Klaus Iohannis si Volodimir Zelenski au semnat Acordul privind cooperarea in domeniul securitatii. C...


Acordul privind cooperarea in domeniul securitatii intre Romania si Ucraina, care prevede sprijinirea Ucrainei in ceea ce priveste infiintarea unui punct focal national privind armele, a fost semnat, joi, la Washington, SUA, de presedintii Klaus Iohannis si Volodimir Zelenski, relateaza News.ro.


,,Impreuna cu presedintele Volodimir Zelenski am semnat astazi, la Washington, un acord bilateral privind cooperarea in domeniul securitatii. Ne alaturam altor aliati si parteneri, prin continuarea angajamentului pe care ni l-am asumat prin Declaratia G7 de la Vilnius", a scris presedintele Klaus Iohannis pe X.


Together with President @ZelenskyyUa, I signed today, in Washington, a bilateral agreement ??-?? on security cooperation. We are joining other Allies & partners, by following-up on the commitment we took through the #G7 Declaration in #Vilnius: https://t.co/kQ6kfiBQU5. pic.twitter.com/sCIVSnBQQq

— Klaus Iohannis (@KlausIohannis) July 11, 2024

Potrivit Acordului, cele doua tari vor continua cooperarea pentru a consolida stabilitatea economica si rezilienta Ucrainei prin sprijinirea redresarii si reconstructiei Ucrainei.


Romania va transfera Ucrainei un sistem Patriot, va sprijini Ucraina ,,cu aceeasi dinamica ca in perioada 2022-2024" si va facilita tranzitul cat mai rapid al tuturor echipamentelor necesare prin teritoriul sau catre Ucraina.


De asemenea, Romania va incerca sa asigure o utilizare maxima a rutelor sale de transport si logistice pentru a facilita atat proiectele pe termen scurt, cat si pe termen mediu si lung ale procesului de reconstructie a Ucrainei.


Totodata, Romania va oferi asistenta pe termen lung si va sustine industria de aparare a Ucrainei in atingerea obiectivului sau de a raspunde nevoilor fortelor de securitate si aparare, mai prevede acordul.


De asemenea, Bucurestiul, impreuna cu partenerii, va sprijini centrul de pregatire F-16 pentru instruirea pilotilor ucraineni, contribuind astfel la capabilitatile fortelor aeriene ale coalitiei.


Sectiuni separate ale documentului se refera la informatii si contrainformatii, securitate cibernetica, securitate informatica, deminare umanitara, sanctiuni si restaurarea si reconstructia Ucrainei.


In plus, acordul stabileste un mecanism pentru un raspuns de urgenta de 24 de ore in cazul unei agresiuni ruse repetate impotriva Ucrainei sau al unei escaladari semnificative.


Documentul semnat de cei doi presedinti la Washington are strict valoare politica, nu juridica.


Acest acord bilateral de securitate pune in aplicare Declaratia comuna a G7 de sprijin pentru Ucraina, din 12 iulie 2023.


In total, Ucraina a semnat deja 23 de acorduri bilaterale de securitate: cu Regatul Unit, Germania, Franta, Danemarca, Canada, Italia, tarile de Jos, Finlanda, Letonia, Spania, Belgia, Portugalia, Suedia, Islanda, Norvegia, Japonia, SUA, UE, Estonia, Lituania, Polonia, Luxemburg si Romania.


Textul Acordului:


,,Romania si Ucraina, denumite in continuare ,,participantii",


Reafirmand principiile Cartei Organizatiei Natiunilor Unite (Carta ONU) si ale Actului final de la Helsinki, inclusiv independenta, suveranitatea si integritatea teritoriala a statelor, precum si inviolabilitatea frontierelor internationale, care reprezinta coloana vertebrala a securitatii europene si mondiale,


Considerand ca razboiul de agresiune ilegal si neprovocat al Rusiei impotriva Ucrainei reprezinta o amenintare directa la adresa pacii si securitatii internationale, o incalcare flagranta a dreptului international si o incalcare a Cartei ONU,


Subliniind sprijinul ferm pentru independenta, suveranitatea si integritatea teritoriala a Ucrainei in cadrul frontierelor sale recunoscute la nivel international incepand din 1991, inclusiv in marea teritoriala, si recunoscand dreptul legitim al Ucrainei la autoaparare in conformitate cu articolul 51 din Carta ONU,


Afirmand ca securitatea Ucrainei este parte integranta a securitatii continentului european si a unei regiuni euro-atlantice mai largi si, prin urmare, ca securitatea Ucrainei si securitatea Romaniei sunt strans legate, Sprijinind pe deplin eforturile Ucrainei de a realiza o pace justa, de durata si sustenabila, pe baza Formulei de pace a Ucrainei;


Confirmand angajamentul comun de a consolida eforturile de facilitare a integrarii depline a Ucrainei in Uniunea Europeana (UE) si in Organizatia Tratatului Atlanticului de Nord (NATO) si reiterand dreptul fiecarui stat de a-si alege in mod liber propriile aranjamente de securitate, Subliniind ca Romania va continua sa sprijine punerea in aplicare de catre Ucraina a reformelor necesare pentru integrarea sa deplina in UE si NATO si in beneficiul tuturor cetatenilor sai si felicita Ucraina pentru progresele semnificative inregistrate pana in prezent in materie de reforme;


Reamintind Declaratia comuna de sprijin pentru Ucraina adoptata de liderii Grupului celor sapte (G7) in marja summitului NATO de la Vilnius din 12 iulie 2023 (Declaratia comuna G7), la care Romania a aderat oficial, si recunoscand ca angajamentele bilaterale in materie de securitate nu inlocuiesc aderarea Ucrainei la NATO, ci completeaza si sprijina viitoarea aderare a Ucrainei;


