De ce s-au scumpit atat de mult parfumurile? Pretul ingredientelor creste, iar oamenii cumpara din p...


Pandemia, criza financiara, razboiul si incalzirea globala au facut ca preturile parfumurilor sa creasca puternic in ultimii ani, scrie Financial Times. La acest lucru se adauga si pasiunea oamenilor, care nu iau decizii bazate pe ratiune atunci cand e vorba de parfumuri.&


David Moltz credea ca parfumul era perfect. De ani de zile experimenta cu tuberoza, unul dintre cele mai scumpe materiale naturale din lume. Noua sa formula avea cea mai mare cantitate de floare pe care o vazuse vreodata intr-un parfum. Apoi a facut calculele.


O sticla de Durga se vinde cu peste 300 de lire sterline pentru 50 de mililitri - este unul dintre parfumurile DS & Durga's Gold Label, o linie premium pe care Moltz a conceput-o in 2017.&



Parfumurile pun in valoare ,,cele mai rare si mai bune materiale din industrie", spune el, inclusiv orris, oud si flori de portocal, si sunt realizate manual in loturi mici care se epuizeaza de mai multe ori in fiecare an.


Parfumuri de nisa


Parfumurile de nisa, o categorie de parfumuri realizate pentru o piata mai exclusivista, reprezinta un fenomen in industria frumusetii, pionierii - L'Artisan Parfumeur, Serge Lutens si Goutal Paris - fiind acum obisnuiti pe rafturile magazinelor.&


Un parfum ,,de designer" se refera la parfumurile realizate de companii care vand si haine sau alte produse, precum cosmetice.
Un parfum ,,de nisa" este produs de companii care se axeaza doar pe parfumuri, fara alte linii de business.

Multe dintre parfumurile de nisa sunt produse de marci mici care nu se bazeaza pe publicitate sau pe sustinerea celebritatilor.&


Acestea pot fi prezentate in sticle de sticla reincarcabile si contin concentratii mai mari de uleiuri de parfum - in unele cazuri, pana la 40%.


Cele mai multe folosesc ingrediente naturale de inalta calitate care sunt prea indisciplinate - si costisitoare - pentru productia in masa. Cantitatile lor limitate nu au economii de scara.&


Intr-o categorie care inregistreaza una dintre cele mai rapide rate de crestere din industria frumusetii - piata globala a parfumurilor va ajunge la 69 de miliarde de dolari pana in 2030 - parfumurile de nisa sunt lider, urmand sa se extinda cu o rata de crestere anuala de 13,2%.


Cand parfumierii au devenit staruri


Desi miscarea de nisa dateaza din anii '70, nu a luat avant decat peste 30 de ani.&


Pana atunci, explica Nick Gilbert, cofondator al companiei de consultanta in domeniul parfumurilor Olfiction, parfumeria era o ,,treaba facuta in umbra".


Apoi a aparut Frederic Malle, care a facut din parfumier o ,,vedeta". Numele parfumierilor - Dominique Ropion si Anne Flipo - au inlocuit marcile de pe sticle. Multi au trecut la lansarea propriilor linii omonime.&


,,Acela a fost [inceputul] parfumurilor care se refereau doar la suc", spune Veronique Gabai, care si-a lansat propria linie dupa opt ani in calitate de presedinte global al Estee Lauder pentru parfumuri.&


Eliberati de lanturile pietei de masa, parfumierii puteau sa-si faca ,,sucul" dupa bunul plac, scrie Financial Times.&


Ingredientele naturale, cresteri spectaculoase de pret


Ingredientele au devenit mai rare si mai divizate. Preturile au sarit in sus.&


Ingredientul omonim al uneia dintre cele mai recente lansari ale lui Gabai, Oud Elixir (245 de lire sterline pentru 85 ml), se vinde cu preturi cuprinse intre 50.000 si 80.000 de dolari pe litru.&


Adauga Gabai, ale carei parfumuri sunt realizate in proportie de pana la 90% din materiale naturale: ,,Aceasta categorie de parfumuri este condusa de pasiune - nu de ceea ce credem noi ca este [rational] sau nu". Acestea fiind spuse, intr-o luna buna, rata de clienti fideli este de 30 la suta.


