Protestul de joi a fost anulat. Guvernul a acceptat inghetarea tarifelor RCA timp de sase luni. Ciol...

UPDATE 16.37  O parte dintre transportatori vor renunţa la protestele programate joi, însă Federaţia Operatorilor Rutieri din România (FORT) şi membrii Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) nu vor renunţa la protest, astfel că joi vor avea loc mitinguri ale acestora în Capitală şi marile oraşe din ţară.

"Momentan, nu avem Ordonanţa aprobată. Mai mult, există riscul ca după stabilirea unui tarif de referinţă să reiasă tarife mai mari decât acum, având în vedere că ASF nu a fost în stare să explice în Parlament cum va calcula preţul. Noi vrem o formulă exactă din care să reiasă un RCA mai mic decât cele mari din momentul actual", a afirmat, pentru "Adevărul", Augustin Hagiu, liderul FORT.

„Mi-e greu să cred că situaţia se va schimba în următoarele ore, noi avem mobilizare generală pentru organizarea protestului de mâine. Mi-e greu să cred că se va mai schimba ceva după ce am stat patru ore în Parlament să ascultăm minciunile ASF, fără să fie prezent vreun reprezentant al Guvernului, fără să avem până la această oră un mod clar de calcul al tarifului RCA“, a mai declarat Augustin Hagiu. 

UPDATE 12.03 Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei: Nu trebuie să ne uităm numai la cât costă RCA, ci şi la ce servicii primesc victimele accidentelor

"Am fost de acord cu activarea unei clauze prin care să se îngheţe preţurile la RCA, timp de şase luni. Pe termen mediu, însă, nu trebuie să reglementăm excesiv preţurile. Soluţia ca transportatorii şi cetăţenii români să beneficieze de preţuri RCA bune este ca piaţa să funcţioneze de la sine. Ordonanţa de Urgenţă este un prim pas înainte. Poliţele RCA cresc în România, pentru că avem multe accidente faţă de restul Europei. Trebuie să ne asigurăm să aceste reparaţii şi daune să nu coste foarte mult. Ne preocupă, în egală măsură, ca şi victimele accidentelor să beneficieze de servicii de bună calitate. Trebuie să nu ne uităm numai la cât costă RCA, ci şi la ce servicii primesc victimele accidentelor', a menţionat preşedintele Consiliului Concurenţei, citat de Agerpres.ro.

UPDATE 11.58 Mişu Negriţoiu, şeful Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) propune înfiinţarea unui fond alimentat de către asigurători din care să fie compensaţi micii transportatori afectaţi de "liberalizarea RCA".

"Putem să facem un fond temporar de compensare a transportatorilor, mai ales întreprinderi mici şi mijlocii pentru categoriile de vehicule cele mai afectate de liberalizare luând în considerare atât situaţia financiară cât şi activitatea lunară a transportatorilor. Acest fond poate fi alimentat de asigurători în cea mai mare parte, probabil şi unii asiguraţi, dar poate fi capitalizat eventual din economiile pe care ASF le-a realizat în bugetul propriu în ultimii 2 ani. Susţinem stimularea intrării în piaţă de noi asigurători, inclusiv societăţi de asigurare cu capital de stat, şi dacă este nevoie putem să şi contribuim prin Ministerul de Finanţe la capitalizarea unei astfel de societăţi. Putem să extindem obiectul de activitate al fondului către victimele străzii, care să acopere daunele exagerate care vin din vătămările corporale", a spus Negriţoiu.

Potrivit acestuia, 50% din cheltuielile de daună merg la extern pe carte verde. "Sunt evenimente pe care noi nu putem să le controlăm sau să le reglementăm. Sunt ţări în care despăgubirile pentru victimele corporale sunt pe legislaţie naţională şi sunt nelimitate", a precizat şeful ASF, potrivit Agerpres.ro.

UPDATE 11.50 Transportatorii solicită în continuare Parlamentului demiterea lui MIşu Negriţioiu, preşedintele ASF pentru modul cum a gestionat criza asigurărilor. "Tocmai instituţia pe care o conduce — ASF — ne oferă motivele pentru care domnul Mişu Negriţoiu ar trebui demis imediat, după ce în 2016 rata combinată a daunei a scăzut de la 130% la 100%, dar cu toate acestea tarifele RCA pentru transportatorii rutieri, la clasa B0, au crescut de la 3.500 euro în decembrie 2015, la 5.000 de euro în iulie 2016. În al doilea rând, sistemul bonus-malus a devenit complet nefuncţional în mandatul actualului Preşedinte ASF, chiar Autoritatea recunoscând că firmele de asigurări au vândut asigurări RCA la malus M1-M8 la preţ de 5.000 — 8.000 lei faţă de bonus B1-B8 la 16.000 — 20.000 lei. Trebuie ţinut cont că asigurarea RCA este obligatorie şi că metoda de calcul RCA trebuie sa fie transparentă şi publică", se precizează într-un comunicat al Uniunii Naţionale a Transporatorilor Rutieri din România (UNTRR).

