Suntem pe podiumul Europei la accidente mortale. Din 1.900 de morti cate avem pe an, daca facem o co...


Si comparatiile cu estul Europei ne arata cat de rau stam: noi avem peste 10 decese rutiere la 100.000 de locuitori, in timp ce Slovacia si Cehia au intre 5 si 6 decese la 100.000 de locuitori.


Saptamanile trecute s-au intamplat cateva accidente absolut oribile. Au murit tineri, presa a vuit, opinia publica s-a indignat, iar politicienii s-au prefacut, a cata oara?, ca sunt avertizati de amploarea fenomenului.&


In realitate, Politia este prea adesea depasita de situatie, pe scurt, starea lucrurilor e una cat se poate de rea. A conduce dupa ce ai baut sau ai consumat substante psihoactive, a circula fara permis, toate sunt parte din viata noastra cotidiana. Regulile par sau devin tot mai optionale in Romania. Ce-i de facut?


Cum stam la statistica accidentelor, acea statistica muta, de care vorbea odinioara si Cehov.&


1.800 de oameni mor anual pe sosele


Sa incepem cu statisticile din Romania (figura de mai jos). Fata de anul 2000 stam un pic mai bine, dar daca privim cifrele la zi tot ne ingrozim.&


In 2019, aveam 10,3 morti la 100.000 de persoane. Aceasta este media in tara noastra. Asta inseamna ca la un milion de locuitori mor 100 de oameni, 1.000 la 10 milioane si 2.000 la 20 de milioane.&


Cum suntem vreo 19 milioane de locuitori, asta inseamna ca aproape 1.900 de oameni mor anual in accidente de masina. 5 oameni pe zi mor pe sosele.


E mult, e putin? Cifrele seci spun ca e horror. Dar sa vedem cu stam in comparatie cu alte tari din Europa.



Cei 1.500 care ar fi langa familiile lor


Pentru inceput, tintim sus, vestul si nordul Europei, acolo unde tanjim si ne uitam cu jind de secole.&


Am pus alaturi tari precum Danemarca, Elvetia, Franta si Marea Britanie. Vedeti deosebirile?&


Daca am avea valorile din Elvetia, 1.500 de romani ar fi langa familiile lor acum si nu ar mai muri anual din accidente!


Cifra accidentelor mortale ar fi una in jur de 400 si nu spre 1.900, cate a fost in 2019 - valoarea ultimei statistici conform Our World in Data (vezi figura de mai jos). Prin urmare, nu ne putem compara cu aceste tari - Franta - 5,1, Danemarca - 3,7, Marea Britanie - 3,2, Elvetia - 2,3. Haideti sa mergem mai spre noi, spre Mitteleuropa, adica Europa Centrala.&


Ce spun cifrele din Europa de Est



Am selectat Cehia, Slovacia si Ungaria. Nici aceste tari nu ne depasesc si ele stau mai bine decat noi la aceasta variabila: 7,7 morti din accidente la 100.000 de locuitori este cifra pentru Ungaria, 6,1 pentru Slovacia si 5,9 pentru Cehia. Prin urmare, si Europa Centrala sta mult mai bine decat noi.& &



Avansam in estul Europei, printre vecinii nostri. Hai sa vedem ce-i cu Bulgaria, Macedonia, Republica Moldova, Muntenegru sau Serbia (figura de mai jos). Ghinion, cum ar spune presedintele Iohannis, si in aceste tari valorile sunt mai mici decat cele din tara noastra.&


Macedonia este chiar la jumatatea valorii din Romania. Am gasit, totusi, si tari mai amarate la acest capitol. Vorbim de Albania si Bosnia si Hertegovina, acolo unde valorile sunt de 13,5 - in Bosnia si respectiv 11,7 - in Albania. Prindem, cum ar veni, podiumul. Nu avem echipe in grupele competitiilor europene la fotbal, dar prindem podiumul in Europa la numarul de morti din accidente. Este statistica muta care ne infioara.&



Nu doar infrastructura ne lipseste, o arata cifrele


Discutia este si trebuie sa fie una cat se poate de serioasa. S-a pomenit adesea ca infrastructura de la noi este una deficitara si de aici multitudinea de accidente teribile.&


Dar daca ne uitam la vecinii nostri, si ei cu infrastructura similara, Bulgaria, Moldova, Serbia, observam ca cifrele sunt mai mici. Prin urmare mai este si altceva. Ce altceva?