Angajandu-se in a sprijini in continuare agenda de reforma a Ucrainei in vederea integrarii sale europene si in beneficiul tuturor cetatenilor sai; Subliniind angajamentul lor de a contribui la capacitatea Ucrainei de a se apara, de a rezista constrangerilor viitoare, de a-si alege propriul viitor si de a prospera;


Reafirmand toate elementele Declaratiei comune a presedintelui Ucrainei si a presedintelui Romaniei privind integrarea euroatlantica a Ucrainei, semnata la 1 iunie 2023 la Chisinau, Republica Moldova, si ale Declaratiei comune a presedintelui Romaniei si a presedintelui Ucrainei, semnata la 10 octombrie 2023 la Bucuresti, Romania, inclusiv angajamentul de a ridica relatiile bilaterale la nivelul parteneriatului strategic; au hotarat de comun acord sa isi consolideze cooperarea in materie de securitate prin urmarirea urmatoarelor angajamente si masuri bilaterale pe termen lung in materie de securitate si au decis dupa cum urmeaza:


Paragraful 1. Domeniul de aplicare


Prezentul acord este menit sa promoveze Declaratia comuna a G7 de sprijin pentru Ucraina. Participantii au decis sa isi continue cooperarea pentru a ajuta Ucraina sa se apere impotriva agresiunii Rusiei pana cand Ucraina va prevala si au decis:


1. sa ofere sprijin Ucrainei pentru a-si continua autoapararea legitima, in conformitate cu articolul 51 din Carta ONU, impotriva agresiunii in curs a Rusiei, a escaladarii militare si pentru a descuraja agresiunea in viitor;


2. sa consolideze redresarea, stabilizarea economica si rezilienta Ucrainei;


3. sa promoveze tragerea la raspundere pentru incalcarile dreptului international, inclusiv pentru crimele internationale, comise in Ucraina sau impotriva Ucrainei si a cetatenilor sai si sa majoreze costurile suportate de Federatia Rusa pentru agresiunea sa in curs;


4. sa se angajeze si sa sprijine punerea in aplicare durabila si cuprinzatoare a reformelor necesare pentru ca Ucraina sa avanseze catre aderarea la UE si NATO; 5. sa aprofundeze cooperarea reciproc avantajoasa pentru a spori securitatea in regiunea Marii Negre.


Paragraful 2. Mecanismul de consultare in situatii de urgenta


1. Participantii recunosc ca orice viitoare invazie rusa in Ucraina ar incalca Carta ONU si principiile fundamentale ale dreptului international si ar submina securitatea euroatlantica, inclusiv securitatea Romaniei.


2. In cazul unei noi agresiuni a Rusiei impotriva Ucrainei sau in cazul unei escaladari semnificative, la cererea oricaruia dintre participanti, participantii se vor consulta in termen de douazeci si patru (24) de ore, bilateral sau prin alte canale pe care le considera adecvate, pentru a stabili masurile adecvate necesare pentru a contracara sau a descuraja agresiunea sau escaladarea.


3. Romania afirma ca, in aceste circumstante si actionand in limitele mijloacelor si capacitatilor sale si in conformitate cu dispozitiile sale constitutionale si cu alte dispozitii juridice nationale, precum si in conformitate cu dreptul si procedurile internationale si ale Uniunii Europene, va oferi Ucrainei, dupa caz, asistenta rapida si sustinuta in materie de securitate, echipamente militare in toate domeniile si asistenta economica, va urmari obtinerea unui acord in UE cu privire la impunerea unor costuri economice si de alta natura Rusiei si se va consulta cu Ucraina cu privire la nevoile sale in exercitarea dreptului sau la autoaparare consacrat prin articolul 51 din Carta ONU.


4. Pentru a asigura cel mai amplu si mai eficace raspuns colectiv la un viitor atac armat sau la o escaladare semnificativa, participantii pot modifica aceste dispozitii pentru a se alinia la orice mecanism pe care l-ar putea conveni ulterior cu ceilalti parteneri internationali ai sai, inclusiv cu participantii la Declaratia comuna a G7 din 12 iulie 2023.


Paragraful 3. Sprijin politic si pace justa


1. Participantii recunosc ca Ucraina si intreaga Europa nu vor fi in siguranta pana cand nu va exista o pace justa si durabila, care sa respecte drepturile Ucrainei in temeiul dreptului international si al Cartei ONU.


2. Romania saluta eforturile Ucrainei de a crea o pace justa si durabila, bazata pe principiile Formulei de pace a Ucrainei. Romania participa la grupurile de lucru ale punctelor Formulei de pace a Ucrainei, fiind implicata activ in punerea in aplicare a punctelor privind radiatiile si siguranta nucleara si securitatea alimentara. Ca parte a punerii in aplicare a Formulei de pace a Ucrainei, Romania contribuie deja si va continua sa contribuie la consolidarea securitatii alimentare, in special prin asigurarea logisticii maritime si fluviale, inclusiv, dar fara a se limita la acestea, prin porturile romanesti de la Marea Neagra si Dunare.


3. Romania va ramane pe deplin angajata in cooperarea cu Ucraina pentru a asigura o participare internationala cat mai larga posibil la Formula de pace a Ucrainei, inclusiv implicarea tarilor din Sudul Global in punerea in aplicare a Formulei de pace si in participarea la Summitul pentru pace.


4. Participantii incearca sa colaboreze si mai strans in viitor in domeniile politic, al apararii, al securitatii, al comertului, economic, maritim, stiintific si cultural. In acest scop, Ucraina si Romania isi vor aprofunda in continuare relatiile bilaterale la nivel de parteneriat strategic.


Paragraful 4. Sprijinirea integrarii europene si euro-atlantice a Ucrainei


1. Participantii recunosc importanta coordonarii internationale in ceea ce priveste sprijinul si angajamentele in materie de securitate pentru Ucraina. Atat NATO, cat si UE joaca roluri-cheie in securitatea pe termen lung a Ucrainei.