Lyn Harris de la Perfumer H foloseste o metoda din secolul al XVIII-lea, prin care compusii parfumului sunt capturati in straturi de grasimi. ,,Aceste metode, care necesita multa munca, revin pentru ca erau cea mai buna metoda de extragere din petale de trandafir, iasomie si tuberoza", spune ea.


Harris si-a construit afacerea in crestere - Perfumer H are opt magazine in Europa si Asia - pe baza faptului ca clientii ei apreciaza acest tip de detalii.&


Clientii, dispusi sa plateasca


Si, prin aceasta, sunt pregatiti sa plateasca un pret mai mare. Harris s-a indreptat mai departe spre parfumeria de nisa dupa ani de zile petrecuti creand parfumuri pentru linia ei Miller Harris.&


,,Perfumer H a fost pur si simplu, eu fiind un parfumier si exprimandu-mi adevarata mea forma de arta", spune ea.


Tehnicile traditionale necesita mult timp si sunt costisitoare.&


Schimbarile climatice afecteaza productia de plante


Ingredientele naturale, despre care se spune ca dau parfumurilor mai multa profunzime decat cele sintetice, sunt, de asemenea, la mila schimbarilor climatice.&


,,Ferma de lavanda organica a familiei mele din Franta a avut anul trecut jumatate din productia obisnuita de ulei esential", noteaza Beckielou Brown, cofondator al Altra (parfumuri de la 168 de lire sterline pentru 50 ml), care cheltuieste intre 15.000 si 18.000 de euro pe kilogram pentru cele mai scumpe ingrediente.&


Seceta din Grasse a facut ca recoltele de tuberoza ale unor cultivatori sa scada cu 40%.&


Sustenabilitatea


Din ce in ce mai multi parfumieri - printre care Harris, Brown si Gabai - platesc suplimentar pentru a lucra cu ferme durabile. Prin urmare, pretul parfumurilor reflecta pretul de piata in crestere.&


Harris ,,a folosit intotdeauna materiale scumpe".&


,,Cand eram la Grasse, la cursuri de formare in anii '90, toti au ras de mine; mi-au spus: <>".&


Irisul valoreaza de trei ori greutatea lui in aur


Unul dintre aceste materiale este irisul, un ingredient care valoreaza de trei ori greutatea sa in aur.&


Parfumurile de top ale Perfurmer H sunt puse in sticlute suflate manual si au preturi incepand de la 590 de lire sterline pentru 100 ml,& cu reumpleri disponibile de la 180 de lire sterline.&


Harris nu si-a facut niciodata griji cu privire la preturi. Scopul ei este de a face ceva care ,,sa miroasa frumos pe pielea cuiva - orice ar fi nevoie".


Salt pe toata linia&


Si totusi, parfumul de 250 de lire sterline devine din ce in ce mai putin extraordinar.&


Preturile au crescut pe toata linia: Parfumul-cult Santal 33 de la Le Labo a crescut in pret cu aproximativ 50% din 2015; 100 ml de Rock The Myrrh de la Dries Van Noten a crescut de la 240 de euro la 295 de euro de cand a fost lansat in urma cu doi ani.&


Marcile de designer au sarit, de asemenea, la rampa, creand linii exclusive care pun in evidenta ingrediente rare sau neobisnuite: Gucci cu gama Alchemist's Garden (240 de lire sterline pentru 100 ml), Hermes cu Hermessence (de la 248 de lire sterline pentru 100 ml) si Loewe cu parfumurile Un Paseo Por Madrid (236 de lire sterline pentru 100 ml).&


Acesta din urma vine in sticle cu capace de marmura si contine, spune parfumierul Nuria Cruelles, concentratii ridicate de ,,cele mai pretioase uleiuri esentiale": iris, trandafir si iasomie.&


Brexit, pandemie, razboi, inflatie


Christopher Chong, directorul artistic al Thameen London, a carui apa de colonie Britologne are un pret de 250 de lire sterline pentru 100 ml, spune ca motivul acestei cresteri este ,,simplu".&


Luati o piata zguduita de Brexit, adaugati o pandemie, un razboi si o inflatie in crestere.&


Apoi, spune Nic Mastenbroek, parfumier la brandul de nisa Ruth Mastenbroek, luati in considerare diferitele capace, pompe, etichete si ambalaje - ,,toate lucruri care sunt industrii in sine".&


,,Piata sanatoasa"


Daca industria si-a marit pretul cerut, a gasit totusi o piata sanatoasa.&


La retailerul de lux Liberty, unde parfumurile reprezinta 30% din afacerile sale si categoria cu cea mai rapida crestere, cheltuielile medii pentru parfumuri se situeaza intre 200 si 500 de lire sterline.


