Stadiul lucrarilor la autostrazile Moldovei. A7 tine pesimistii in sah: ,,N-am vazut un utilaj pe dr...


Reprezentantii organizatiei nonguvernamentale ,,Moldova vrea Autostrada!" (MVA) au vizitat recent mai multe tronsoane ale santierului pentru construirea A7, ruta de mare viteza care va traversa Romania de la nord la sud, intre vama Siret si localitatea Ploiesti.&


Adrian Covasnianu, membru al MVA, expert in infrastructura, mobilitate urbana si planificare teritoriala, a explicat pentru Libertatea stadiul lucrarilor pe loturile din sectorul Bacau - Pascani si ce asteptari are societatea civila din Iasi cu privire la cealalta sosea de mare viteza proiectata in regiune, ,,Autostrada Unirii", intre Ungheni si Targu Mures.


,,Am fost trei colegi sambata trecuta (n.r. - 22 iunie), am vazut o mobilizare mai buna fata de relatarile precedente, cu lucrari accelerate. Multe zone se afla in faze avansate, erau sapte foreze care lucrau la pilonii de rezistenta si am fost informati ca, in perioada urmatoare, vor fi 12 foreze care vor opera in acelasi timp.&


[libvideo id="4939169"]

O miza importanta o va avea finalizarea statiei de betoane si mixturi asfaltice din zona Sabaoani, judetul Neamt, fiindca acum asfaltul este adus de la Adjud, vine de departe practic, e canicula, sunt restrictii de tonaj, trebuie circulat pe fereastra de oportunitate si e complicat. Insa am vazut cum se lucra pe circa 5 kilometri, spre Pascani, la turnare deja a unui prim strat de asfalt", a explicat Adrian Covasnianu.


Covasnianu, selfie cu santier in spate

A7 merge mai bine decat se asteptau pesimistii


Specialistul a precizat ca inclusiv la nodul turbion, cel mai mare din tara, care este construit la intersectia dintre A7 si viitoarea A8, se lucra intr-un ritm accelerat. In weekendul trecut erau aproape 30 de utilaje, camioane si buldoexcavatoare, care sapau la terasamente, la completarea cu material de baza sau la lianti hidraulici. Covasnianu crede ca, in ritmul acesta, termenul de finalizare promis de constructor, respectiv trimestrul IV din 2025, poate fi respectat.


[libvideo id="4939224"]

Lucrarile la segmentul din A7 analizat sunt executate de asocierea SA&PE Construct SRL - Spedition UMB SRL - Tehnostrade SRL, controlata de omul de afaceri bacauan Dorinel Umbrarescu.


,,Daca mentin aceasta mobilizare mai buna fata de alte dati si vor accelera cu anumite etape, daca vor monta statiile de betoane si mixturi asfaltice, daca vor valorifica, practic, perioada de vara, speram sa poata sa respecte termenele. Am vazut ca relocau inclusiv liniile electrice, deci sunt avansati din multe puncte de vedere.&


Nu sunt la virgula cu termenele, dar daca mentin mobilizarea si accelereaza spre toamna, atunci, in functie de cum se vor prezenta si anul viitor, mai ales daca vor avea si o iarna usoara, ar trebui sa fie respectate termenele. In special daca pastreaza aceeasi logistica impecabila si lucreaza <>: nu am vazut un utilaj pe dreapta, desi era sambata - totul era un furnicar", a completat Adrian Covasnianu.


[libvideo id="4939198"]

Se cere demisia sefului CNAIR


A7 va fi primul drum de mare viteza functional din Moldova, in prezent circulandu-se in regim de autostrada doar pe ,,centura" care ocoleste orasul Bacau. Reprezentantii MVA spun ca noua autostrada va elibera traficul pe celebrul DN2, una dintre soselele din Romania cu reputatia nefasta de ,,drumul mortii" din cauza numarului urias de catastrofe rutiere petrecute pe traseul acestuia.


Activistii pentru autostrada considera ca o revolutie economica veritabila in regiune poate fi realizata doar finalizarea A8, autostrada proiectata de la vama cu Basarabia din Ungheni, peste Carpati, pana la Targu Mures. Stadiul realizarii soselei este in diverse grade de intarziere, in ciuda presiunii puse in ultimii ani atat de societatea civila, cat si de catre mediul politic local.&


Cei de la ,,Moldova vrea Autostrada!" au anuntat ca solicita demisia directorului general al Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol. Il acuza de tergiversarea lansarii achizitiei publice a serviciilor de proiectare tehnica si executie a lucrarilor la patru dintre loturile A8, cele mai complexe, aflate in sectorul montan.


