Legea si asociatiile de proprietari. Ce nu trebuie sa faca, indiferent de cerintele locatarilor

Legea si asociatiile de proprietari. Ce nu trebuie sa faca, indiferent de cerintele locatarilor

Legea si asociatiile de proprietari. Ce nu trebuie sa faca, indiferent de cerintele locatarilor

Clarificari legislative in privinta asociatiilor de proprietari

Legislatia actuala stabileste clar ce este si ce nu este obligata sa faca o asociatie de proprietari. Daca pana la jumatatea anului 2018 regulile erau mai putin precise, odata cu adoptarea Legii 196/2018, lucrurile au devenit mult mai clare si concrete.

Conform noii legi, majoritatea complexurilor de apartamente sunt obligate sa se organizeze ca Asociatii de Proprietari, cu responsabilitati si drepturi definite de acest cadru legal. Un aspect important, dar adesea neinteles, este legat de emiterea de facturi pentru plata intretinerii. Legea nu prevede obligatia ca aceste asociatii sa elibereze facturi pentru intretinere, chiar daca locatarii solicita acest lucru.

Obligatiile de plata ale proprietarilor

Proprietarii de apartamente au obligatia lunara de a-si plati contributiile catre asociatii, care acopera cheltuielile de intretinere. Desi Asociatiile de Proprietari au o forma juridica stabilita prin Legea 196/2018, ele nu sunt obligate sa emita lunar facturi pentru aceste plati. Aceasta este o neintelegere comuna in randul proprietarilor, care nu cunosc exact ce nu trebuie sa faca asociatia, indiferent de solicitarile locatarilor.

Desi legislatia este clara in privinta neobligativitatii emiterii facturilor, au existat cazuri in care proprietarii nemultumiti au acuzat asociatiile de incalcarea unor reguli inexistente. ANAF a clarificat ca aceste entitati juridice nu au obligatia de a emite facturi. Totusi, cu implementarea platformei e-Factura si utilizarea Sistemului de Plati Virtuale (SPV), daca o asociatie decide sa emita facturi, trebuie sa o faca prin intermediul acestei platforme. In caz contrar, risca amenzi de pana la 10.000 de lei. Incepand cu iunie 2024, conform ANAF, toti agentii economici care emit facturi sunt obligati sa le faca doar prin SPV, facturile fizice nemaifiind valabile.

Asociatiile de Proprietari au anumite responsabilitati clar stabilite de legislatie, dar emiterea de facturi pentru intretinere nu este una dintre ele, chiar daca locatarii cer acest lucru. Clarificarile legislative si pozitia ANAF sunt esentiale pentru a evita neintelegerile si conflictele inutile.

Comments