Maia Sandu, despre vasul care a descarcat nitratul de amoniu la Beirut: "Statul moldovenesc a inregi...


Presa de la Chisinau, care citeaza agentia rusa Tass, a scris ca cele 2.700 de tone de nitrat de amoniu care au explodat marti in portul din Beirut fusesera cel mai probabil descarcate acolo de pe o nava sub pavilion moldovenesc in 2013. Fostul premier al Republicii Moldova Maia Sandu spune azi ca nava cu pricina a fost inregistrata de autoritatile moldovene "in schimbul mitei si favorurilor".


"Nava care transporta ilegal substanta exploziva a fost inregistrata sub pavilion moldovenesc. Statul nostru a inregistrat aceasta nava in schimbul mitei si favorurilor", a scris miercuri pe Facebook fostul premier Maia Sandu.


Sefa Partidului Actiune si Solidaritate (PAS) a subliniat ca Republica Moldova are de multa vreme probleme deoarece inregistreaza nave care desfasoara activitati ilegale.


Intr-o tara unde lucrurile se fac corect, unde institutiile statului nu participa in scheme, inregistrarea unor astfel de nave ar fi fost imposibila. Republica Moldova se afla de multi ani in lista neagra din cauza faptului ca inregistreaza nave ce desfasoara activitati ilegale.

Fostul premier moldovean Maia Sandu:

Maia Sandu a mai spus ca va solicita deputatilor PAS sa faca toate demersurile necesare pentru a afla "cum a fost posibila inregistrarea unei astfel de nave sub pavilion moldovenesc, cine sta in spatele acestor faradelegi si care sunt solutiile".


"Coruptia ucide. Nu doar aici, in Moldova, dar si in alte parti ale lumii", a mai spus fostul premier.


<iframe src="https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fmaia.sandu%2Fposts%2F1335425123332770&width=500" width="500" height="301" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true" allow="encrypted-media"></iframe>

Sandu se referea la nava Rhosus, detinuta de un cetatean rus rezident in Cipru, dar care naviga sub pavilion moldovenesc, cu marinari ucraineni si rusi, si care a fost oprita in 2013 in Beirut, in timpul unei calatorii intre Georgia si Mozambic cu 2.700 de tone de nitrat de amoniu la bord.


Autoritatile libaneze au inspectat atunci nava si i-au interzis navigarea ulterioara din cauza ca ar fi incalcat regulile de exploatare.


Incarcatura a fost confiscata ulterior in depozitele portului. Marinarii ucraineni de pe vas au fost repatriati, cu exceptia comandantului si a altor patru membri ai echipajului, carora li s-a interzis sa paraseasca nava.


Potrivit site-ului de monitorizare a navigatiei MarineTraffic, nava Rhosus ar fi trecut si prin Romania, ea fiind fotografiata in portul Sulina. Nu se stie ce transporta nava atunci.


Nava, inregistrata sub pavilion moldovean in 2012, radiata in 2014

Agentia Navala a Republicii Moldova a anuntat miercuri ca nava Rhosus "a fost inregistrata in Registrul de Stat al Navelor in februarie 2012, iar din anul 2014, nu mai naviga sub Pavilionul de Stat al Republicii Moldova, si a fost radiata fortat din Registrul de Stat al Navelor al Republicii Moldova, din cauza expirarii documentelor de inregistrare".


De mentionat ca nava nu a fost retinuta in Beirut din cauza deficientelor tehnice, ci din cauza aplicarii retinerii pentru datoriile armatorului, a mai precizat Agentia Navala.


160 de vase maritime au fost radiate din Registrul de stat al navelor in Moldova

Nu este pentru prima data cand navele sub pavilion moldovenesc au probleme legale.


In 2018, o nava exploatata sub pavilionul Republicii Moldova, avand la bord o cantitate de 1400 kg de substante narcotice (cocaina), a fost retinuta de autoritatile spaniole.


La momentul respectiv, premierul Pavel Filip a cerut responsabililor sa inaspreasca procedurile de inregistrate a navelor sub pavilion moldovenesc si sa fie creat un mecanism functional de supraveghere dupa inregistrarea acestora.


Anul trecut, o alta nava sub pavilion moldovenesc a fost oprita de autoritatile spaniole, care au gasit la bord 10 tone de droguri - hasis, potrivit Agora.md.


Agentia Navala a Republicii Moldova a anuntat ca nava ,,ELG" va fi exclusa din Registrul de Stat al Navelor.


Republica Moldova nu risca nicio sanctiune pe plan international, deoarece statul-pavilion nu poarta nicio responsabilitate pentru activitatea comerciala a armatorilor navelor, a mai precizat Agentia Navala.


Anul trecut, sub pavilionul Republicii Moldova navigau 300 de nave, dintre care 120 maritime.


In ultimii ani, peste 160 de vase maritime au fost radiate din Registrul de stat al navelor, pentru diverse incalcari, a precizat pentru presa seful Capitaniei Portului Giurgiulesti, Victor Andrusca.


Comments