2. Participantii saluta angajamentul Ucrainei de a-si promova agenda de reforme, in special in contextul luptei sale legitime impotriva razboiului de agresiune al Rusiei.


3. Participantii subliniaza relevanta continuarii durabile de catre Ucraina a procesului de reforma in vederea avansarii integrarii sale in comunitatea euro-atlantica. In acest sens, acestia remarca in special importanta punerii in aplicare a unor reforme profunde si ample in Ucraina pentru a consolida statul de drept, lupta impotriva coruptiei si guvernanta corporativa, pentru a imbunatati transparenta si a asigura conditii de concurenta echitabile pentru operatiunile economice. Acestia subliniaza importanta eforturilor continue si sustinute ale Ucrainei de a promova, proteja si sustine respectarea libertatilor fundamentale si a drepturilor omului, inclusiv exercitarea deplina si durabila a drepturilor persoanelor care apartin minoritatilor nationale. Aceste eforturi ar trebui sa includa, de asemenea, promovarea reformelor in domeniul apararii si modernizarea apararii, inclusiv prin consolidarea controlului civil democratic al sectorului de securitate, inclusiv al armatei si al serviciilor de informatii, precum si prin imbunatatirea transparentei in cadrul institutiilor si al industriei ucrainene de aparare.


4. Romania isi reafirma angajamentul de a extinde in continuare sprijinul politic si practic acordat Ucrainei, atat la nivel bilateral, cat si in cadrul UE si NATO. NATO


1. Participantii reamintesc ca viitorul Ucrainei este in NATO si ca Ucraina va deveni membru NATO in viitor.


2. Reamintind Declaratia comuna a presedintelui Ucrainei, Volodimir Zelenski, si a presedintelui Romaniei, Klaus Iohannis, privind integrarea euro-atlantica a Ucrainei incepand cu 1 iunie 2023, participantii vor continua sa sprijine si sa evalueze progresele Ucrainei in ceea ce priveste reformele democratice si ale sectorului de securitate, precum si interoperabilitatea prin intermediul Programului national anual (PNA) adaptat al Ucrainei pe calea catre viitoarea aderare.


3. Romania va continua sa contribuie la furnizarea de sprijin Ucrainei prin intermediul pachetului cuprinzator de asistenta al NATO (UCAP). Scopul sprijinului neletal pe termen scurt este de a contribui la sustinerea operatiunilor ucrainene. Scopul sprijinului pe termen mediu si lung este de a contribui la reconstructia sectorului ucrainean de securitate si aparare si de a ajuta Ucraina in tranzitia sa catre interoperabilitatea deplina cu NATO.


4. Ucraina a devenit mai interoperabila si mai integrata politic cu Alianta. Ucraina a facut progrese substantiale pe calea reformei si va adera la NATO atunci cand conditiile o vor permite.


Uniunea Europeana


1.In ceea ce priveste viitoarea aderare a Ucrainei la UE, participantii reafirma ca Ucraina face parte din familia europeana si are un viitor in cadrul UE.


2. Participantii isi reafirma angajamentul de a lucra la negocierile de aderare a Ucrainei la UE. Romania recunoaste eforturile depuse pana in prezent de Ucraina pentru a pune in aplicare reformele necesare in circumstante extrem de dificile si va continua sa sprijine eforturile de reforma ale Ucrainei.


3. Romania, in calitate de membru al UE, contribuie la continuarea sprijinului credibil si eficace, inclusiv in cadrul angajamentelor de securitate ale UE pentru Ucraina. Romania va pleda pentru promovarea oportunitatilor de cooperare in cadrul initiativelor relevante ale UE, inclusiv al celor care vizeaza cresterea capacitatii de productie in domeniul apararii si consolidarea cooperarii cu industria de aparare ucraineana. Aceasta cooperare va aduce beneficii ambelor tari.


Paragraful 5. Promovarea securitatii in regiunea Marii Negre


1. Participantii recunosc ca securitatea Ucrainei face parte integranta din securitatea si stabilitatea regiunii Marii Negre. Romania contribuie la asigurarea securitatii maritime in regiunea Marii Negre, inclusiv prin intermediul Coalitiei pentru Capabilitati de Securitate Maritima.


2. Participantii isi vor coordona eforturile privind consolidarea cooperarii si coordonarii internationale in domeniul securitatii maritime, inclusiv in contextul instrumentelor, mecanismelor si initiativelor existente sau noi, cu scopul de a asigura securitatea regionala prin eliminarea amenintarilor si cresterea nivelului de securitate maritima in regiunea Marii Negre, contribuind astfel la securitatea globala.


3. In scopul promovarii securitatii si asigurarii libertatii de navigatie in Marea Neagra, participantii vor pleda pentru o cooperare extinsa intre parteneri si aliati, inclusiv prin promovarea unei prezente NATO mai largi in regiunea Marii Negre. Romania va coopera cu Ucraina pentru a pune in aplicare eforturile privind deminarea din Marea Neagra, inclusiv eforturile de abordare in comun a minelor marine in deriva, in cadrul Grupului operativ pentru contramasuri impotriva minelor din Marea Neagra (MCM Marea Neagra), dar fara a se limita la acesta, cand si daca o vor permite conditiile, in conformitate cu Memorandumul de intelegere privind crearea acestui grup operativ.


4. Romania va contribui la consolidarea capacitatilor in domeniul maritim al Ucrainei prin cooperarea cu aliatii si partenerii.Dezvoltarea flotei maritime a Ucrainei se va realiza prin eforturi de consolidare a capacitatilor, prin eforturi de cooperare industriala si de formare, precum si prin donatii.