Cred ca ne lipseste o educatie rutiera serioasa. La scoala se fac duium de materii, dar foarte rar auzi de ore de acest tip, care sa-i invete pe copii de mici ce inseamna circulatia rutiera si care sunt pericolele ce deriva de aici, la ce ne expunem daca suntem inconstienti la volan.&


Desigur, se poate pretexta ca oamenii stiu deja, sunt informati si bombardati cotidian cu stiri despre zecile de accidente care se petrec de-a lungul si de-a latul tarii si, uite, tot nu e suficient.&


Se prea poate, dar eu cred ca daca lucrurile acestea sunt prezentate sistematic din gimnaziu, singura statistica accidentelor va inregistra un regres. Da, trebuie educatie rutiera si trebuie ca Politia sa-si faca o obisnuinta din a merge in scoli.& &


Dar mai trebuie ceva. Daca gandurile oamenilor care administreaza viata in comun a romanilor nu ar mai ,,zbura in jurul soarelui impreuna cu pamantul racit", poate ar constientiza ca in viata romanilor este foarte multa mizerie si murdarie ce vine din nepasare. Din nepasarea noastra a tuturor se petrec multe monstruozitati.&


Peste tot e liniste si pace, o spune tot Cehov in nuvela Agrisul, si nu protesteaza decat statistica muta: atatia au innebunit, au fost baute atatea vedre si, as completa eu, au fost omorati atatia tineri in accidente de masina.&


Poate ca ar trebui sa exista mai multa presiune publica pentru a forta o legislatie care sa previna toate aceste grozavii de neimaginat. Premierul Ciolacu vorbeste de inasprirea legislatiei. Ar fi un prim pas.&


Daca nu sunt lasati pietoni ani buni cei care conduc beti sau drogati, 10 ani cum se propune, vom privi in continuare aceasta statistica oribila si ne vom intreba de ce e Romania altfel, in comparatie inclusiv cu vecinii nostri.&


Nu sunt adeptul pedepselor dure, stim ce orori se intampla in orice sistem carceral. Sunt insa pentru preventie, pentru educatie si pentru consolidarea unei gandirii a umanismului si a simplei solidaritati.&


Ar trebui facuta presiune publica pentru multiplicarea radarelor. In Bulgaria, spre exemplu, radarele sunt foarte dese.&


Oricine a circulat cat de cat prin tara vecina a observat ca acest instrument tehnic face circulatia sa fie mult, mult mai linistita.


Razboiul contra radarelor


La noi s-a protestat, incredibil, ca radarele sunt ascunse si nu le vedem cand circulam ca la cursele de masini. Ne apar brusc in cale si ramanem fara permis noi toti cei care circulam anapoda. Iata cum au disparut pentru o vreme radarele fixe, incredibil, de peste 10 ani tara noastra nu se mai folosea de acest mijloc de preventie.&


Radarele fixe nu au mai fost folosite in tara noastra de 10 ani

Si totul doar pentru protectia celor care incalca legea, nu pentru cei multi care respecta. Doar pentru minoritatea aroganta, cea care sfideaza legile. Legislatia s-a schimbat recent, iar radarele fixe s-au reinstalat. Totusi, pare ca nimic nu misca in jos aceasta statistica sumbra.


E inutil sa o lungim, Romania nu trebuie sa inventeze roata. Sunt exemple de bune practici peste tot in Europa.&


Doar trebuie sa copiem, sa imprumutam modele care functioneaza. Altfel, ne vom lamenta la infinit ca nu stiu ce politist X a lasat liber un tanar teribilist baut sau drogat, nu stiu ce judecator Y a hotarat ca un tanar ce face accident si omoara un om, totul sub influenta alcoolului, nu merita sa-si petreaca parte din anii tineretii prin puscarii si tot asa.&


Vorbeam zilele trecute cu un prieten care sta acum in Germania si circula frecvent cu masina intre Germania si Olanda. Stie bine si Romania, ca de aici a plecat. Ceea ce-i lipseste Romaniei acum, imi spunea el, este o cultura a preventiei, trebuie imaginata o legislatie care sa previna nu doar accidentele, dar si boala. La noi totul se intampla, pur si simplu se intampla si nu ne gandim in avans.&


Prin urmare, sa fim rationali si sa preintampinam ceea ce mai apoi se poate transforma in dezastru. Pentru siguranta si linistea fiecarui om, a unei familii si, mai apoi, pentru noi toti, ca societate!


Comments