Liceul unde toti cei 23 de candidati la Bac au picat examenul. Numarul unitatilor de invatamant cu p...


Cincizeci de licee din Romania inregistreaza performanta negativa de a nu avea niciun absolvent cu examenul de bacalaureat promovat.


Statistica se refera la situatia inregistrata inainte de solutionarea contestatiilor. Majoritatea unitatilor scolare cu promovabilitate zero sunt licee tehnologice, dar pe lista apar si un liceu teoretic, unul economic, un liceu privat si unul de transporturi auto. 17 dintre aceste unitati scolare au avut doar cate un singur absolvent prezent la examen, iar la noua au fost prezenti cate doi absolventi.


Astfel, la Liceul Teoretic Dr. P. Boros Fortunat, Zetea, judetul Harghita, au ratat Bac-ul toti cei 23 de absolventi care s-au inscris, media pe unitate scolara fiind de 5,04, iar la Liceul Tehnologic Special nr. 3 din Bucuresti nu a avut medie de promovare niciunul dintre cei 16 elevi (medie - 3,44).&


Pentru promovarea examenului, un absolvent trebuie sa aiba minim media 6.00, respectiv cel putin nota 5.00 la probele scrise. In 2023, liceul din Zetea a avut o rata de promovare de 11,1%, iar cel din Bucuresti - de 20%.&


Pe lista ,,zero" se mai regasesc Liceul Tehnologic General David Praporgescu, Turnu Magurele (Teleorman), cu toti cei 13 candidati nepromovati (media 3,78), Liceul Tehnologic Tismana (Gorj) si Liceul Tehnologic Mecanic Campina (Prahova), fiecare cu cate 11 candidati nepromovati.&


Alte unitati de invatamant unde nici un candidat nu a reusit promovarea bacalaureatului sunt Liceul Tehnologic Ocna Mures (Alba), Liceul Tehnologic Constantin Lucaci", Bocsa (Caras-Severin), Liceul Tehnologic Vernesti (Buzau), Liceul Tehnologic Simion Leonescu, Luncavita (Tulcea), Liceul Particular Henri Coanda, Baia Mare (Maramures), Liceul Tehnologic Petru Rares, Targu Frumos (Iasi).&


In total, de la cele 50 de licee cu rata de promovarea zero au sustinut probele bacalaureatului un numar de 202 absolventi. Alte 13 licee din tara au avut o rata de promovare mai mica de 10%, in timp ce la 44 de licee procentul celor care au reusit sa obtina minimum media 6.00 la Bac este cuprins intre 10% si 20%.&


In total, dintre cei 130.041 de candidati prezenti, un numar de 30.567 nu au promovat examenul. Rata cumulata de promovare (inainte de contestatii), la bacalaureat 2024, este de 76,4%, in crestere cu 3,6% fata de prima sesiune din anul trecut (72,8%), fiind cea mai ridicata in ultimii 15 ani.&


Pentru promotia curenta, rata de succes este de 81,5%, in crestere cu peste 3% fata de prima sesiune din anul anterior (78,4%), in timp ce pentru promotiile din anii trecuti, procentul se situeaza la 31,9%, superior cu peste 3%, comparativ cu anul trecut (28,5%).







Analize necesare, la Ministerul Educatiei


Expertul in educatie Anca Tirca spune ca acum, la finalul examenelor, daca ar exista decidenti responsabili, ar trebui sa urmeze, pe langa statistici de note si rate de promovare, analize serioase pentru intreg sistemul, realizate de Ministerul Educatiei si de institutiile sale abilitate.


,,Parinti, profesori, experti si alte persoane interesate ar dori sa citeasca, in perioada urmatoare, analize despre competentele evaluate prin aceste examene, care dintre ele au fost dezvoltate la nivel de sistem, care nu, despre cauzele esecului multor elevi si masuri de ameliorare pentru viitor. (...)&


Societatea romaneasca ar dori sa aiba informatii despre modul in care s-au desfasurat examenele, cum au fost ele organizate, ce a mers la corectura, ce nu a functionat, cum a fost cu caldura excesiva din salile de examen, ce schimbari au adus contestatiile si ce masuri se preconizeaza pentru a se evita obstacolele aparute. Am dori sa vedem si o strategie pe termen lung, si un plan de masuri de schimbare a evaluarii externe, pe baza recomandarilor facute de OECD, pentru ca avem o problema majora cu asta", afirma specialistul in educatie.


Anca Tirca mai sustine ca nu vor exista astfel de analize, avand in vedere ,,echipa ineficace de la varful ministerului, lipsita de viziune, incapabila sa ghideze scolile si sa ii inspire pe profesori, persoane numite de partide, care au avut ca singur obiectiv pe agenda de lucru trecerea unor legi ale educatiei care, din nefericire, vor inrautati situatia actuala".


Comments