5. Participantii vor incerca sa-si consolideze cooperarea multilaterala cu alte tari din regiune, inclusiv cu Republica Moldova, pentru a imbunatati securitatea regionala si pentru a contracara incercarile Rusiei de a o destabiliza. Participantii recunosc importanta cooperarii trilaterale cu Republica Moldova pentru avansarea procesului de integrare in UE pentru ambele tari.


Paragraful 6. Cooperarea in domeniul apararii A. Asigurarea unei forte durabile capabile sa apere Ucraina acum si in viitor


1. De la inceputul razboiului la scara larga, Romania a oferit Ucrainei sprijin multidimensional si cuprinzator, inclusiv: asistenta umanitara; gestionarea fluxului de refugiati si a sederii lor durabile si demne in Romania; asistenta militara si de securitate; sprijin in domeniul securitatii energetice; asigurarea unor coridoare de tranzit si de transport fiabile pentru exporturile ucrainene, in special pentru cereale si alte produse agricole; asigurarea tragerii la raspundere pentru crimele comise in Ucraina de fortele Federatiei Ruse. Romania isi va continua sprijinul multidimensional pentru Ucraina pe durata prezentului acord, cu aceeasi dinamica din perioada 2022-2024.


2. Romania va continua sa sprijine Ucraina, atat timp cat este nevoie pentru ca Ucraina sa prevaleze, mentinand actualul nivel dinamic al asistentei, inclusiv pachetele de asistenta militara convenite intre cele doua ministere ale apararii. In 2024, sprijinul suplimentar oferit de Romania va fi determinat de nevoile exprimate de Ucraina, in coordonare cu partenerii nostri si in conformitate cu procedurile existente intre ministerele apararii din cele doua tari. Romania va dona Ucrainei un sistem PATRIOT, in conformitate cu decizia Consiliului Suprem de Aparare a tarii din 20 iunie 2024.


3. Ca parte a cooperarii in domeniul apararii, Romania va facilita tranzitul tuturor echipamentelor necesare pe teritoriul sau catre Ucraina, cat de rapid posibil.


4. Participantii vor continua dialogul bilateral si cu alti parteneri pentru a face schimb de opinii si de lectii invatate cu privire la amenintarile reprezentate de rachete si UAV-uri.


5. Pentru a asigura indeplinirea obiectivelor mentionate mai sus, participantii vor organiza anual un dialog strategic la nivel inalt privind apararea si politica de securitate, in cadrul caruia vor fi discutate toate aspectele de interes legate de securitate si aparare pentru oricare dintre participanti, inclusiv in vederea consolidarii securitatii regionale.


6. Participantii vor explora modalitati de a oferi asistenta sistemului ucrainean de sprijin medical militar in tratarea si reabilitarea militarilor ucraineni.


7. Participantii vor colabora, precum si cu alti parteneri internationali ai Ucrainei, pentru a sprijini fortele de securitate si aparare ale Ucrainei si pentru a spori rezilienta si capacitatea Ucrainei de a descuraja si de a se apara impotriva atacurilor viitoare si de a preveni escaladarea agresiunii in curs, prin furnizarea continua de asistenta in materie de securitate.


8. De asemenea, Romania se angajeaza sa sprijine in continuare Ucraina, prin intermediul instrumentelor dezvoltate de Uniunea Europeana si NATO, cum ar fi Instrumentul european pentru pace si Pachetul cuprinzator de asistenta al NATO, cu scopul de a consolida interoperabilitatea fortelor de securitate si aparare ale Ucrainei cu NATO si de a reconstrui sectorul de aparare al Ucrainei


Paragraful 7. Cooperarea in domeniul apararii. B. Grupul de contact pentru apararea Ucrainei si capabitatile fortelor viitoare ale Ucrainei


1. Participantii isi vor coordona eforturile de dezvoltare a capabilitatilor militare prin intermediul Grupului de contact pentru apararea Ucrainei (UDCG), precum si al altor organisme, platforme si institutii.


2. Romania va contribui la consolidarea viitoarelor forte de securitate si aparare ale Ucrainei (conform Conceptului fortelor viitoare), capabile sa descurajeze si sa respinga orice agresiune armata, inclusiv prin activitati de formare. Asistenta cuprinzatoare pentru construirea viitoarelor forte ale Ucrainei necesita, de asemenea, suficiente stocuri militare necesare pentru respingerea agresiunilor viitoare. Prin urmare, Romania va cauta modalitati de intensificare a colaborarii si va explora optiuni pentru a ajuta Ucraina sa acumuleze aceste resurse strategice.


3. Romania va sprijini planurile si structurile de guvernanta pentru Coalitiile pentru capabilitati in cadrul Grupului de contact pentru apararea Ucrainei si in alte formate in asteptarea unui acord politic, contribuind la Coalitia pentru capabilitatile fortelor aeriene si la Coalitia pentru capabilitati maritime, atat pentru a furniza viitoarea forta, cat si pentru a aduce mai multa coerenta furnizarii de capabilitati in razboiul actual.


C. Instruire si exercitii


1. Sprijinul militar romanesc va facilita o modernizare a fortelor de securitate si aparare ale Ucrainei si un grad mai mare de interoperabilitate a acestora cu NATO.


2. Romania va oferi instruire individuala si colectiva fortelor de securitate si aparare ale Ucrainei, inclusiv programe de formare a formatorilor. Formarea va promova, de asemenea, o interoperabilitate sporita cu partenerii euro-atlantici. Formarea va fi asigurata in stransa cooperare cu partenerii din cadrul UE si NATO.


3. Ucraina si Romania vor continua sa impartaseasca lectiile invatate pentru a fi puse in aplicare in viitoarele lor operatiuni/tactici, in special in ceea ce priveste utilizarea/combaterea armelor si tehnologiilor moderne, concentrandu-se, in acelasi timp, asupra modului in care noile evolutii tehnologice influenteaza conflictele armate, in special avand in vedere utilizarea sistemelor aeriene fara pilot si a inteligentei artificiale.


