EXCLUSIV/10 centimetri de zapada au "blocat" Romania... ilegal! Normativul spune ca drumurile pot fi...

Conform hartii Institutului National de Meteorologie, stratul de zapada din Romania avea, pe 26 februarie, in medie, 10 centimetri. Rareori depaseste 25 de centimetri. In aceste conditii, au fost inchise drumurile si au fost anulate trenuri. Normativul interventiei pe drumurile publice iarna spune ca inchiderea cailor rutiere se face doar atunci cand zapada depaseste grosimea de 30 de centimetri. Adica stoparea traficului s-a facut in afara cadrului legal. Sa vedem de ce...

Zapada, viscol, ger! Scoli inchise, drumuri inchise, trenuri anulate, coduri peste coduri, nenorocire!…

"Din cauza conditiilor meteo nefavorabile, pentru evitarea unor situatii nedorite pentru pasageri, pe rutele Constanta – Mangalia, Constanta – Medgidia – Tulcea Oras si Ciulnita – Slobozia Veche se reduce numarul trenurilor", spune CFR.

A fost anuntata inchiderea mai multor drumuri nationale si judetene din cauza ninsorii. S-au inchis scolile in mai multe judete si in Bucuresti.

Ne uitam pe fereastra, ne uitam la televizor. Vedem ca a cazut o palma de zapada... in luna februarie. Adica, a nins un pic intr-o luna de iarna in Romania.

Ca sa fim siguri, sunam in Covasna. Livia Corbu, 72 de ani, comuna Dobarlau, zona Intorsura Buzaului, polul frigului in Romania: "Este putina zapada. Cam bate vantul, altfel nu ar fi frig… "

Doar la zapezi mai mari de 30 de centimetri traficul poate fi intrerupt

Studiem imediat site-ul Administratiei Nationale de Meteorologie, care are harta speciala cu stratul de zapada in toata tara, din 26 februarie. Respectiva harta spune ca in zona Baraganului si mare parte a Dobrogei zapada depusa are mai putin de un centimetru! In restul Dobrogei, o parte a Moldovei si Munteniei, ,,nametii,, ating 10 centimetri grosime. Doar in sudul Teleormanului, in Vaslui, Botosani si in general in Subcarpati, stratul de zapada ajunge la 25 de centimetri. Iar pe varful muntilor, desigur, este zapada peste 25 de centimetri, spre bucuria schiorilor.

Facem solicitare la Ministerul Transporturilor pentru a intreba de ce au fost inchise drumuri si au fost anulate trenuri in conditiile mai sus mentionate.

In asteptarea raspunsului, transmitem o intrebare si catre drumari, doar sunt specialisti. Sub protectia anonimatului, reprezentanti ai lor ne indica Normativul privind prevenirea si combaterea inzapezirii drumurilor publice. Acesta spune: "Ninsoarea se manifesta in forme variate; de regula, ninsorile in zona de munte sunt abundente, afectand circulatia rutiera prin acumularea unui strat gros pe partea carosabila si intr-o perioada scurta de timp; in cazul unor grosimi de 15-30 cm se circula ingreunat, iar cand grosimile sunt mai mari, circulatia autovehiculelor se poate intrerupe".

DNA si "zapezile de pe Kilimanjaro" din Prahova

Adica, nu se intrerupe circulatia oricum, ci conform unui standard, care pe 26 februarie a cam fost incalcat de autoritati.

Drumarii sustin ca inchiderea ilegala a traficului se face din cauza presiunilor politice. Autoritatile locale fac presiune pe administratorii drumurilor sa inchida traficul pentru a scapa de orice posibil incident, gen persoane blocate de zapada sau chiar decese. Dupa inchiderea drumului se asteapta oprirea ninsorii, apoi, daca mai este cazul, se intervine cu utilaje, daca nu, este lasat Soarele sa faca toata treaba. Nota de plata a deszapezirii vine in primavara...

Mentionam ca marele scandal al momentului "DNA din Prahova" are la baza tocmai lucrari de deszapezire din iarna 2012-2013, care ar fi fost supraevaluate la 1.879.000 de lei. Presedintele Consiliului Judetean (CJ) de la acea vreme a primit opt ani de inchisoare pentru supraevaluare. Ajuns in fata Inaltei Curti de Casatie si Justitie, fostul presedinte CJ a sustinut, cu o saptamana in urma, ca Dumnezeu i-a dat dreptate, in acel an a fost iarna grea, cu multa zapada.

Presedintele completului de judecata, Iulian Dragomir, i-a replicat: ,,Stim, e vorba de zapezile din Kilimanjaro care au venit in Prahova".

Adaugam ca in Romania anului 1868, inchiderea drumurilor din motive de viscol era interzisa conform legii. Fiecare 3 kilometri de drum public erau adminstrati de cate un cantonier. Acesta intretinea portiunea de soseaua de care raspundea si trebuia sa asigure traficul, indiferent de anotimp, ziua si noaptea. "Lucrul cantonierului consista in a mentine si a restabili soseaua in fiecare zi, astfel ca ea sa se afle tot-d'a-una uscata".

"CFR a redus numarul de trenuri pentru a evita situatii nedorite"

"In contextul temperaturilor foarte scazute si a avertizarilor meteo de vreme rea, trenurile CFR Calatori vor circula conform reglementarilor specifice conditiilor de iarna. La nivelul sucursalelor Bucuresti, Galati, Brasov, Constanta si Craiova s-au instituit Comandamente de Iarna.

Pentru evitarea unor situatii nedorite si pentru a permite interventia operationala a utilajelor si plugurilor de zapada, pe anumite rute s-a redus numarul de trenuri (ANEXA: https://goo.gl/9FuJwL), traficul de calatori urmand sa fie preluat de restul garniturilor din graficele de circulatie, acolo unde exista aceasta posibilitate (www.cfrcalatori.ro / Mersul Trenurilor).

Mentionam ca in functie de evolutia vremii si a temperaturilor foarte scazute ce au implicatii asupra infrastructurii feroviare si asupra functionalitatii materialului rulant, pot sa apara si alte modificari in programul de circulatie a trenurilor de pasageri".

CITESTE SI

Temperaturi de -49 de grade resimtite luni dimineata in Romania

VIDEO/Japonezul cu inima de roman din Bacau. Este olimpic la istorie si vorbeste romana la perfectie

&

&

&

Post-ul EXCLUSIV/10 centimetri de zapada au "blocat" Romania... ilegal! Normativul spune ca drumurile pot fi inchise daca stratul de zapada are peste 30 cm apare prima data in Libertatea.ro.

Comments