GRATIS PE BANI – Cat costa, de fapt, ipotetica gratuitate totala a transportului in comun in Baia Ma...

O ALTA BULA DE SAPUN. In 11 septembrie 2019, primarul pesedist al municipiului resedinta de judet, Catalin Chereches, a dezvaluit public o surpriza: transport public gratuit incepand din 2020, in municipiul Baia Mare.

&

Argumentul lui Chereches are logica: descurajarea circulatiei cu autovehicule. Din punctul sau de vedere asta s-ar reusi prin cresterea numarului de mijloace de transport in comun si a traseelor si scaderea timpului de asteptare in statii. Adica, autobuze multe, care circula des si oriunde.

&

Ce este corect…

&

In teorie, rationamentul si strategia sunt corecte (sigur, nu-i apartin, fiind implementate inca din anii '80 in orase europene din tari vestice, mai putin partea cu gratuitatea totala, care e o ineptie economica – ciudat, emisa tocmai de un doctor in economie – pe care nici macar comunistii si neo-socialistii n-au pus-o in practica, fiind o evidenta indreptare violenta catre faliment a firmei de transport).

&

Primarul Chereches insa nu ia in calcul ceva (sau daca o face, o face prost): care sunt costurile? De aceea, cred ca e o alta bula de sapun, fara acoperire in realitate, asa cum a emis atat de multe pana acum (cel mai mare parc industrial din Europa, cel mai mare aquapark din Transilvania etc.).

&

Un prim argument ca-i o bula de sapun (adica a vorbit doar sa se auda vorbind) consta in timp. A spus ca este "un proiect pe care saptamana viitoare il vom lansa si il vom supune aprobarii in Consiliul Local, la initiativa mea". A trecut saptamana, n-a lansat nimic, n-a supus aprobarii CL nimic, la initiativa nimanui.

&

Insa cel mai important aspect se leaga de banii orasului. Care ar fi impactul financiar al sovietizarii transportului in comun in municipiul Baia Mare? Sa vedem…

&

Cat ar costa de fapt…

&

In 2018, firma care opereaza transportul in comun in Baia Mare si imprejurimile municipiului, Urbis SA, detinuta de municipalitatea Baii Mari in procent covarsitor (97,06%), a avut cea mai mare cifra de afaceri din istoria societatii, respectiv peste 32 de milioane de lei (exact: 32.385.032 lei), insa si cea mai mare pierdere financiara neta din istoria companiei: 921.839 de lei.

&

Practic, este al doilea an consecutiv cand firma Baii Mari de transport in comun inregistreaza pierderi semnificative (in 2017 a avut o pierdere de 725.784 lei). In ultimii 2 ani, Urbis a totalizat pierderi financiare nete de aproape 1,65 milioane de lei.

&

In plus, conform raportului oficial al unui auditor financiar independent, anul trecut subventiile (banii livrati din pusculita Baii Mari) au fost in suma totala de… peste 17 milioane de lei (exact: 17.090.424 lei), ceea ce inseamna peste jumatate din cifra de afaceri totala a Urbis.

&

In contextul in care supravietuirea firmei de transport in comun este in proportie de peste 50% dependenta de alocatiile financiare ale orasului, din pusculita publica, sa conchidem ca in cazul gratuitatii totale pe mijloacele de tranport in comun (autobuze si troleibuze) pe raza municipiului Baia Mare ar insemna un efort financiar anual de aproximativ 28 de milioane de lei.

&

Adica, daca s-ar pune in practica elucubratia economica enuntata de edilul Baii Mari, de a circula toti, oriunde in oras, gratis, asta ar insemna ca din pusculita orasului sa se cotizeze cu 28 de milioane de lei (restul sumei din cifra de afaceri este contributia localitatilor si a cetatenilor din respectivele localitati in care Urbis presteaza servicii de transport). Adica, aproape 6 milioane de euro pe an ar trebui sa cotizeze Baia Mare pentru a circula gratis – practic, 500.000 de euro pe luna.

&

Concluzia

&

In contextul unui buget-svaiter, cu datorii la banci (aflate in derulare) si cu alte anuntate imprumuturi bancare (de exemplu, 31 de milioane de euro pentru proiectul fantasmagoric al aquaparcului), 500.000 de euro pe luna pentru a circula gratuit cu autobuzul e o anomalie si o inconstienta administrativ-economica. Atat am vrut sa explic.

&

Restul sunt povesti electorale generate de incercarea reusita de manipulare a unui public care nu-si pune intrebari, inghitind pe nemestecate poeziile de tip mesterul Manole recitate cu o cadenta ingrijoratoare de primarul Chereches. In fapt, nu se face nimic. Se promite, se emit proiecte visatoare, frumoase, irealizabile…

&

Catalin VISCHI

Comments