4. Romania, impreuna cu partenerii sai, va furniza in mod activ capabilitatile centrului de instruire F-16 (FTC) gazduit de Fortele Armate Romane pentru instruirea pilotilor ucraineni, ca o contributie concreta la Coalitia pentru Capabilitatea Fortelor Aeriene.


5. Romania va continua sa contribuie la activitatile de formare in cadrul Misiunii de asistenta militara a UE in sprijinul Ucrainei (EUMAM), precum si in cadrul operatiei INTERFLEX. In acelasi timp, Ministerul Apararii Nationale din Romania va desfasura activitati de formare specifice si specializate pe baza bilaterala sau multilaterala, in stransa coordonare cu EUMAM si Grupul de asistenta pentru securitate - Ucraina (SAG-U).


Paragraful 7. Cooperarea in domeniul industriei de aparare


1. Participantii recunosc ca industria de aparare a Ucrainei are potentialul de a deveni un atu puternic pentru Ucraina, pentru securitatea regionala si euroatlantica in sens mai larg, de a permite Ucrainei sa isi restabileasca integritatea teritoriala si de a contribui la descurajarea eficace a viitoarei agresiuni.


2. Romania va oferi asistenta pe termen lung si va sustine industria de aparare a Ucrainei in atingerea obiectivului sau de a raspunde nevoilor fortelor de securitate si aparare, astfel cum se subliniaza in Conceptul de forte viitoare.


3. Romania va colabora cu Ucraina pentru a identifica strategii care sa atenueze blocajele existente in lantul de aprovizionare, impiedicand dezvoltarea capacitatilor de productie a armelor si munitiilor critice. In plus, participantii pot lua in considerare oportunitati de stabilire a unor linii comune de productie industriala pentru tipurile esentiale de munitie.


4. Romania va colabora cu Ucraina pentru a consolida schimbul de informatii, schimbul de experienta, eliminarea barierelor din calea cooperarii, punerea in aplicare a reformelor necesare in industria de aparare a Ucrainei si consolidarea protectiei tehnologiilor transferate si a drepturilor de proprietate intelectuala. Aceste parteneriate vor permite ambilor participanti sa isi extinda capacitatea industriilor de aparare.


5. Romania va colabora cu Ucraina pentru a identifica potentiale surse de finantare, care pot include, printre altele, investitii si asistenta financiara, pentru dezvoltarea bazei industriale de aparare a Ucrainei. Aceasta initiativa este conceputa pentru a merge mai departe decat conditiile actuale din timpul razboiului, pentru a aborda si efortul de redresare postbelica.


6. Romania va sprijini, acolo unde este posibil, eforturile Ucrainei de a-si integra industria de aparare in cadrele de aparare si securitate ale NATO si UE.


7. Ucraina si Romania vor depune eforturi pentru a permite functionarea eficace a Comisiei mixte Ucraina-Romania pentru cooperare militara si tehnica. Paragraful 8. Cooperarea in domeniul securitatii si amenintarile nemilitare la adresa securitatii


A. Contracararea amenintarilor hibride


1. Participantii recunosc ca actorii statali si nestatali utilizeaza modalitati netraditionale de exercitare a puterii, fie in secret, fie pe baza unei agende ascunse, denumite amenintari hibride.


2. Participantii vor coopera in contracararea oricaror atacuri hibride din partea Federatiei Ruse si a oricaror alte natiuni ostile, in special in contextul regional actual, exacerbat de urmarirea de catre Federatia Rusa a (re)castigarii si extinderii influentei si controlului economic in afara frontierelor sale, precum si de discreditarea si subminarea ordinii internationale bazate pe norme.


3. Participantii isi reafirma angajamentul de a-si apara societatile deschise si democratice impotriva acestor activitati rauvoitoare. Participantii raman uniti in eforturile lor de a se apara impotriva amenintarilor hibride si de a le contracara. Romania va continua sa sprijine initiativele de contracarare a amenintarilor hibride in cadrul UE, NATO si al coalitiilor internationale relevante


. B. Cooperarea in domeniul combaterii criminalitatii grave si crimei organizate


1. Participantii vor oferi, atunci cand este posibil si oportun, asistenta juridica in temeiul instrumentelor existente pentru cooperarea penala internationala in vederea combaterii criminalitatii grave si organizate (SOC), printre altele a finantarii ilicite, care vizeaza subminarea suveranitatii si integritatii teritoriale a Ucrainei, precum si a stabilitatii sale interne si a procesului de redresare.


2. Participantii vor colabora pentru a sprijini Ucraina sa detecteze, sa descurajeze si sa combata criminalitatea organizata transfrontaliera prin actiuni precum, dar fara a se limita la: sprijinirea Ucrainei in ceea ce priveste infiintarea unui punct focal national privind armele; consolidarea cooperarii pentru prevenirea si combaterea traficului de droguri prin actiuni care vor consolida capacitatile si capabilitatile Ucrainei, inclusiv prin aplicarea standardelor UE in domeniu; promovarea protectiei, monitorizarii si supravegherii frontierelor, inclusiv prin efectuarea, in continuare, de patrule mixte comune la frontiera comuna; cresterea eficientei Politiei de Frontiera ucrainene si romane in lupta impotriva migratiei ilegale, traficului de fiinte umane si droguri prin dezvoltarea unor instrumente si capacitati comune.


3. O astfel de cooperare poate include, dar fara a se limita la acestea, activitati comune, schimbul de informatii si analize, identificarea activelor care pot fi confiscate in cadrul procedurilor penale respective, crearea de grupuri de lucru comune si facilitarea formarii si a schimbului de bune practici.