Multi vizitatori cumpara mai mult de o sticla intr-o singura vizita. ,,Clientii care investesc in parfumuri cu preturi de peste 250 de lire sterline tind sa manifeste o inclinatie pentru varietate", spune sefa departamentului de frumusete si comercial, Natalie Guselli.&


In martie, Liberty a deschis noul sau Fragrance Lounge, unde fanaticii pot rezerva intalniri de o ora pentru a-si descoperi ,,profilul ideal de parfum".&


Unul dintre primele magazine care au imbratisat piata de nisa, Liberty si-a canalizat experienta intr-o linie proprie numita LBTY. Cel mai bine vandut parfum Zephirine (225 de lire sterline pentru 100 ml) a depasit multe alte parfumuri de lux de 100 ml din magazin.


Mirosuri neobisnuite


S-ar putea sa nu va placa mirosul unui parfum de nisa. Spre exemplu, parfumul Aesop Karst (290 lire pentru 100 ml) exploateaza chimenul; Eremia pune in evidenta galbanum de tip balsamic.&


,,Unii oameni il vor iubi cu desavarsire; alti oameni vor fi ca si cum nu", spune Gilbert, care are propria sa linie de nisa, Boujee Bougies. ,,Vrei sa ai o semnatura olfactiva unica".


Ingredientele sintetice au deschis o alta cale de experimentare, spune Julia Koeppen, director general la Penhaligon's. Recent, marca a lansat The Omniscient Mr Thompson (235 lire pentru 75 ml), care imita gustul de nuca al susanului.&


Longevitate


Pentru altii, luxul inseamna longevitate: extrait de parfum este cea mai concentrata forma de parfum si are un pret care reflecta acest lucru.&


Marc-Antoine Barrois's B683 Extrait costa 275 de euro pentru 50 de mililitri si este compus din 40% uleiuri esentiale. In mod obisnuit, la cele care sunt apa de parfum, concentratia este in jur de 20%.


Rezultatul este un parfum care poate persista chiar si dupa dus. ,,Un siaj bun (urma creata de un parfum - n.r.) poate spune multe despre personalitatea cuiva", spune fondatorul Maison Crivelli, Thibaud Crivelli, ale carui extracte au preturi de la 167 de euro pentru 50 ml si reprezinta 70% din vanzarile sale.


,,Pentru a face unul grozav - unul care te va face sa te simti si sa fii vazut ca nimeni altul - este nevoie de un parfum foarte concentrat si calitativ".


,,Parfumul este comunicare"


Dupa cum spune Gilbert, ,,parfumul este comunicare, iar ceea ce comunici alegand un parfum de lux este: sunt o persoana cu gust. Stiu unde sa gasesc aceste lucruri si am acces la ele".&


Guselli, de la Liberty, compara parfumurile de nisa cu ,,achizitionarea unui obiect de colectie rar, simbolizand exclusivitatea, maiestria si individualitatea".&


Cand Gabriela Hearst a lansat anul trecut doua parfumuri in editie limitata, fiecare 450 de lire sterline pentru 100 ml disponibile in doar 315 flacoane fiecare, cu Fueguia 1833, ,,nu si-a dat seama" ca piata era in plina expansiune.&


A fost pur si simplu un experiment creativ.&


Clientii au cumparat sticlele fara sa le miroasa; oamenii le-au vazut ca pe un nou mod de a experimenta marca Gabriela Hearst.&


,,Au devenit parfumurile mele preferate", spune designerul. ,,Si nu e ca si cum ar trebui sa le vand; nu avem multe", continua ea.


Nu exista planuri de a face mai multe. Dar daca oamenii le iubesc? Hearst ridica din umeri: ,,Asigurati-va ca cumparati doua".


Foto ilustrativ: 123rf


Comments