UPDATE Cioloş: 12 din cele 14 propuneri ale transportatorilor au fost incluse în Ordonanţă

Premierul Dacian Cioloş a declarat miercuri, la începutul şedinţei de Guvern, că va adopta astăzi Ordonanţa de Urgenţă privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA), actul normativ urmând să includă o prevedere privind îngheţarea tarifelor RCA timp de şase luni. 

„Este o situaţie care nu a fost creată de Guvern şi nu depinde de Guvern. Avem în România ASF-ul (Autoritatea de Supraveghere Financiară - n.r.), care are obligaţia de a supraveghea companiile de asigurări, şi în ceea ce priveşte asigurările obligatorii, instituţie care trebuia să ia măsuri şi să nu se ajungă în această situaţie. Am decis să venim cu o propunere de ordonanţă de urgenţă, care include multe din propunerile făcute de transportatori, cred că 12 din 14. Există şi un proiect de lege, din păcate, proiectul a trenat, nu a fost încă adoptat, iar acum, este datoria Guvernului să deblocheze această situaţie, să nu blocăm drumurile în România, pentru că această problemă nu a fost rezolvată atâtea luni. Vrem să dăm cadrul legal clar acestei probleme pentru ca ASF să poată să intervină“, a declarat Dacian Cioloş.  

Premierul Dacian Cioloş a arătat că, pe lângă îngheţarea tarifului RCA, OUG prevede că un contract RCA poate fi încheiat şi pe o lună sau pe multiplu de o lună, contractul de asigurare poate fi suspendat pe perioada în care este suspendat dreptul de circulaţie, se introduce compensarea directă, când persoana vătămată poate fi despăgibită direct de asigurator, iar clasa bonus/malus ia în calcul instoricul şoferului. 

„Pentru a rezolva problema pe termen scurt, la propunerea transportatorilor, venim cu decizia de a îngheţa tarifele pentru RCA timp de şase luni. De la adoptarea OUG, ASF are la dispoziţie 30 de zile să vină cu calculul exact privind tariful RCA, astfel încât acesta să poată fi monitorizat în următoarele şase luni“, a spus Cioloş. 

UPDATE Transportatorii susţin că Guvernul a acceptat îngheţarea tarifelor RCA timp de şase luni

Guvernul ar fi fost de acord cu modificarea proiectului proiectului de Ordonanţă de Urgenţă publicat recent de Ministerul Finanţelor, acceptând să îngheţe tarifele asigurărilor auto obligatorii (RCA) timp de şase luni, a declarat Vasile Ştefănescu, preşededintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), care a precizat că transportatorii renunţă la protestul din 15 septembrie.

Transportatorii au anunţat că sunt gata „să amâne“ protestul dacă Guvernul este de acord cu îngheţarea tarifelor RCA.

Reprezentanţi a şase asociaţii ale transportatorilor au avut miercuri dimineaţă, la sediul Guvernului, o întâlnire cu cei doi vicepremieri, Vasile Dâncu şi Costin Borc, cu preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, şi cu ministrul Finanţelor, Anca Dragu.

„Reprezentanţii Guvernului au fost de acord cu îngheţarea tarifelor RCA pe o perioadă de şase luni. Nu pot să vă dau un preţ, dar probabil vor fi aduse la nivelul înregistrat în primul trimestru al anului trecut. Protestul se amână pe o perioadă mai lungă“, a spus Ştefănescu, pentru News.ro.

Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), a declarat, la Digi 24, că perioada de şase luni, de îngheţare a preţurilor, poate fi prelungită fără probleme.

Transportatorii aşteaptă şi adoptarea de către Parlament, în această lună, a legii care reglementează asigurările RCA, în forma negociată la discuţiile care au avut loc cu reprezentanţii comisiei de buget-finanţe a Senatului.

Legea va impune şi crearea unei entităţi independente de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), care se va ocupa cu calcularea trimestrială a tarifelor RCA, pe baza unor criterii clare şi transparente. „Criteriile de risc nu vor mai rămâne la discreţia asiguratorilor, ca şi până acum, ci vor deveni clare pentru toate lumea. Asiguratorii să-şi ia gândul că vor mai putea, vreodată, să stabilească tarifele cum vor ei“, a afirmat Hagiu


În funcţie de decizia pe care o va lua miercuri Guvernul în privinţa asigurărilor auto obligatorii, transportatorii vor bloca sau nu joi toată ţara. Aceştia cer ca Executivul să plafoneze prin Ordonanţă de Urgenţă tarifele RCA, după ce Senatul a adoptat deja marţi un proiect similar, însă Camera Deputaţilor este for decizional.

Guvernul dezbate miercuri Ordonanţa de Urgenţă (OUG) privind asigurările de răspundere civilă obligatorie (RCA), însă transportatorii cer introducerea unei prevederi prin care tarifele să fie transparentizate şi plafonate, în caz contrar, peste 100.000 de vehicule vor participa joi la un mega-protest naţional împotriva scumpirii RCA, dintre care peste 5.000 se vor regăsi în faţa Palatului Victoria.