C. Cooperarea in domeniul informatiilor si contrainformatiilor 1. Participantii vor continua si se vor stradui sa isi aprofundeze cooperarea in domeniul informatiilor si contrainformatiilor in conformitate cu cadrul bazat pe acorduri bilaterale, in masura posibilitatilor proprii, fara a aduce atingere intereselor lor nationale si in conformitate cu legislatia fiecarui participant.


2. Participantii vor lua masuri, in limitele cadrelor lor juridice si ale politicilor aplicabile, pentru a permite Ucrainei sa detecteze, sa descurajeze si sa combata activitatile subversive si de informatii ale serviciilor ale Rusiei si ale altor state ostile, inclusiv spionajul, si actiunile de sabotaj pentru a proteja Ucraina si Romania de astfel de activitati rauvoitoare, sprijinind in acelasi timp consolidarea si reforma arhitecturii de securitate si de informatii a Ucrainei.


3. In conformitate cu prevederile punctului anterior privind cooperarea in domeniul informatiilor si contrainformatiilor, Romania este dispusa sa sprijine serviciile de informatii ucrainene in procesul de aliniere la standardele europene, precum si in facilitarea cooperarii acestora cu alte servicii din comunitatea de informatii care impartasesc aceeasi viziune.


D. Cooperarea in domeniul securitatii cibernetice


1. Participantii vor colabora - prin intermediul institutiilor competente - pentru a permite Ucrainei sa detecteze, sa descurajeze si sa raspunda operatiunilor cibernetice ale Rusiei, inclusiv spionajul cibernetic, sabotajul, inclusiv printr-o mai mare rezilienta cibernetica si protectia infrastructurii critice. Acest lucru se va realiza prin schimbul de informatii si de experienta, prin desfasurarea de operatiuni comune si prin furnizarea de asistenta tehnica Ucrainei, in limitele legale si in functie de disponibilitatea informatiilor si a expertizei


. 2. Participantii vor colabora pentru a identifica si a descuraja utilizarea iresponsabila si rauvoitoare a capacitatilor cibernetice de catre Federatia Rusa si de catre alti actori statali si nestatali ostili impotriva participantilor.


3. Participantii vor depune eforturi in vederea aprofundarii cooperarii Ucrainei cu structurile UE si NATO in materie de securitate cibernetica.


E. Securitatea informatiilor


1. Participantii vor colabora pentru a imbunatati capacitatile Ucrainei de a contracara ingerintele straine si manipularea informatiilor, in special campaniile de propaganda si dezinformare ale Rusiei, de a face schimb de experienta si de a promova dezvoltarea unor programe educationale si de formare comune pentru profesionistii din domeniul integritatii informatiilor.


2. Pentru a contracara manipularea informatiilor si propaganda rusa la nivel mondial, participantii isi vor intensifica colaborarea, pentru: a sprijini Ucraina in aderarea la instrumente colective de combatere a amenintarilor la adresa securitatii informatiilor, in principal din partea Federatiei Ruse; a face schimb de lectii invatate cu privire la strategiile de comunicare pentru combaterea dezinformarii; a promova dezvoltarea de programe educationale si de formare comune in cadrul institutiilor internationale, inclusiv schimbul perviziodic de experienta si furnizarea de asistenta tehnica.


3. Participantii recunosc ca Federatia Rusa actioneaza pentru a manipula spatiul informational, cu scopul de a justifica razboiul ilegal de agresiune impotriva Ucrainei si, prin urmare, participantii considera ca este necesar sa coopereze pentru a demonta si a dezvalui faptele si actiunile reale ale Federatiei Ruse. In acest scop, participantii: vor coopera pentru a contracara manipularea informatiilor si propaganda rusa; vor asigura, in cooperare cu alti parteneri, o comunicare internationala cat mai eficienta posibil, pentru a demonta campaniile de dezinformare ale Federatiei Ruse si pentru a transmite faptele si actiunile reale ale Federatiei Ruse; vor asigura in permanenta comunicarea dintre institutiile publice competente si actorii relevanti ai societatii civile, ai mediului academic, ai mass-mediei si ai platformelor de comunicare sociala, pentru a promova programe dedicate imbunatatirii educatiei, cresterii capacitatii de constientizare a cetatenilor cu privire la pericolul propagandei ruse, imbunatatirii competentelor de verificare a faptelor si a gandirii critice, menite sa consolideze rezilienta societatii; vor asigura formarea permanenta a resurselor umane ale institutiilor publice in domeniul STRATCOM si al combaterii dezinformarii ruse.


4. Romania va sprijini Ucraina in dezvoltarea unui set de instrumente pentru detectarea manipularii informatiilor si a ingerintelor straine (FIMI). F. Contracararea riscurilor CBRN Participantii intentioneaza sa isi extinda in continuare cooperarea bilaterala existenta pentru a consolida rezilienta Ucrainei la riscurile legate de armele nucleare, biologice si chimice. Romania intentioneaza, in special, sa exploreze modalitati de sprijinire a Ucrainei in ceea ce priveste dezvoltarea capacitatilor sale de protectie civila si a rezilientei impotriva riscurilor legate de CBRN.


G. Deminarea umanitara


1. Participantii recunosc importanta eforturilor menite sa protejeze populatia si teritoriile Ucrainei de consecintele negative cauzate de mine si de resturile explozive de razboi ca urmare a razboiului de agresiune al Rusiei si sa atenueze consecintele devastatoare dupa incheierea acestuia.


2. Din cauza contaminarii masive de catre Rusia a solului ucrainean prin mine, munitii si alte munitii explozive, Romania va sprijini eforturile umanitare de deminare alaturi de parteneri.


3. Romania va oferi asistenta pentru deminarea umanitara a teritoriului Ucrainei, inclusiv sprijin financiar, logistic si de formare, dar fara a se limita la acestea.


