,,Gen", ,,obo" si expresii motivationale. Cum am ajuns sa auzim atat de des ,,cu drag" si cum s-a tr...

Rodica Zafiu, cea mai cunoscuta lingvista din Romania, explica intr-un interviu pentru HotNews.ro ce inseamna sloganurile ,,la moda", folosite si adaptate de generatia Z. Ce spune despre noi folosirea expresiilor precum ,,trebuie sa devii cea mai buna versiune a ta", dar si cum au aparut expresii precum ,,multu" si ,,gen"?

Rodica Zafiu, lingvista romana renumita si profesoara de romana la facultate, a explicat, pentru cititorii HotNews.ro, de ce tinerii tind sa adauge in vocabularul lor clisee precum ,,traieste ca si cum ai trai ultima zi", in discursul cu apropiatii sau pe retelele de socializare.

Specialista il numeste ,,limbaj corporatist".

,,Optimism obligatoriu, o generalizare care sperie"

Reporter HotNews.ro: Sunt atins de acest limbaj corporatist atunci cand va spun ca ,,vreau sa fiu cea mai buna versiune a mea" si ca ,,vreau sa traiesc in fiecare zi ca si cand ar fi ultima?"

Rodica Zafiu: E limbaj corporatist si, in acelasi timp, e limbajul la moda al cartilor de dezvoltare personala. Optimism obligatoriu, o generalizare care sperie. Sa fii ,,asumat" reprezinta un ideal de persoana independenta si curajoasa. Cliseele dispar insa de la sine dupa o vreme. In anii '90, erau tot felul de clisee enervante care cred ca nu se mai folosesc foarte mult azi: formula ,,ce se intampla", ,,deci". Cliseele au momentul lor de inflorire si apoi intra in uitare si sunt inlocuite de alte clisee.

Continuand discutia, apare intrebarea daca generatia Z este mai creativa in adaptarea expresiilor lingvistice decat Milenialii, generatia nascuta si crescuta in comunism. ,,Nu cred", spune Rodica Zafiu.

Primim si o explicatie a aparitiei cuvantului ,,gen", prezenta in limbajul fiecarui gen Z.

,,Ne socheaza noutatile, dar ele inlocuiesc niste formule care acum 20 sau 30 de ani erau la fel. Acest <>, despre care deja s-au scris studii si care e o forma de aproximare, a prins. A prins foarte bine, probabil imitand pe <> din engleza americana vorbita. Dar culmea ca fenomenul nu e numai la noi. Exista un <> in franceza folosit la fel, un <> in italiana folosit la fel. Sunt pur si simplu niste mode care corespund unei nevoi", ne mai spune profesoara Zafiu.

,,Multumesc" a devenit ,,multu" si ,,cu placere" a devenit ,,cu drag"

Creativitatea limbajului de la generatie la generatie nu s-a oprit doar la expresii motivationale, anterior mentionate, ci a inventat si diminutive sau abrevieri ale cuvintelor, precum ,,multu", ,,cu drag" sau ,,obo".

,,<> a migrat probabil de la formulele de incheiere a scrisorilor, a mesajelor, unde era formula prototipica. A avut un succes nebun! In primul moment, e socant, pentru ca introduce o nota de afectivitate si de intimitate in relatii intre necunoscuti. Dar, dincolo de uimirea noastra initiala, dupa ce-l auzim foarte des, nu-i asa ca incepem sa ne obisnuim cu el? Eu deja il folosesc! Desi am scris contra lui, desi mi se pare ridicol in multe situatii, pentru ca l-am auzit de atatea ori si pentru ca, de fapt, nu mi se mai pare chiar atat de absurd, am inceput sa-l folosesc. Limbajul e un fenomen social. E un fapt de conformism sau de colaborare cu ceilalti", ne explica Rodica Zafiu.

O formula de politete care circula prin limbajul generatiei este ,,multu", care pare sa inlocuiasca obisnuitul ,,mersi", deoarece, ne spune Zafiu, a devenit cumva banal.

,,Formulele de politete sunt, prin definitie, dinamice: se inlocuiesc, se imprumuta, se schimba pentru ca ajung sa fie prea prea cliseizate, prea asemantice. Pentru a folosi ceva mai scurt, a aparut <>. O alta solutie, intr-adevar, cea de a trunchia <> din <>. Care e totusi o noutate, pentru ca trunchierea nu era pana acum niste ani foarte folosita in romana", mai sustine lingvista.

,,Obo", ,,plicti", ,,gospo", sloganuri ale Milenialilor

Contrar asteptarilor, ,,obo" nu se incadreaza in dictionarul tinerilor nascuti intre 1997 si 2012, ci a Milenialilor. Nici ,,plicti" sau ,,gospo" – de la gospodina.

,,E un model care, odata ce exista in limba, se poate intampla sa aiba succes. Si la noi, in limbajul colocvial, pare sa aiba. Adica aceste forme scurtate au de-a face si cu diminutivarea, si cu afectiunea, si cu ludicul", mai spune, printre altele, Rodica Zafiu.

Comments