Companiile din domeniul transporturilor au acuzat în ultimii ani asigurătorii de creşterea necontrolată a tarifelor RCA. Aceştia afirmă că preţurile s-au triplat în ultimul an, în timp ce datele Autorităţii pentru Supraveghere Financiară (ASF) arată o creştere de 121% a primelor medii pentru camioanele de peste 16 tone, preţul mediu fiind în luna iulie de 10.704 lei, faţă de 4.843 de lei în iulie 2015. De asemenea, transportatorii au acuzat că unele firme plătesc poliţe de 5.000 de lei, iar altele de patru-cinci ori mai mult pe aceeaşi categorie de autovehicule şi cu acelaşi bonus.

Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), spunea marţi că Parlamentul ar fi trebuit să îl demită pe Mişu Negriţoiu de la conducerea ASF. „ASF este ca un arbitru la meci, dar în acest caz arbitrul a făcut blat cu una dintre echipe“, declara Ştefănescu, într-o conferinţă de presă, în vreme ce Augustin Hagiu – preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT) – afirma că situaţia actuală din sectorul RCA este „interzisă“ în mod explicit de către lege.

Proiectul Guvernului vs proiectul din Parlament

Ministerul Finanţelor a pus vineri în dezbatere un proiect de Ordonanţă de Urgenţă, principalele sale prevederi fiind compensarea directă şi posibilitatea suspendării poliţei pe perioadele când autovehiculul nu este folosit. 

Astfel, una dintre principalele modificări privind asigurările RCA se referă la perioada de contractare. Potrivit proiectului, contractul RCA se va putea încheia pe o perioadă de la o lună la 12 luni, în funcţie de opţiunea asiguratului. Plata primelor de asigurare pot fi efectuate integral sau în rate. De asemenea, la propunerea transportatorilor, asiguratorii au obligaţia să pună la dispoziţia asiguraţilor, la cerere, calculul pe baza căruia a fost determinată valoarea poliţei, în caz contrar asigurătorii urmând a fi sancţionaţi.

De asemenea, tot la propunerea transportatorilor, proiectul prevede introducerea compensării directe. Adică, persoana vătămată va fi despăgubită de propriul asigurător unde şi-a încheiat poliţa, urmând ca acesta să îşi recupereze banii de la compania care a asigurat persoana vinovată. Asigurătorii se opun acestei prevederi şi afirmă că va duce la creşterea costurilor.

Concomitent, proiectul conţine şi o solicitare a asigurătorilor: limitarea daunelor morale la un milion de euro pentru acelaşi accident, indiferent de numărul păgubiţilor, în cazul vătămărilor corporale şi al deceselor limita fiind de cinci milioane de euro. În fine, proiectul prevede penalităţi pentru asigurătorii care nu plătesc în zece zile.

Legea RCA, modificată în Senat

În paralel cu proiectul Guvernului există în dezbatere în Parlament un alt proiect de act normativ, respectiv Legea RCA. Propunerea legislativă făcută de senatorul Viorel Arcaş a fost votată ieri în Senat, primă cameră sesizată, urmând să ajungă la vot în Camera Deputaţilor. 

Acesta schimbă din temelii legislaţia din domeniu şi prevede, pe lângă plafonarea tarifelor RCA (cerută de transportatori), şi faptul că vârsta nu va mai fi criteriu de referinţă în stabilirea preţului. De asemenea, tractarea autovehiculului avariat va fi asigurată prin poliţa RCA, iar Cartea Verde va fi plătită numai de către şoferii care părăsesc ţara. Concomitent, poliţa va putea fi încheiată şi pe perioade mai mici, de una-trei luni, şi va putea fi plătită în rate.

În fine, service-urile vor fi obligate să efectueze toate reparaţiile unui autoturism asigurat, în vreme ce asigurătorii vor fi obligaţi prin lege să plătească într-un anumit termen legal, în caz contrar urmând a le fi retrasă licenţa.

Sectorul asigurărilor, în colaps

Sectorul RCA este în centrul mai multor scandaluri în ultimii ani, după ce primii doi jucători de pe piaţă, Astra Asigurări şi Carpatica Asig, au intrat în faliment, în vreme ce Euroins şi City Insurance se află în procedură de redresare financiară. Concomitent, Asirom are probleme cu service-urile, compania fiind acuzată că plăteşte cu foarte mari întârzieri şi recurge la aceleaşi tertipuri ca şi Astra şi Carpatica, termenul legal de plată fiind de 10 zile.

Potrivit datelor ASF, cel mai prost stă la acest capitol City Insurance, care plăteşte la 50 de zile, compania fiind urmată de către Carpatica Asig – 24 de zile, Asirom – 22 de zile, în vreme ce Euroins plăteşte la 12 zile, în condiţiile în care termenul legal este de zece zile. Concomitent, City Insurance şi Carpatica Asig conduc şi topul restanţelor în funcţie de ponderea întârzierilor de peste zece zile din totalul dosarelor de daună, cu 80% din total. Acestea sunt urmate de Asirom (60%), Euroins (42,7%), Generali (29,4%), Groupama (23,6%), Allianz-Ţiriac (17,5%), Uniqa (12,7%) şi Omniasig (11,1%).

Comments