H. Rezilienta infrastructurii critice


1. Romania va contribui la dezvoltarea capabilitatilor Ucrainei de protectie a infrastructurilor critice.


2. Romania va continua sa sprijine Ucraina pentru a spori protectia, rezilienta si refacerea infrastructurii critice, inclusiv prin programe de granturi in cadrul UE, al NATO si al coalitiilor internationale relevante. Participantii intentioneaza sa exploreze domenii de cooperare internationala consolidata in vederea schimbului de cunostinte si bune practici in domeniul capacitatilor de infrastructura critica in diferite sectoare, precum si prin lansarea de programe educationale si de formare comune pentru specialistii in protectia infrastructurilor critice.


Paragraful 9. Promovarea responsabilitatii


1. Participantii isi reafirma angajamentul de a trage la raspundere Federatia Rusa pentru provocarea de pierderi sau daune persoanelor si entitatilor, precum si Ucrainei, ca urmare a actelor sale ilicite la nivel international in sau impotriva Ucrainei, inclusiv a agresiunii sale cu incalcarea Cartei ONU.


2. Participantii vor viza tragerea la raspundere a celor responsabili de crime de razboi si de alte crime internationale comise in Ucraina sau impotriva Ucrainei in contextul razboiului de agresiune al Rusiei, in conformitate cu dreptul international, inclusiv prin sprijinirea activitatii Parchetului General al Ucrainei si a Curtii Penale Internationale, pentru a se asigura ca presupusele crime internationale sunt investigate pe deplin si in mod echitabil prin mecanisme juridice independente, eficace si solide.


3. Participantii reafirma ca nu trebuie sa existe impunitate pentru crimele internationale, inclusiv pentru crima de agresiune si alte atrocitati comise de Rusia si de interpusii sai pe teritoriul Ucrainei, iar Federatia Rusa trebuie sa isi asume responsabilitatea juridica, inclusiv prin repararea oricaror prejudicii cauzate de un astfel de act, ceea ce va contribui, de asemenea, la descurajarea viitoarelor atacuri si la sprijinirea redresarii Ucrainei.


4. Participantii remarca faptul ca eliberarea imediata si returnarea tuturor civililor detinuti ilegal, transferati fortat si deportati ilegal, inclusiv a copiilor, se numara printre principiile care sprijina o pace cuprinzatoare, justa si durabila. Ucraina si Romania vor depune toate eforturile posibile pentru a facilita eforturile internationale de a-i aduce in fata justitiei pe cei responsabili de organizarea deportarii si stramutarii ilegale a copiilor ucraineni, in conformitate cu normele dreptului international si cu deciziile institutiilor judiciare internationale.


5. Participantii impartasesc convingerea cu privire la necesitatea de a asigura tragerea la raspundere pentru crima de agresiune impotriva Ucrainei si instituirea unui tribunal care sa asigure tragerea la raspundere efectiva. Participantii isi vor continua implicarea in ,,Grupul de baza privind optiunile pentru infiintarea unui tribunal pentru crima de agresiune impotriva Ucrainei".


Paragraful 10. Despagubiri pentru daune, pierderi sau vatamari cauzate de agresiunea Rusiei


1. Participantii reafirma ca Federatia Rusa trebuie sa plateasca pentru reconstructia pe termen lung a Ucrainei. In conformitate cu sistemul juridic al Romaniei, activele suverane rusesti aflate sub jurisdictia Romaniei raman imobilizate pana cand Federatia Rusa plateste pentru daunele pe care le-a cauzat Ucrainei. Romania, in colaborare cu partenerii sai, va continua sa exploreze toate caile legale compatibile cu obligatiile contractuale aplicabile si in conformitate cu dreptul UE si cu dreptul international prin care activele rusesti ar putea fi utilizate pentru a sprijini Ucraina.


2. Ca prioritate, participantii vor continua sa colaboreze, impreuna cu statele G7 si cu alte state, in vederea instituirii unui mecanism de despagubire pentru daunele, pierderile sau prejudiciile cauzate de agresiunea Rusiei, astfel cum se prevede in Statutul Registrului daunelor cauzate de agresiunea Federatiei Ruse impotriva Ucrainei, adoptat prin Rezolutia Comitetului de Ministri al Consiliului Europei CM/Res(2023)3.


3. Participantii vor explora optiuni adecvate pentru finantarea unui mecanism de compensare pentru a oferi despagubiri prompte si adecvate victimelor agresiunii Rusiei si pentru a sprijini reconstructia Ucrainei, inclusiv optiuni in ceea ce priveste confiscarea si reorientarea activelor suverane ruse.


Paragraful 11. Sanctiuni


1. Participantii recunosc valoarea sanctiunilor in restrictionarea accesului Federatiei Ruse si al altor state agresoare la finantarea, bunurile, tehnologia si serviciile pe care le utilizeaza in agresiunea sa, in afectarea fluxurilor de venituri ale Rusiei si in descurajarea atacurilor viitoare. Participantii vor continua sa depuna eforturi pentru a se asigura ca vor continua sa creasca costurile pentru Rusia ale agresiunii sale, inclusiv prin sanctiuni si controale ale exporturilor.


2. In timp ce agresiunea Federatiei Ruse impotriva Ucrainei continua, Romania isi va mentine angajamentul, in cadrul european, de a aplica sanctiuni solide impotriva sectoarelor economiei ruse si a celor din Federatia Rusa si din afara acesteia care sprijina razboiul sau profita de pe urma acestuia sau care contribuie la eludarea sanctiunilor in tari terte. Romania va lua, de asemenea, masuri ferme impreuna cu partenerii pentru a combate toate formele de eludare a sanctiunilor, precum si pentru a-si consolida propria rezilienta interna impotriva finantarii ilicite legate de Rusia si a elitelor ruse


3. Participantii isi vor furniza reciproc informatii adecvate actualizate cu privire la motivele sanctiunilor si alte informatii relevante, in conformitate cu obligatiile relevante si cu legislatia nationala.


