de ce se stinge lumina la decolare si la aterizare


Siguranta aviatiei este un domeniu extrem de reglementat, iar fiecare detaliu este atent analizat cu scopul de a fi minimizate riscurile de orice fel. De-a lungul timpului, numeroase investigatii ale accidentelor aviatice au contribuit substantial la dezvoltarea actualelor proceduri. Intre numeroasele reguli care trebuie respectate in timpul zborului cu avionul se numara si doua masuri aparent minore.


Astfel, masurile de a ridica parasolarele si de a se stinge luminile in timpul manevrelor de decolare si de aterizare sunt reguli care au fost impuse ca urmare a unei analize riguroase, dar si a lectiilor invatate din evenimentele aviatice trecute.


Reguli la calatoria cu avionul


Majoritatea regulilor din aviatie se aplica la decolare si la aterizare, iar daca tinem cont de statisticile in domeniu vom intelege si de ce se intampla acest lucru, asta pentru ca atunci se produc cele mai multe accidente.


Daca ai calatorit macar o data cu avionul atunci cu siguranta stii ca, in timpul calatoriei, exista o serie de reguli elementare pe care trebuie sa le respecti pentru a ramane in siguranta si pentru o avea parte de o experienta cat mai placuta, lipsita de evenimente nedorite. Acestea sufera modificari de la an la an si de la o companie aeriana la alta, insa in general raman aceleasi.


Astfel, pasagerii trebuie sa-si ocupe locurile in avion conform datelor inscrise pe tichetul de imbarcare, sa cupleze centurile de siguranta ori de cate ori li se solicita acest lucru, sa-si indrepte spatarele scaunelor, sa ridice tavitele montate in scaunele din fata, sa aiba un comportament adecvat fata de ceilalti pasageri si fata de membrii echipajului, sa depoziteze bagajele in mod corespunzator, sa nu consume bauturi alcoolile in exces si altele, relateaza CNN.


Majoritatea regulilor din aviatie se aplica la decolare si la aterizare

Dincolo de aceste obligatii, o alta regula extrem de importanta se refera la faptul ca, atat la decolare, cat si la aterizare, insotitorii de bord le cer pasagerilor sa ridice parasolarele care sunt atasate la ochiurile de geam ale avionului. Pe de alta parte, in timpul celor doua manevre, lumina se stinge in interiorul avioanelor.


Trebuie sa stii ca aceste masuri nu sunt aplicate de toate companiile aeriene. Desi s-ar putea sa ti se para banale, ele au un impact semnificativ asupra securitatii pasagerilor si a echipajului in situatii de urgenta. Dar, care este motivul pentru care pasagerii sunt obligati sa faca acest lucru iti vom spune in acest articol.


Respecta instructiunile insotitorilor de bord!


In timpul pregatirilor pentru manevrele de decolare si de aterizare, pasagerii care ocupa locurile de la fereastra sunt rugate de catre insotitorii de zbor sa ridice parasolarele pentru ca personalul de bord sa poata sa vada in exteriorul aeronavei. Trebuie sa stii ca aceasta masura nu este valabila in cazul tuturor companiilor aeriene, insa, cu toate acestea, nu ar trebui sa te mire daca te vei intalni cu aceasta cerinta in timpul unui zbor.


Principala explicatie are legatura cu masurile stricte de siguranta care se aplica la bordul avioanelor. In cazul in care se intampla un incident nedorit in timpul decolarii sau al aterizarii, ochii tai vor fi deja obisnuiti cu lumina de afara - de zi sau de noapte, dupa caz - astfel incat vei putea sa reactionezi mai rapid si mai bine in caz de urgenta.


Aeronavele sunt proiectate si testate pentru orice tip de situatie, in timp ce membrii echipajului de cabina este instruit pentru ca toata lumea sa fie evacuata in conditii de siguranta in caz de urgenta. Spre exemplu, regulile de baza spun ca procedura de evacuare a unui avion in caz de urgenta trebuie sa dureze cel mult 90 de secunde, atat pentru zborurile de zi, cat si pentru cele de noapte, potrivit Lonely Planet.


In plus, tu si ceilalti pasageri veti fi ,,ochiul in plus" pentru insotitorii de bord in cazul in care apare ceva in neregula, asa ca nu ar trebui sa te simti niciodata aiurea sa le pui intrebari. Asadar, daca esti pus in fata unei nedorite situatii de urgenta nu trebuie sa ignori instructiunile personalului de bord daca vrei ca zborul sa se desfasoare in conditii de siguranta maxima.


De ce se ridica parasolarele la decolare si la aterizare


Este important de retinut un aspect deosebit de important, si anume ca majoritatea incidentelor aviatice se produc in timpul manevrelor de decolare sau de aterizare. In aceste conditii, obloanele trebuie sa fie ridicate in timpul celor doua manevre pentru ca echipajul sa poata vedea ceea ce se intampla in afara avionului si, implicit, sa depisteze eventuale defectiuni sau pericole, cum ar fi spre exemplu o problema cu una dintre aripi ori un inceput de incendiu la nivelul unui motor, aflam de la specialistii de la BAA Training.