,,Fie ca vorbim de rea-vointa, fie de lipsa de competenta manageriala, dorinta de a avea construita Autostrada Unirii (A8) a milioane de oameni din regiunea Nord-Est care doresc acces pe cale rutiera rapida catre Uniunea Europeana si dezvoltare economica, nu trebuie si nu mai poate fi ignorata! Mai mult, daca tergiversarea acestui proiect va continua in aceeasi maniera, nu excludem organizarea de proteste publice, alaturi de alte organizatii civice care militeaza pentru constructia de autostrazi si drumuri expres in zona Moldovei", au spus reprezentantii ONG-ului intr-un mesaj publicat pe 26 iunie.


Autostrada Unirii (A8)

Blocaje pe mai multe niveluri


,,Autostrada Unirii", pentru care exista o lege aprobata din 2018, prin care i se garanteaza finantarea, ar trebui sa lege Moldova de Ardeal si apoi de restul coridorului de autostrazi spre vestul Europei. Dar pana in acest moment nu au intrat inca utilaje pentru constructia tronsonului montan din A8, care ar trebui finalizat pana in 2026 pentru a putea fi finantat din PNRR, asa cum a fost stabilit.&


Pana la finalul anului curent, ar urma sa inceapa doar constructia a doua ,,capete" ale sectorului de munte, cel dinspre Targu Mures si altul inspre Targu Neamt.


In rest, exista incertitudini pe mai multe loturi. Proiectul pentru tronsonul Ungheni - Targu Frumos - Pascani - Targu Neamt, care ar trebui sa lege capatul finantat prin PNRR de granita cu Republica Moldova, treneaza.&


In cel mai bun scenariu, explica Adrian Covasnianu, abia pana la finalul anului ar trebui sa fie adjudecat contractul de proiectare si executie, intins pe 24 de luni, pentru un tronson din zona granitei cu Republica Moldova, iar scenariul cel mai optimist il da finalizat pana la finalul anului 2027.


Dar autostrada care ar trebui sa ajunga pana la Iasi ramane inca in aer. S-a ajuns la etapa dezbaterii pe acordul de mediu si, in cel mai bun caz, in iarna ar trebui sa fie avizat studiul de fezabilitate.


,,La inceputul anului 2025 se poate lansa proiectarea si executia pe acest tronson. Timpul lucreaza impotriva noastra acum, se incearca securizarea finantarii ca sa nu dureze foarte mult proiectarea. Ca finantare, exista in momentul de fata suma de 875 de milioane de euro in Programul Transport 2021 - 2027 care poate fi accesata pentru portiunea Ungheni - Iasi - Pascani", a explicat Adrian Covasnianu.


Patru loturi din sectorul montan, in aer


Problema cea mai mare este pe sectorul montan din A8. Exista opt loturi, cu tot cu cele doua capete prinse prin PNRR. Din cele sase ramase, alte doua sunt lansate la licitatie pentru proiectare si executie, iar pana in luna iulie 2024 ar trebui desemnati si castigatorii. Raman patru loturi in aer, pentru care reprezentantii MVA il considera vinovat pe directorul CNAIR: Sarateni - Joseni (32 de kilometri), Joseni - Ditrau (15 kilometri), Ditrau - Grinties (37 de kilometri) si Grinties - Pipirig (34 de kilometri).



Adrian Covasnianu a explicat, pentru Libertatea, ca indicatorii tehnico-economici sunt aprobati inca din 2023, iar in aprilie 2024 a fost finalizat si auditul pe siguranta rutiera.


,,Nu stim statutul lor, exista o tergiversare pe care am sanctionat-o si continuam demersul, ele trebuie lansate in proiectare si executie, cum ne-a spus domnul ministru Grindeanu la intalnirea din aprilie. Exista acest angajament clar, insa nu vedem niciun semnal, desi avem toate ingredientele de a fi lansate la licitatie si un context favorabil: nu exista nicio piedica ca CNAIR sa nu lanseze cele patru loturi cum a facut anterior cu celelalte doua de pe sectorul montan", a punctat Adrian Covasnianu.


Miza este si aici cea legata de finantare. Covasnianu a explicat ca, in Programul Transport, din exercitiul financiar al 2021 - 2027 al UE, exista circa 1 miliard de euro dedicat acestui sector montan al A8. Insa mai sunt doar trei ani din acest proiect si cele patru loturi nu au fost scoase in licitatie pentru proiectare si executie.


,,Am avut mai multe discutii legate de finantare la minister si ne-au spus clar: avem capacitatea de a trage mai multi bani pe transporturi, dincolo de alocarea de un miliard de euro. Dar exista vreo sansa in acesti trei ani sa avem facturi si decontari pentru sectorul montan din A8?


De aici este si prudenta ministerului, pe alocuri intemeiata, de a nu aloca toate resursele pe un singur proiect, cunoscandu-i complexitatea. Dar 1 miliard de euro exista si putem deconta mai mult, doar sa inceapa lucrarile. In orice instanta, anul 2024 este decisiv pentru A8, iar daca toate lucrurile merg conform planului, pana la finalul anului ar trebui sa avem toate loturile in proiectare si executie", a mai explicat specialistul in infrastructura.











Comments