Paragraful 12. Redresarea si reconstructia Ucrainei


1. Participantii isi vor continua cooperarea pentru a consolida stabilitatea economica si rezilienta Ucrainei prin sprijinirea redresarii si reconstructiei Ucrainei.


2. Participantii intentioneaza sa stimuleze participarea sectoarelor lor private respective la eforturile de redresare si reconstructie. Autoritatile din Ucraina se vor asigura ca sprijinul primit in scopul redresarii si al reconstructiei este cheltuit intr-un mod eficient, transparent si responsabil.


3. Romania va incerca sa asigure o utilizare maxima a rutelor sale de transport si logistice pentru a facilita atat proiectele pe termen scurt, cat si pe termen mediu si lung ale procesului de reconstructie a Ucrainei.


4. Intrucat Ucraina continua redresarea timpurie si reconstructia, participantii vor incerca sa asigure continuarea ajutorului umanitar bine coordonat care salveaza vieti acolo unde este necesar. Participantii vor colabora pentru a asigura un raspuns umanitar specific care sa ofere ajutor persoanelor care au cea mai mare nevoie de ajutor, inclusiv in zonele greu accesibile.


5. Participantii isi vor directiona eforturile pentru a-si extinde cooperarea in domenii precum dezvoltarea antreprenoriatului, imbunatatirea mediului de reglementare, incurajarea investitiilor in proiecte specifice care raspund intereselor ambelor parti (de exemplu, tehnologia verde, transformarea digitala) si sprijinul financiar pentru redresarea intreprinderilor mici si mijlocii (IMM-uri).


6. Pentru cresterea rezilientei societatii, participantii vor consolida cooperarea in domeniul protectiei civile prin cadrul specific care va fi stabilit dupa finalizarea si semnarea proiectului de Acord intre Guvernul Romaniei si Cabinetul de Ministri al Ucrainei privind cooperarea in domeniul prevenirii, limitarii si atenuarii consecintelor situatiilor de urgenta.


Paragraful 13. Relatii bilaterale


1. Ucraina si Romania isi vor dezvolta in continuare relatiile stranse si de prietenie in toate domeniile, pe baza valorilor comune si a unei solidaritati de nezdruncinat in fata razboiului de agresiune al Rusiei impotriva Ucrainei si a amenintarilor si provocarilor comune.


2. Participantii isi reafirma angajamentul de a ridica relatiile bilaterale la nivelul parteneriatului strategic si de a accelera negocierile in acest scop.


3. Participantii incearca sa colaboreze si mai strans in viitor in sfera politica, de aparare, economica, stiintifica, educationala si culturala.& &


4. Ucraina si Romania isi vor aprofunda in continuare relatiile bilaterale prin consolidarea formatelor periodice de consultare.


Paragraful 14. Cadrul de cooperare


1. Participantii vor utiliza cadrul de cooperare descris in prezentul acord pentru a elabora proiecte concrete in conformitate cu obligatiile lor internationale si nationale.


2. Reprezentantii participantilor intentioneaza sa organizeze reuniuni anuale pentru a analiza evolutia activitatilor desfasurate in comun in temeiul prezentului acord. Astfel de reuniuni vor avea loc alternativ in Ucraina si Romania sau intr-un alt loc care urmeaza sa fie stabilit de comun acord.


3. Niciuna dintre informatiile, clasificate sau neclasificate, schimbate in temeiul prezentului acord, nu va fi comunicata de catre unul dintre participanti niciunei entitati terte (inclusiv statelor terte, organizatiilor internationale si administratiilor nationale care nu sunt destinatarul initial al informatiilor) fara consimtamantul scris prealabil al celuilalt participant.


Paragraful 15. Aranjamente de punere in aplicare, executive si tehnice


1. Participantii vor desemna, daca este necesar, organisme autorizate pentru elaborarea, incheierea si punerea in aplicare a acordurilor/aranjamentelor bilaterale privind domeniile de cooperare specificate in prezentul acord. 2. Organismele autorizate ale participantilor pot incheia acorduri executive si tehnice privind domenii specifice de cooperare in cadrul punerii in aplicare a prezentului acord sau a suplimentelor la prezentul acord. Paragraful 16. Dispozitii finale 1. Prezentul acord intra in vigoare la data semnarii si este valabil timp de zece (10) ani de la data semnarii sale.


2. In acelasi timp, in conformitate cu Declaratia comuna a G7 din 12 iulie 2023, participantii intentioneaza ca acest acord sa ramana in vigoare, pe masura ce Ucraina isi continua calea catre viitoarea aderare la NATO.


3. In cazul in care Ucraina devine membra a NATO inainte de expirarea prezentului acord, participantii vor decide cu privire la statutul sau viitor.


4. Acordul poate fi denuntat de oricare dintre participanti prin notificarea in scris a celuilalt participant a intentiei sale de a denunta acordul. Prezentul acord isi va inceta valabilitatea in termen de sase luni de la data primirii unei astfel de notificari.


5. Denuntarea nu va afecta punerea in aplicare a activitatilor sau proiectelor in curs care au fost decise inainte de data denuntarii, cu exceptia cazului in care participantii decid altfel.


6. Prezentul acord poate fi modificat si completat, inclusiv prin adaugarea de anexe la acesta, de comun acord de catre participanti, care vor fi prezentate in scris.


7. Orice diferenta in interpretarea si punerea in aplicare a prezentului acord va fi solutionata pe cale amiabila prin consultari directe intre participanti. Semnat la Washington, la 10 iulie 2024, in dublu exemplar, in limbile engleza, ucraineana si romana. In cazul oricarei discrepante, textul in limba engleza va prevala.


Klaus Werner Iohannis, Presedintele Romaniei Volodimir Zelenski, Presedintele Ucrainei"


FOTO: Hepta


Comments