In astfel de situatii de urgenta, aeronava va trebui sa fie evacuata, iar pasagerii si intregul echipaj de bord vor putea vedea care parte a aeronavei este mai sigura pentru masurile de evacuare. Astfel, datorita ridicarii obloanelor, insotitorii de zbor vor decide care dintre usile de acces vor putea sa fie folosite in caz de evacuare de urgenta.


Adeseori, scaunele insotitorilor de bord sunt pozitionate cu spatele, iar in cazul in care se produce un incident, este util daca membrii echipajului pot vedea rapid si usor atat in interiorului avionului, cat si in exteriorul acestuia.


Pe de alta parte, in cazul in care parasolarele nu ar fi ridicate, echipele de interventie nu ar putea sa vada ceea ce s-ar intampla in interiorul aeronavei. Practic, nici fumul, nici un posibil incendiu in interiorul cabinei nu ar fi vizibile din exterior de catre salvatori.


Acum stii ca este intotdeauna mai bine sa tii jaluzelele ridicate atat la manevrele de decolare, cat si la cele de aterizare. Nu trebuie sa uiti faptul ca aceasta masura nu este doar pentru siguranta ta. ,,Din punct de vedere al sigurantei aviatice, parasolarele ridicate ii ajuta pe pasageri sa constientizeze situatia, sustin specialistii de la Flight Safety Foundation, citati de CN Traveler.


In acelasi timp, zborul tau poate sa fie mai interesant atunci cand te bucuri de privelistile pe care ti le ofera diferitele aeroporturi unde te afli si locatii geografice pe care le survolezi, desi in acest caz vorbim despre un beneficiu secundar.


De ce se stinge lumina la decolare si la aterizare


Dincolo de cerinta de ridicare a obloanelor, in timpul decolarilor si aterizarilor, intensitatea luminii ambientala din interioul cabinei va fi redusa. Te-ai intrebat vreodata de ce lumina din interiorul avioanelor se reduce drastic in timpul decolarii si aterizarii?


Masura nu este aplicata doar pentru a le oferi pasagerilor o atmosfera prietenoasa, ci exista o explicatie stiintifica in ceea ce priveste diminuarea luminilor, care este acceptata pe scara larga drept o procedura de siguranta.


Insa, care este scopul acestei reguli? Ei bine, reducerea intensitatii luminii pe timpul zilei este mai putin necesara, insa economiseste o parte din puterea motoarelor in timp ce aeronava parcurge etapele procedurii de decolare. O mai mica presiune exercitata asupra motoarelor se traduce prin faptul ca un avion poate sa scurteze rulajul de decolare ori cand este aliniat cu axul pistei si, totodata, va urca in curand in aer.


Lumina din interiorul avioanelor se reduce drastic in timpul decolarii si aterizarii

Dincolo de aceste explicatii pur tehnice, trebuie sa stii ca motivul principal pentru reducerea intensitatii luminilor din cabina are considerente de siguranta in caz de urgenta. Expertii spun ca ochii omului au nevoie de obicei de pana la o jumatate de ora pentru a se putea adapta complet la un mediu intunecat, ne spun expertii de la Aviation File.


In aceste conditii, prin diminuarea luminii ambientale, ochii pasagerilor si cei ai membrilor echipajului de bord sa vor obisnui la lumina naturala, fie aceasta de zi sau de noapte. In acest fel, nimeni din interiorul aeronavei nu va suferi un soc temporar la schimbarea conditiilor de lumina, fapt ce ar putea intarzia sau chiar impiedica procedurile de evacuare in timp util din cauza lipsei de vizibilitate si a unei stari de panica ce se poate instala in randul calatorilor.


Totodata, pe timpul noptii, procedurile de evacuare pot fi perturbate din cauza acelor secunde necesare pentru ca ochii nostri sa se calibreze la conditiile de lumina scazuta. In cazul unei evacuari de urgenta, o lumina foarte puternica la care ochii nu sunt adaptati poate dezorienta atat pasagerii, cat si echipajul avionului.


De asemenea, in conditii de lumina mai slaba, iluminatul de urgenta si caile de acces iluminate din interiorul aeronavei vor fi la randu-le mai vizibile.


Nu in ultimul rand, daca luminile sunt diminuate in intensitate, intunericul de afara va spori vizibilitatea pe timp de noapte a pilotului. Luminile stralucitoare ale cabinei creeaza un efect de stralucire, facand mai greu de vazut luminile de pe pista de aterizare, precum si potentialele obstacole. O vizibilitate mai buna pentru comandantul aeronavei inseamna aterizari si decolari mai line.


Vezi si de ce avioanele sunt vopsite in alb!


Comments