Trasportatorii rutieri: ,,Eliminati coplata pentru despagubirile RCA!"

Trasportatorii rutieri: ,,Eliminati coplata pentru despagubirile RCA!"

Trasportatorii rutieri: ,,Eliminati coplata pentru despagubirile RCA!"

,,Avem incredere ca legiuitorii nu vor permite companiilor de asigurari, care au profituri din ce in ce mai mari, sa le impuna soferilor pagubiti despagubiri sub nivelul la care reparatiile pot fi efectuate astfel incat autovehiculul sa poata fi adus la starea anterioara producerii accidentului si astfel incat care sa poata circula in conditii de siguranta pe drumurile publice.

Daca modificarile aparute peste noapte vor intra in vigoare, oamenii vor avea de ales intre a completa din propriul buzunar banii de reparatii si a da in judecata vinovatul de accident, pentru plata diferentei de cost. Dar de ce mai platim asigurari obligatorii, in acest caz?

Domnilor deputati, codul Civil din Romania prevede ca orice prejudiciu trebuie recuperat in integralitate si nu partial. Pentru Romania, tara cu cei mai multi morti pe sosele, cu o infrastructura rutiera net inferioara standardelor din tarile civilizate, ar insemna o agravare a situatiei si o deteriorare accelerata a sigurantei pe drumurile publice care deja sunt in procent de 50% cu reparatii neconforme - ceea ce s-a constatat in urma controalelor facute de Registrul Auto Roman si de Politie.

Pentru cei 10 milioane de soferi asigurati care cotizeaza pentru profiturile astronomice ale asiguratorilor, platind o polita mai scumpa decat in Germania sau Austria, reamintim ca din cele 7,59 miliarde lei - asigurari brute platite in 2022 catre companiile de asigurari, doar 110 milioane lei au fost platile direct pentru manoperele service-urilor. In acelasi, an, profiturile asiguratorilor s-au marit de 12 ori, depasind 770 milioane de lei.

Modificarile care se doresc a fi introduse de deputatii unui partid important din Romania, peste forma propusa initial ca modificare a Legii RCA, votata si trecuta prin MF si Senat, nu vor face decat sa consolideze si mai mult profiturile asiguratorilor si vor arunca la gunoi sperantele pagubitilor inselati care incearca sa-si gaseasca dreptatea in instanta. Pagubitii vor fi obligati sa semneze o conventie de plata cu asiguratorul, la fiecare accident de producerea caruia nu sunt vinovati.

Conventia care se vrea a fi introdusa prin lege presupune ca pagubitul sa accepte ca derizorii, mult mai mici decat cele necesare pentru o corecta reparatie a autovehiculului, calculate si plafonate de asigurator. Daca pagubitul ar castiga in instanta dreptul de a-si recupera sumele reale datorate de asigurator, dar platite de vinovatul de accident, desi acesta detinea o polita RCA valabila, vor primi in schimb penalitati de numai 0,02% din suma datorata de asigurator si nu 0,2% cat este astazi - conform noilor amendamente.

Aceasta masura, daca ar fi votata de Camera Deputatilor, ar incuraja si mai mult abuzurile societatilor de asigurari care vor prefera sa nu achite, plasand banii in depozite bancare sau plasamente aducatoare de profit si vor prefera sa achite peste 3-4 ani, cand vor pierde in instanta. Penalitatile stabilite de legiuitor trebuie sa fie cat mai mari, ca sa descurajeze asiguratorul de neplata daunelor.

Amintim domnilor deputati ca firmele de leasing sau bancile din Romania aplica penalitati intre 0,5 si 1% pentru fiecare zi de intarziere, in cazul milioanelor de romani care au apelat la imprumuturi sau leasing si intarzie sa isi achite ratele. Asiguratorii trebuie sa fie descurajati si nu incurajati sa nu isi achite daunele la timp si integral.

Suntem, asadar, in momentul in care legiuitorii trebuie sa decida daca respecta votul oamenilor si le apara interesele publice si legitime sau sustin dorinta de profit cat mai mare a asiguratorilor care dispun dupa bunul plac de banii colectati prin forta legii. Cei care au introdus amendamentele neconstitutionale au profitat de contextul european si de necesitatea armonizarii legislatiei, pentru a introduce coplata din partea pagubitului, pentru reparatiile autoturismelor avariate in urma accidentelor de circulatie.

Asigurarea de raspundere civila auto este reglementata la nivel european prin Directiva 2009/103/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 16 septembrie 2009. Aceasta Directiva a fost modificata prin Directiva 2021/2018/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 24 noiembrie 2021 de modificare a Directivei 2009/103/CE privind asigurarea de raspundere civila auto si controlul obligatiei de asigurare a acestei raspunderi, statele membre ale Uniunii Europene avand obligatia de a transpune in legislatia nationala prevederile acestui act normativ pana la data de 23 decembrie 2023.

In acest sens, dupa consultarile avute de Ministerul de Finante cu partenerii sociali, a fost agreat si inregistrat la Senatul Romaniei proiectul L1/2024 care ulterior a fost inaintat catre Camera Deputatilor si inregistrat sub nr. 216/2024 pentru modificarea si completarea Legii RCA nr.132/2017. Aceasta este forma care corespunde interesului public si prin care cetateanul roman este protejat la standardele europene, iar asa-zisele amendamente pregatite pentru a spori profiturile si pentru a proteja interesele asiguratorilor sunt atat in afara normelor constitutionale, cat si a cadrului normativ de la Bruxelles.

Romania are nevoie de o legislatie corecta, clara, care sa fie adoptata la timp, evitand riscul unei proceduri de infringement si care sa apere interesele cetatenilor sai, iar orice alte propuneri de modificare a legii RCA trebuie sa fie facute cu responsabilitate si in sprijinul celor 10 milioane de asigurati. Pentru a face acest lucru este nevoie de dezbateri publice si transparente, cu toate asociatiile din piata. Nu e normal sa fie introduse amendamentele fara a fi dezbatute, asa cum s-a intamplat in acest caz, in Camera Deputatilor.

Va aducem aminte, domnilor deputati care ne cereti votul, anul acesta, ca legea RCA 132/2017 este constitutionala, europeana, o lege la care s-a lucrat peste 2 ani si care a avut ca model alte legi ale unor tari civilizate din UE cum, ar fi Germania, Franta, Anglia, Austria, etc. Avem incredere ca presedintii partidelor politice din Romania vor analiza bine ceea ce se intampla si vor lua decizia inteleapta pentru cetatenii Romaniei. Parlamentul Romaniei trebuie sa respecte drepturile cetatenilor si normele europene, nu sa alimenteze profiturile companiilor de asigurare!", se arata in comunicatul COTAR.

Comments